2e doktersbezoek

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Wie kan mij vertellen wat er bij een 2e doktersbezoek gebeurd?
Is er ook sprake van een inwendig onderzoek of helemaal niet?
Bij mijn eerste doktersbezoek was ik 3 weken zwanger en heeft
hij alleen bloeddruk gemeten en gewicht opgenomen.

Ik was ook altijd in de veronderstelling dat er een zwangerschapstest
gedaan werd bij de dokter. Dit was dus ook niet het geval. Is dat
normaal.

Groetjes,
Loti

Hoi Loti,

Hetzelfde dacht ik ook. Ik was 2 wkn overtijd toen ik naar de dokter ging. Die verwees me door naar VK en daar kon ik pas met +/- 9 wkn terecht. In de tussentijd zelf al 3 testen gedaan. Vorige week 1ste bezoek aan VK en alleen bloeddruk en gewicht opgenomen. Ben nu 8 wkn en beetje. Over twee weken krijg ik termijnecho omdat ik lange cyclus heb ze niet zeker weten hoe ver ik ben. Ik moet wel  nu gaan bloedprikken in zknhuis. Dan mag ik pas bij 17 wkn bij VK terugkomen. Vind het erg lang duren allemaal. Als ik andere berichten lees zijn er velen die al veel eerder echo's etc hebben laten doen.
Dus als je pas 3 wkn bent kan het inderdaad zo zijn dat er bij de VK nog niet veel gebeurd. Wachten duurt lang maar je zult nog even moeten volhouden tot 2de afspraak denk ik.
Succes in ieder geval! Oja en gefeliciteerd he met je zwangerschap!

Groetjes Loraine

Hallo
Ik ben doktersassistente en tevens zelf zwanger.
Je bent niet verplicht naar de dokter te gaan, je kan ook bellen en melden dat je zwanger bent en wanneer je laatste menstruatie was.
Tussen de 10e en 12e week hoef je pas echt voor het eerst naar de verloskundige en die geeft je ook een formulier mee voor bloed te laten prikken en voor een echo (sommige verloskundige zeggen dat je het formulier ook eerder kan halen)
Pas de eerste keren bij de verloskundige ga je zo rond de 4 a 5 weken langs en hoe verder de zwangerschap vordert hoe vaker je zal gaan elke keer een week korter.
En kan je vaak met evt complicaties even tussendoor nog (bv bloedverlies, krampen)

Ik ben nu 35 weken en 3 dagen zwanger en moet deze week weer en hierna iedere week. (hiervoor was 2 weken terug)
Rond de 18-22e week krijg je weer een formulier mee van de verloskundige om een echo te maken dit is om te kijken of alle organen goed werken van de baby en of het goed groeit, en evt afwijkingen worden bekeken.
(bijna elke verloskundige praktijk geeft 2 echo's dus 1e rond de 10-12 weken en 2e rond de 18-22 weken)

Geniet van je zwangerschap en vragen kan je altijd stellen.
Groetjes Desiree van het april 2006 forum

Nog iets,
Als er geen medische redenen zijn hoef je voor de 10-12e week geen echo.
De eeste 12 weken zijn ook natuurlijk spannend of het mis kan gaan of niet.
Vandaar dat meeste praktijken mensen pas oproepen zo rond  de 10e-12e week.
Rond deze tijd gaat ze ook kijken of ze het hartje al kan horen via de doptone.

Ha Lotti,
Dat je huisarts je bloeddruk en je gewicht heeft gemeten is volgens mij al heel wat! Ik ben ook gewoon doorverwezen naar de vk en met 11 wkn daar geweest. Ik heb toen inderdaad het hartje gehoord en vandaag met 12 wkn heb ik de eerste echo en bloedprikken enz.
Ik vond het ook heel gek om zo lang te moeten wachten tot je echt iets weet, maar gelukkig vonden heel veel mensen van het forum dat ook (kijk maar eens op het forum van je uitgerekende maand!).
Gewoon lekker genieten van het idee en vooral denken: elke week is er weer een!

Hoi Hoi,

Ik ben een Nederlandse, maar ik woon  in Belgie. En als ik het zo lees zijn er enorm veel verschillen buitenom  Nederland en Belgie wat betreft de doktersbezoeken.

Hier gaat eigenlijk alles buiten de huisarts om. Op het moment dat ik ontdekte dat ik zwanger was, heb ik contact opgenomen met een gynaecoloog (er is in mijn woonplaats een speciaal centrum waarbij een x aantal gynaecologen onder  1 dak zitten en tevens verbonden aan een materniteit waar de bevalling dus plaats zal vinden). Een week later mocht ik langskomen. Ik kreeg meteen een echo. En sindsdien ga ik stipt elke 4 weken terug naar de gyn. voor de routineonderzoekjes en een echo. Ben inmiddels bijna 33 weken zwanger en heel wat echo`s rijker (3 vergoed door  ziekenfonds, de rest zelf betalen!)  en vanaf nu wordt de intensiteit verhoogd naar 2x per week en vervolgens 1x per week (dat is wel hetzelfde als in Nederland).

Elke 4 weken een echo is natuurlijk niet perse noodzakelijk, maar vind het toch meer geruststellend dan het systeem in Nederland waarbij je  pas vanaf  ong. 12 weken een echo krijgt en dan bij  ongeveer 19 weken nog eentje. Zeker terwijl de eerste weken zo spannend zijn.  

Dit verhaaltje is misschien een beetje off-topic, maar vond het  leuk om te vermelden dat het  er bij ons een stuk anders aan toe gaat.  

Heel veel succes en geniet van de zwangerschap !

Groetjes, Yasmina

Hoi allemaal,

Hier in Nederland verschilt het ook wel hoor. Ik ben dit keer zwanger van een tweeling, en sta onder behandeling van een gynacoloog. Met 12 weken had ik daar een echo, en hoefde pas vorige week weer terug (21 weken). Ik vond het ook lang, maar ze zeiden dat het kindje eigenlijk alleen moet groeien, en de echte risico's zoals groeiachterstand en hoge bloeddruk etc pas vaak later in de zwangerschap zijn. Ze doen dit zodat ze tussentijds iedereen met onzekerheden of andere dingen kunnen helpen. Ik vind het prima! Ik kan wel tussentijds altijd komen als ik wil. Ook krijg ik elke 4 weken een echo, voor de groei, maar ik vind het juist niet gerustellend. Elke keer weer denk ik voor die tijd, als alles maar ok is. Bij mijn andere zwangerschappen vertrouwde ik juist meer op mijn eigen lichaam.
Zo zie je maar, overal gaat het anders, en het verschilt ook van persoon tot persoon!
Jelte

Hoi hoi,

quote: Yasmina reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-03-2006 18:23:38'));

Hoi Hoi,

Ik ben een Nederlandse, maar ik woon  in Belgie. En als ik het zo lees zijn er enorm veel verschillen buitenom  Nederland en Belgie wat betreft de doktersbezoeken.

(...)

Groetjes, Yasmina

Hoi hoi,

Ik ben ook Nederlandse, maar woon in Oostenrijk.

Toen mijn menstruatie 1 week was uitgebleven, heb ik een zwangerschapstest gedaan en toen deze positief was zoals afgesproken een afspraak gemaakt  bij mijn behandelende  internist (i.v.m. de medicijnen die ik dagelijks slikken moet vanwege mijn darmziekte). Deze heeft me toen doorverwezen naar een gynaecoloog. Al met al had ik 6,5 week na de 1e dag van m'n laatste  menstruatie  mijn eerste afspraak bij de gynaecoloog (20 feb.). Daar is toen m'n bloeddruk gemeten, bloed geprikt en m'n urine onderzocht. Ook is er een interne echo gemaakt om de zwangerschap te bevestigen. volgens deze echo was ik 5,5 weken zwanger.

Mijn volgende afspraak is 11 april, dus ca 7 weken later. Dan zal weer gemeten, geprikt en onderzocht worden. Ook kunnen we dan kiezen voor een 'normale' of 'nekplooi' echo. Van wat ik begrepen heb, zal ik in principe nog  4 onderzoekingen en echo's krijgen, waarbij de 1e (heb ik dus al gehad)  en de 3e echo, net als de optionele  5e echo  zelf moeten worden  betaald.

Onze huisarts weet van niets, maar dat is ook hier heel normaal... geloof ik...

Na ja, zo zie je maar: overal is het weer anders!

Groetjes Loïs (7,5 weken)

Terug
Bovenaan