2e kindje geen jaloerse dreumes??

Hoi allemaal

ik weet niet of ik dit hier moet vragen of bij forum 2-3. Probeer het maar hier. Ik ben nu zwanger van mijn 2e kindje en ik als de baby geboren wordt is mijn zoontje 2,5 jaar. Aangezien wij klein behuisd zijn (drie kamerwoning) is het de bedoeling voorlopig de baby bij ons op de kamer. En daarna bij mijn zoontje op de kamer. Mij zoontje heeft ook tot 1 jaar bij ons op de kamer geslapen. Nou zijn we alleen beetje bang dat mijn zoontje dan jaloers gaat worden zo van baby wel bij papa en mama en ik niet. Verhuizen is op moment geen optie, eerst sparen en dan gaan we kijken voor ander huis, ook gaat het niet zo gemakkelijk. Dus moeten we even roeien met riemen die we hebben. Zijn er moeders die hier misschien ervaring mee hebben, of aanstaande moeders die hier in hun kennissen kring ervaring mee hebben.?

Groetjes Nancy
 
hai,

zelf heb ik er geen ervaring mee, maar vrienden van ons wonen ook erg klein en hebben net de derde gekregen. De baby ligt nu op hun kamer en voor de andere twee is dat helemaal geen probleem. Maar die kinderen zijn 12 en 4, dus wel een leeftijdsverschil.
Ik zou me er niet zo druk over maken, je bent er zelf bij en je voelt zelf wel aan hoe je er het beste mee om kunt gaan. Je weet toch nooit van te voren hoe ze gaan reageren.
Ik ben ook erg benieuwd hoe mijn dochter, die is dan 3, gaat reageren. Ze hangt nogal aan mij, kruipt vaak op schoot om te knuffelen enzo(heerlijk!!), dus dat wordt straks ook wennen. En ze moet een andere kamer. Gisteren zei ze heel duidelijk toen ze in haar bedje lag: dit is MIJN plekje,mamma!" Dus......................hahaha. We zullen zien. Ik probeer haar nu al lekker te maken met een prinsessenkamer, roze en een groot prinsessenbed! Werkt nog niet echt....

gr Kyra

 
hallo, wij hebben ook een klein huisje, met 3 slaapkamers. maar nergens un je iets opberen ofzo.
hebben ook een kleine woonkamer.
we hebben nu een dochterje van 1,5 als ik ben bevallen is ze nog geen 2.
wij wilden eerst ook de baby bij ons op de kamer doen.
de 3e slaapkamer daar staat de computer enz.

maar ton ik de echo kreeg bleken het er 2 te zijn, en zo`n gtroe kamer hebben wij ook niet dus niet zijn we grote opruiming aa het houden en gaat de computer naar onze kamer en richten we de 3e slaapkamer maar in als de babykamer.

ij ben ook wel bang dat onze dochter jaloers gaat worden, zij moe tenslotte ineens al haar aandacht delen met nog 2 kindjes.

en voorbereiden kan je haar niet, want ze snapt er niks van

maar we zien wel
groetjes manuela 19 weken en 2 dagen
 
Jemig Manuela!

Dat was vast wel ff schrikken! Maar wel heel bijzonder natuurlijk!
Als ik het zo lees, redden jullie je er wel mee.
Het zal ook wel moeten,he. Wel heel leuk hoor, een tweeling. Ik had het in mijn omgeving nog nooit meegemaakt, tot een kennis van ons een tweeling kreeg. Zo leuk, twee gelijke wiegjes. Vond ik heel apart om te zien. Gezellig ook! Succes met je zwangerschap!

gr Kyra
 
Hoi Nancy,
Mijn zusje is nu zwanger van een tweede kindje, en haar dochter is 3 als de baby komt. Ik heb samen met haar wat boeken/artikelen hierover gezocht (wanneer vertel je het, hoe zullen ze er mee omgaan), en 2/3 jaar is een lastige leeftijd. in een artikel werd gezegd dat ze jaloers kunnen worden en denken dat ze niet lief zijn of dat ze niet goed genoeg zijn voor je en kunnen ze zichzelf daarvoor "straffen". Dat hoeft natuurlijk niet zo te lopen. Over het algemeen is het goed om ze heel veel te betrekken, maar ook weer niet alles te focussen op de nieuwe baby.
Er is best veel over geschreven en ook zijn er boekjes die je aan je kindje kan voorlezen om ze voor te bereiden op een broertje of zusje.
Voor mijn nichtje wordt het wel spannend, als mijn zusje vraagt aan mijn nichtje: "vind je het leuk dat je een broertje of zusje krijgt" zegt ze: "nee, ik krijg een neefje!". Lief he.
Groetjes, Taatje
25w4d
 
Hey Nancy,

Ik heb een zoontje van 17 mnd en ik ben nu zwanger van mijn tweede ik ben 5 weken en 6 dagen zwanger nog heel pril dus.Ik heb een zoontje wat heel, heel  erg gehecht aan mij is en voor andere mensen heel verlegen is. Dus wie er ook is hij hangt toch aan mij. Ik weet als de baby er zal zijn dat het heel zwaar wordt en dat hij misschien best jarloers wordt want ja dan moet hij mama delen. Maar ja dat is allemaal afwachten hoe hij reageert en ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Maar ik zelf heb ook niet zo een groot huis ik heb drie slaapkamers. De een zal denken is toch genoeg nee eigenlijk niet maar ik kan niet anders. In de ene kamer slaap ik met mijn vriend dan heb je de babykamer en de logeerkamer die heel klein is. Maar goed die logeerkamer wordt een kamer voor mijn zoontje er past eigenlijk alleen een bed in en dan is die kamer eigenlijk al vol. De babykamer is ietsje groter en daar laat ik ook mijn was drogen. En in mijn eigenl slaapkamer staat ook al vol, want de slaapkamers zijn gewoon heel klein. Ik heb iets van ik red het wel mijn zoontje zal toch liever beneden spelen en anders mag hij altijd in mijn of de babykamer spelen. En als hij ouder is kan hij best in die babykamer slapen samen met zijn broertje of zusje en dan de andere kamer de babykamer ik zie het allemaal wel. En ja kijk is om je heen zoals hier heb je meerdere gezinnen en die hebben hier twee of drie kinderen en die redden zich ook het is alleen wat klein.

liefs

georgine ik hoop dat je er wat aan hebt
 
hoi hoi,

Mijn ervaring met die kids van mij is dat je ze gewoon moet betrekken bij de baby.

En wat ook helpt, koop een cadeautje en geef het je kind namens de baby.

Zeg erbij dat het dus gekregen is van de baby. Heeft hier enorm geholpen.

En ik heb er zeven, dus er zitten bij sommigen ook weinig tussen qua leeftijd hoor.

Zal wel goed gaan hoor, niette druk om maken.

Lekker de baby op je kamer en je oudste met niuew speeltje, gekregen van de baby op de eigen kamer.

Lukt jullie vast wel. liefs Hester  

 
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar als pedagoog kan ik je misschien wel wat tips geven.
Je zoontje heeft idd een moeilijke leeftijd hiervoor. Rond het tweede/derde jaar zitten ze in een behoorlijk egoïstische fase. Probeer de kleine er zo veel mogelijk bij te betrekken en dingen te benoemen. Ze begrijpen meer dan je denkt! Als je spulletjes koopt, koop dan ook iets voor je zoontje. Zeg niet bij alles "voor de baby". Hij kan zich dan achtergesteld gaan voelen en het idee krijgen dat alles voor de baby is. Geef hem dus af en toe ook iets. Benoem naar hem toe dat hij in zijn kamertje slaapt en de baby bij papa en mama. Maak er geen heel verhaal van. Gewoon "baby slaapt daar en jij daar". Probeer het positief te brengen ("jij bent groot en hebt al een eigen kamer!") Ik neem aan dat hij al een eigen kamer heeft? Leg hem in ieder geval niet vlak voor de geboorte ineens op een andere kamer maar begin daar zo vroeg mogelijk mee. Koppel veranderingen niet aan de komst van de baby (zeg niet "er komt een babietje dus jij krijgt een andere kamer")
Er zijn leuke boekjes waarin kleuters/peuters wordt uitgelegd hoe het is een broertje/zusje te krijgen. Lees zoiets regelmatig door en leg uit dat er een baby in mama ´s buik zit. Ze begrijpen dat vaak heel goed.
Wanneer de baby er is maak er dan geen probleem van dat je zoontje af en toe lekker bij jullie in bed kruipt. Probeer er geen gewoonte van te maken maar als hij dat wil laat hem dan af en toe lekker bij jullie kruipen. En misschien is het een idee om het samen slapen op één kamer langzaam op te bouwen? Dan kan je zoontje er aan wennen dat hij samen met zijn broertje/zusje op de kamer slaapt. Breng het vooral positief "mag....... bij jou slapen vannacht? Hij/zij wil dat zooo graag!" En laat hem lekker de grote broer zijn en betrek hem overal bij zodat hij op dat soort momenten ook aandacht krijgt ("wil je helpen ...... een schone luier te geven? Dat zou mama fijn vinden!") Veel positieve aandacht dus!

Succes ermee!!!

groet,
Jinny (36 weken)
 
Terug
Bovenaan