2e kindje . Advies

Lieve ouders, ons zoontje is nu bijna 11 maanden en willen graag kijken of een 2e ons gegund is. Misschien snel maar dit is de 3e zwangerschap en we hebben 1 prachtig kindje. Het is dus helaas niet vanzelf gegaan. Alleen heb ik wat vragen en kleine angst. Ben toen ik zwanger was gestopt met nagels kakken gebruikte de duurdere vitamines en dronk geen cafeïne meer in de thee. Maar achteraf denk ik zou het echt waar zijn of deed ik dit voor me gevoel. Nu ben ik beetje in twijfel gaan we weer voor davitamon geen nagellak enzo of hebben jullie ervaring met bijvoorbeeld kruidvat merk tabletten? Waarschijnlijk komt deze angst omdat het steeds mis ging. Wat zouden jullie doen? Gevoel volgen en doen zoals vorige keer of gewoon los laten en huismerk is goed?
 
Ik ben zwanger van een 3e kindje. Heb 2 dochters. Alle zwangerschappen gewoon m'n nagels gelakt, 1 kopje koffie per dag en 1 a 2 koppen thee. Bij m'n oudste vitamines geslikt, bij de tweede prompt vergeten haha. En ze is gewoon gezond hoor. Nu bij de derde slik ik vitamines van kruidvat. Bevalt prima en de helft zo goedkoop. Sowieso vraag ik me af of je die vitamines echt 'nodig' hebt, m'n 2e kindje heeft namelijk niks gemist. Veel dingen worden je ook aangepraat in je zwangerschap en je doet alles maar, want 'het beste voor je kindje!'.

Ach, ik ben ook behoorlijk nuchter aangelegd maar heb ook goede zwangerschappen en nooit een miskraam gehad, misschien scheelt dat ook. Ik denk echt weinig na over wat ik eet en drink, laat alleen dingen als wijn, zalm en carpaccio natuurlijk wel staan. Verder maak ik me niet zo druk. Ik zou er bijvoorbeeld echt geen moment over nadenken waarom nagellak slecht zou zijn??
 
Bedankt voor je reactie. Het komt ook al 2 zwangerschappen die niet goed zijn gegaan dat dit erook mee te maken heeft. Innagellak zitten zeer schadelijke stoffen die in je nagels trekken. Zelfs eet ik geen vlees dus denk dat de extra vitamine mij wel goed doen. Vorige keer was alles prima in orde slikte toen davitamon met vis olie maar zeker ze zijn mega duur haha dacht ook kan ook die van kruidvat nemen maar dacht ja wil niet zegge dat deze niet goed zijn als ze goedkoper zijn. Weet ook wel dat hoogstwaarschijnlijk geen kwaad kan maar is meer t gevoel haha
 
Tsja, of je de vitamines nodig hebt is natuurlijk volkomen afhankelijk van wat je al eet (en zeker tijdens dat eerste trimester is voldoende binnen krijgen nog wel eens een uitdaging als je last hebt van misselijkheid), alles wat je al uit voeding binnen krijgt hoef je natuurlijk niet meer aan te vullen en elk lijf is anders qua efficientie in het opnemen van die voedingsstoffen, (ik bleek bij metingen in het bloed zelfs uitzonderlijk hoge B11/foliumzuur waardes te hebben, dus die hoef ik niet te slikken bijvoorbeeld).
Ik denk niet dat er veel verschil zit tussen de kruidvat vitamines of vitamines van duurdere merken als ze op de ingredientenlijst dezelfde inhoud bevatten, maar soms zitten er wel verschillen tussen de ingredienten. Zo hebben ze bij Holland & Barret bijvoorbeeld een omega 3 pil die in zonnebloemolie (omega 6) is opgelost, terwijl je omega 3 helemaal niet zo goed opneemt als je het combineert met omega 6, terwijl die van de kruidvat (goedkoper dus) dat niet doet en weer een ander merk (lucovitaal volgens mij) het combineert met een ingredient dat voor zwangeren wordt afgeraden. Dat soort dingen verschillen dus wel heel erg per vitaminesupplement en een beetje opletten is dus wel gewenst, maar de kruidvat komt er in mijn ogen lang niet slecht vanaf en ik denk dat je zeker bij een multivitamine voor zwangeren er vanuit mag gaan dat deze sowieso geschikt is voor zwangere vrouwen.

En ik ben nu voor de 6e keer zwanger en verwacht ons 2e kindje: ik ben waarschijnlijk ook wat voorzichtiger dan de meesten qua wat wel of niet doen met risico op miskramen. Als je er eenmaal een paar gehad hebt, dan heb je nu eenmaal geen behoefte aan extra risico. Maar uiteindelijk levert alles hooguit een iets grotere kans op dat er iets mis gaat, ook als je de hele zwangerschap koffie drinkt of rauw vlees eet is de kans waarschijnlijk nog steeds groter dat je een gezond kindje krijgt dan dat er iets misgaat, maarja, wil je het erop wagen als onderzoek toch een grotere kans op afwijkingen/miskramen aantoont en je al eens hebt ervaren hoe dat is?
 
Hi,
Ik zou gewoon doen waar jij je het beste, meest ontspannen door voelt. Niet omdat ik denk dat je dure vitamines of een ban op koffie, nagelak etc. nodig hebt voor een gezond kindje maar ik denk dat stress en zorgen niet bijdragen aan een fijne zwangerschap of makkelijk zwanger worden. Soms komt dit door dingen waar je geen invloed op hebt, maar als dit dingen zijn waar jij je beter door voelt en meer vertrouwen hebt dat het goed zal gaan, waarom zou je het niet doen.
Ik ken mensen die alles lieten en 'goed' deden, die erg lang moesten wachten op de zwangerschap en mensen die doorfeestte, ongezond aten etc. die meteen zwanger waren. Het is (helaas) niet eerlijk verdeeld wat dat betreft en we weten ook niet alle factoren die bijdragen aan een snelle conceptie/goede zwangerschap.
Doe waar jij achter staat en in gelooft dat het het beste is.
 
Er is natuurlijk veel onderzoek gedaan naar dingen als een beperking op caffeine (caffeine vrij hoeft niet), en het nut van extra vitaminen, rauwe producten nuttigen enzo. Statistiek die over heel veel zwangeren voor jou gaat wijst wel degelijk uit dat er een verhoogde kans is. Het is zeker geen zekerheid tot een miskraam. Maar je hebt wel meer kans. Daarom zijn die adviezen er. Of je je eraan houdt, jij bent de enige die kan bepalen of het het extra risico waard is. 
Vitaminepillen verschillen onderling nogal. De hoeveelheid van alles in elk geval. Ik ben zelf veganist en in de meeste pillen zit niet voldoende B12 of vit D bijvoorbeeld. Dus ik ben wel bij een wat prijzigere uitgekomen. Je hebt ook nog dat verschillende vitaminen en mineralen in verschillende vormen in zo'n pil kunnen zitten. Magnesium is er zoeen bijvoorbeeld. Citraat is het best opneembaar. En of je synthetische of natuurlijke vitamines gebruikt. Ik heb zelf een aanvullend DHA supplement uit algen voor mijn omega 3, vanwege wat Elsiejoy uitlegt. 
Het kan een hele zoektocht zijn als je speciale behoeften hebt. Maar als jij een omnivoor bent en gezond eet met voldoende groenten, granen, peulvruchten, vetten, pitten en zaden. Dan kun je denk ik niet veel mis doen en is kruidvat prima. 
 
Ik was best oplettend tijdens mijn zwangerschappen, maar dat van nagels lakken wist ik echt niet en deed ik dus gewoon. Vitamines van kruidvat geslikt bij de eerste zwangerschap. Bij de tweede zwangerschap wilde ik die ook slikken, maar ik kreeg ze niet weg. Meteen kokhalzen. Twee gezonde kindjes. Misschien is dat geluk, maar ik denk dat je niet perse de duurtste vitamines nodig hebt.
 
Ik denk altijd maar zo: 100 jaar geleden hadden ze ook niet alle middelen die we nu wel hebben en toen zijn er ook veel babys geboren. Opas en omas die toen geboren zijn halen soms ook de leeftijd van 100 jaar, dus ik denk dat het veelal tussen onze oren zit. Desondanks heb ik ook netjes mijn vitaminen ingenomen tijdens de zwangerschap, achteraf denk ik wel eens of het allemaal geen geldklopperij is geweest.
Uiteindelijk moet je je eigen gevoel volgen en doen waar je achteraf geen spijt van krijgt.

Succes met je toekomstige traject!
 
Terug
Bovenaan