2e 'miskraam'in 1 jaar, is dat normaal op mijn leeftijd?

Hallo meides,

Ik hoop dat ik me mag mengen op dit forum...
Heb 2 gezonde kindjes en mijn man en ik willen graag nog een 3e.
Nu ben ik 38 en heb dus 2x een vroege miskraam gehad, weet eigenlijk niet of je het een miskraam mag noemen als het binnen 3 weken(dus 6a7 weken zwanger) mis gaat.

Heb net de huisarts gebeld en die zegt dat de leeftijd ook een rol gaat spelen.
Is dat echt zo of is dit een aanname??

Wij willen zo graag een 3e, moeten we nu nog verder gaan met proberen of gewoon stoppen vanwege mijn leeftijd?
Wat denken jullie

Ik hoop dat er mensen zijn die mij antwoord/tips etc. kunnen geven.
Weet het echt even niet meer....

Tja... Wat is normaal?
Een miskraam is iets heel erg verdrietigs in mijn ogen. Normaal is niet het woord wat ik gebruik, ongeacht de leeftijd. Iedere keer als je zwanger wordt loop je het risico dat er iets niet goed gaat maar dat kan op elke leeftijd. Wij hebben 4 kinderen. De jongste is afgelopen kerst na een zwangerschap van 38 weken overleden. 1 ½ dag later kwam hij levenloos op de wereld. Daarnaast heb ik 4x een miskraam gehad. Toch willen wij het heel graag nog een keertje proberen. Zelf ben ik deze maand 35 jaar geworden. Ik denk dat de kans op een miskraam bij iedereen even groot is. Volg je hart, dat is het enige advies die ik je kan geven.

Liefs Petra

Beste Petra,

Dank je wel voor je reactie..
Sorry om te lezen wat jij door hebt moeten maken, een kindje met 38 weken verliezen is heel wat en totaal niet te vergelijken met de 2 vroege miskramen die ik heb gehad..

Eigenlijk voel ik me nu heel schuldig dat ik me zo zielig voel omdat het nu de 2e keer weer mis is gegaan, hoe moet jij je nu voelen???.

Ik hoop dat het je nu goed gaat en dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn, niet alleen voor jou en mij maar natuurlijk ook voor andere moeders die dit lezen en hopen zwanger te worden/blijven..

Sterkte met alles en ik hoop nog eens wat van je te lezen.

groetjes
mamavansenl

Je moet je niet schuldig voelen. Ik ben heel erg trots op mijn manneke ondanks dat hij niet leeft. Hij zit voor altijd in mijn hart. Hij heeft mij ook veel geleerd in die korte tijd dat hij bij ons was en daar ben ik hem eeuwig dankbaar voor. Daar wordt jouw verdriet niet minder van. Ik hoop dat ik op dit moment zwanger ben en als dat zo is en het gaat weer mis ergens in de eerste drie maanden dan zal ik ook gewoon verdrietig zijn. Ik denk dat Xiano* dat wel begrijpt.

Liefs Petra

Hoi,

Ik heb geen idee of leeftijd meetelt maar ik ben het idd met petra eens volg je hart en jij alleen bent degene die weet wat goed is voor je!

Ik ken Petra van mijn topic even voorstellen

Ik ben moeder geworden op 29 augustus 2008 van Merle* Ze is 11 uurtjes later op 30 augustus overleden. Merle* is het mooiste en dierbaarste wat ik ooit gehad heb en de gedachte aan haar maakt mij ook zo vreselijk trots!! Je moet je niet schuldig voelen want ik zou van dat wat jij hebt meegemaakt ook heel erg verdrietig zijn en ik denk dat als ik het zou meemaken ik dan ook erg verdrietig zou zijn en Merle* dat idd ook zou begrijpen!

Nogmaals volg je hart en sterkte xx Wendy mama van Merle*!

Leeftijd speelt absoluut een rol. Totdat je  35e  is  de kans op een miskraam  per zwangerschap zo'n 10%, op je 40e zo'n 20% en  op je 45e zo'n 25%. Als je ouder bent dan zijn je eicellen immers van minder goede kwaliteit. Dit verklaart trouwens ook waarom het op oudere leeftijd gemiddeld langer duurt om zwanger te worden.

Na twee miskramen mag je op gesprek bij de gyno en zullen ze wellicht verder onderzoek plegen. Het zou kunnen zijn dat jij en/of je man of vriend een chromosoomafwijking hebben of dat er problemen zijn met de bloedstolling. Op de website van de NVOG kun je daar meer informatie over vinden. Zoek dan op "herhaalde miskraam". Als je medische kennis hebt dan kun je de richtlijn proberen te lezen, anders kun je je beter beperken tot de informatie die bestemd is voor patienten.
Probleem is dat er meestal niets uit eventuele onderzoeken zal komen en als er wat uitkomt dan is het meestal niet (eenvoudig) te behandelen. Hoogst waarschijnlijk ligt het aan je leeftijd en die kun je eenvoudig weg niet veranderen. Als je graag een derde kindje wilt dan is mijn enige advies stug doorgaan met proberen en hopen dat een volgende zwangerschap wel succesvol is. De kans daarop is immers nog steeds groter dan de kans op een miskraam, ook op jouw leeftijd en na twee eerdere miskramen. De kans ligt tussen de 70 en 80%.

Ik zit zelf in hetzelfde schuitje. We zijn bijna twee jaar bezig voor een tweede kind en ik heb drie mislukte zwangerschappen achter de rug. Ik ben vorige week 36 geworden maar denk nog niet aan stoppen.

Hoi,

Als je wat ouder word is de kans op een miskraam inderdaad wat groter. Ik heb echter al op wat jongere leeftijd 3 miskramen gehad, veel onderzoeken gehad, maar niks afwijkends gevonden. Ondertussen hebben we een zoon van een jaar en is de 2de op komst. Hoe moeilijk en verdrietig ook, probeer hoop te houden! Zwanger zijn na meerdere miskramen is wel lastig vond ik, enerzijds heel blij en anderzijds de angst dat het weer mis gaat.

Sterkte

Terug
Bovenaan