2e kindje

Hallo moeders (en misschien vaders)

Aangezien mijn vraag niet specifiek voeding of verzorging ofzo is zet ik em maar bij ontwikkeling:

Wie heeft er ervaring met een 2e kindje als je eerste kindje nog geen 2 is. Onze dochter is nu 10 maanden en over 2 weken ga ik weer met de pil stoppen. Aan de ene kant zie ik op tegen een nieuwe zwangerschap aangezien mijn eerste niet zo soepeltjes verlopen is. Ik moest vaak rust houden wegens bloedverlies. De bevalling was megazwaar (wel de moeite waard hoor) en daar zie ik ook niet echt weer naar uit. Ook tegen het weer overnieuw beginnen met borstvoeding, slapeloze nachten etc. Alles wat er bij zo'n pasgeboren hummel komt kijken. Ik heb de eerste tijd met mijn dochter als ontzettend zwaar ervaren, de borstvoeding is mislukt na 3 maanden en ik bleeeef maar moe en echt gelukkig voelde ik me nu ook niet echt. Toch willen we graag meer kinderen, maar ik zie er zo tegen op.

Let wel....ik ben ontzettend dankbaar voor mijn prachtige en lieve meisje en ik hou van haar met heel mijn hart, en ik weet zeker dat mijn hart groot genoeg is voor meer kindjes, maar hoe ga ik dat praktisch doen ? Hoe ga ik borstvoeden als je al een kleintje hebt rondlopen? Hoe maak je nog tijd voor jezelf?
Daarbij ben ik bang dat ik van zo'n 2e kindje niet zoveel ga houden als van mijn eerste, is dit nou een raar idee?

Kortom, wie herkent dit gevoel? Wie heeft er tips en ervaring met het hebben van 2 kinderen. Is een 2e kindje makkelijker omdat je dan al ervaring hebt met een babietje?

Alle tips zijn welkom!!

Ik weet niet of ik misschien de enige ben met deze onzekerheid, ik kan me dat niet voorstellen in elk geval.

Groetjes, Ciska.
 
Hoi Ciska,

Mijn jongste is nu 5 maanden en ik heb er nog 3 rondlopen (6,5 jaar, bijna 5 jaar en net 2 jaar). De tweede was inderdaad al een stuk makkelijker. Je hebt gewoon wat meer ervaring. Bij mijn 2e wilde de borstvoeding ook niet zo lukken (2 maanden), maar dat zegt niets, want mijn 3e heeft borstvoeding gekregen tot ruim een jaar. En mijn jongste krijgt nu ook nog borstvoeding. Het geven daarvan is soms wel een probleem, want mijn derde heeft door dat ik dan weinig kan doen en begint dan ongein uit te halen. (Pas was ze de wc-vloer gaan schrobben met de wc-borstel). Dus nu zorg ik dat ik voor dat ik ga voeden de boel zo heb gemaakt dat ze zo min mogelijk kan uithalen. (de bank voor de deurschuiven etc.) Maar bij mijn oudere kinderen had ik daar totaal geen last van.
Het houden van is geen raar idee, ik was er bij mijn 2e ook bang voor, maar dat gevoel is heel snel over, tenminste dat was het bij mij wel. Je liefde splitst zich gewoon op.

Veel succes met je beslissing.

Groetjes Esther

PS: Nu met 4 kinderen valt het af en toe niet mee om tijd voor jezelf te vinden, maar met 2 of 3 had ik daar totaal geen last van. En nu m'n jongste weer iets ouder wordt, gaat dat ook beter.
 
hoi Ciska,
Ik herkend dat helmaal ik heb twee dochter een van vijfenhalf jaar een van net acht maanden oud, ik heb ook zware zwangerschap gehad vooral de tweede ik werd de eerste vier maanden heel erg ziek vooral hoofdpijn. Maar het is wel moeite waard hoor,
Ik wil ook graag over twee maanden voor de derde kindje gaan ik zie wel hoe dat afloop,

Ga gewoon doen en niet bang zijn ’t kan meevallen hoor want iedere zwangerschap is heel anders.
Je went heel snel aan.

Groetjes moeder van twee prachtige dochters,

 
Hoi,

Ik denk ook aan een tweede, maar mijn zorg was ook of ik van een tweede evenveel zou houden, want ik hou nu zooooooooooooveeeel van mijn zoon dat mijn man op de tweede plaats komt. Gelukkig heeft hij daar geen problemen mee want onze zoon komt voor hem ook op de eerste plaats. Het is toch anders je eigen kind. Daarom kan ik me niet voorstellen dat ik nog zoooooooooveeel liefde in me heb voor een ander kind en ik hoop het wel natuurlijk en ik wil ze gelijk behandelen en evenveel liefde geven. Maar gelukkig zoals hierboven te lezen valt dat mee en gaat dat vanzelf.

Ben nu zelf ook een stuk geruster..
 
Hallo,

Ik heb ook twee dochters, 1 van bijna 6 en 1 van 10 maanden. De tweede zwangerschap was voor mij ook niet echt makkelijk. Had veel last van bekkeninstabiliteit en moest daarom ook veel op bed rusten. Mijn dochtertje moest dan ook wel met andere mee naar school maar vond dit niet erg en begreep het allemaal wel. Nu kunnen ze niet meer buiten elkaar en is dit het mooiste wat er is. En inderdaad De situatie past zich zelf wel aan.

Veel geluk nog verder....
 
hallo!
ik heb een dochter van 21 mnd en een zoontje van 5 mnd. ik zal eerlijk zeggen: ik zal blij zijn als ik een jaar verder ben! soms gaat het super, dan vulllen de ritmes van de kindjes elkaar prima aan, maar ik heb vandaag zo'n dag dat ik denk: nog even en ze kunnen me wegdragen! de oudste gooide een fles drinken over zich heen, de jongste huile omdat hij niet in slaap kon komen.. de oudste wilde een schoon droog shirt aan.. de jongste begon nog harder te huilen! waaaaahhh druk druk druk.. maar er zijn meer momenten dat ik geniet.. dat de oudste d'r broer komt aaien, hem aan het lachen wil maken. we met z'n drieen een boekje proberen te lezen.. en het houden van.. ik vind mijn dochter geweldig en mijn zoon? ook! super super geweldig! (en mijn man ook nogsteeds hoor, bij mij geen eerste, tweede of derde plaats, ze zijn allemaal een eerste plaats waard!) ben overigens wel blij dat mijn man heel veel doet!
 
ter aanvulling op hierboven: moet eerlijk zeggen dat als ik het over zou doen, ik het weer zou doen.. als dat baby-gebeuren
9slapeloze nachte, borstvoeding et ceteran eenmaal voorbij is, lijkt het me geweldig..
 
Allemaal bedankt voor jullie reactie. De beslissing voor een 2e kindje was een poosje terug al gemaakt, dus het ging er niet zozeer om ofdat we nog een kindje wilden, maar meer hoe dat andere moeders het ervaren hebben als je 2e er eenmaal is.

Zowel een snel-achter-mekaar-kroost als een paar jaar ertussen heeft allebei z'n voordelen en nadelen. Ieder moet dat voor zichzelf weten. We moeten natuurlijk ook maar eens afwachten of het allemaal weer lukt enzo, maar dat gaan we wel merken denk ik. Ik weet inmiddels dat ik het lichamelijk en geestelijk weer aankan ( het is geen fabeltje hoor, dat 9 maanden zwanger en dan 9 maanden ontzwangeren). Een 2e kindje is van harte welkom bij ons !!!! Dus laat maar komen zou ik zeggen.

Bedankt voor jullie reacties. En misschien nog eens tot ziens op het zwangerenforum.
 
Terug
Bovenaan