2e bevalling sneller/makkelijker dan 1e bevalling?

A

Anoniem

Guest
Ik ben zwanger van mijn tweede kindje. De bevalling van mijn eerste kindje was niet echt makkelijk (langdurige weeen, 2e graads ruptuur, bekkenklachten daarna overgehouden etc.). Nu zei de gynaecoloog dat een tweede bevalling meestal sneller (snellere ontsluiting)  en makkelijker gaat. Is dit ook jullie ervaring (voor degenen die reeds tweemaal bevallen zijn)?

Hoi Danique,

ik heb net weer 'n zoontje gekregen, dus kan je misschien enig antwoord proberen te geven. Ik heb aan mijn gynaecoloog  dezelfde vraag gesteld voor ik moest bevallen.  Hij zei dat (normaal gesproken) de tijd dat je er de eerste keer over hebt gedaan om van 3cm ontsluiting tot  het moment  dat je mocht gaan persen te gaan, grofweg kunt halveren. Dat klopte bij mij uiteindelijk ook ongeveer. Het persen zelf ging ook veel  sneller; van 'n uur de eerste keer naar 10-15 minuten. Ook had ik veel minder last van inscheuren enzo. Wel had ik veel langer naweeen; zoals  me later werd vertelt heb je vaak minder weeen voor de bevalling maar dus wel alsnog meer erna (je komt er dus niet echt vanaf!  )

Hoewel de bevalling dus sneller ging, was 't  helaas ook veeeeel pijnlijker dan de eerste keer....   En ik hoor van anderen dat zij dat ook zo ervaren hebben; sneller maar pijnlijker!

Suc6 alvast!

Hoi hoi,

Ja, meestal (niet altijd) gaat de 2e sneller. Maar dat betekend niet dat hij ook minder heftig is. Bij mij 1e had ik bijna geen weeen. Ze kwam 4 wk te vroeg dus lag ik al in het ziekenhuis. Maar ze wouden me eigenlijk naar huis sturen, want mijn weeen waren heel zwak. Een uur voordat ik naar huis zou gaan braken echter mijn vliezen. En 5 uur later is ze geboren, wel zonder persweeen.
Toen  de bevalling  van de 2e begon schrok ik enorm van de weeen, dit had ik nog nooit gevoeld. Deze bevalling vond ik dus toch veel heftiger dan de vorige, terwijl daar veel meer fout ging.
Maar ik ben toch nog voor een 3e en een 4e gegaan, dus je overleeft het zeker weten. En ondanks alles vindt ik een bevalling het allermooiste om mee te maken.

Groetjes Joyce

Hoi hoi,

Wat ik ben vergeten te vertellen is dat mijn bevallingen idd steeds sneller gingen. De 1e  9 uur en 3 kwartier, de 2e 4 en een half uur en de laatste maar 3 en een half uur. Dit berekend vanaf de eerste echte wee.

Groetjes Joyce

Hoi,
Ook ik ben al twee keer bevallen, en bij mij duurde beide bevallingen van de eerste wee, tot de geboorte 12 uur.
De eerste keer lag de baby, onze dochter dus, niet goed voor de uitgang. Na anderhalf uur persen werden we  naar het ziekenhuis gebracht door de ambulance, omdat haar hartslag traag werd.
Uiteindelijk is ze binnen 20 min in het ziekenhuis geboren, dmv vacuumpomp. Dit was voor mij echt een hel. Ik vond het heel verschrikkelijk.
Gelukkig kwam ruim drie jaar later de tweede, een jongen, gewoon lekker thuis, zonder al te veel gedoe.
Al met al was de tweede bevalling relaxter, al had ik wel vreselijk snel opelkaar volgende weeen, zonder pauzes. Dit mn na het breken van de vliezen.
Nu net zwanger van de derde, en we zien wel hoe dat weer gaat straks, als alles goed mag gaan.

groet R

Hoi,

Bij de 1e heb ik 43 uur weeën gehad en bij de 2e "maar" 18 uur.
Hoop dat het nu bij de 3e weer gehalveerd wordt, ben ik nu in 9 uur klaar!

liefs Annemarie

Bedankt voor jullie reacties! Mijn vriendin is net bevallen van haar tweede kindje en meldde dat de ontsluiting sneller ging, maar inderdaad pijnlijker was dan de eerste bevalling, omdat het zo snel ging en ze heeft behoorlijk last van naweeen. De gynaecoloog heeft dus inderdaad gelijk dat een tweede bevalling meestal sneller gaat, maar hij vermeldt er maar niet bij dat het meestal nog pijnlijker is dan een eerste bevalling (hahaha).

Mijn eerste zoontje deed er 10uur over om te komen na 1,5 uur persen.Mijn tweede zoontje 2 uur en met maar 2 persweeen.Maar wel een hele heftige bevalling.Ook heb ik hierna nog veel last gehad van naweeen vooral tijdens het voeden.Reken er alleen niet te veel op dat het veel beter is,want anders kan het zo tegenvallen.Bereid je voor op het ergste dan kan het alleen maar maavallen.Succes

Terug
Bovenaan