2e x gewoon bevallen na een zware 1e bevalling met groot kind en smal bekken?

Hallo,

Ik ben voor de 2x zwanger. Mijn 1e bevalling verliep erg moeizaam. Ontsluiting vorderde niet...kind daalde niet in etc. Uiteindelijk na een zware vacuum toch nog "gewoon" geboren. Mijn zoon was ruim 4200 gr. (Leek dus niet op zn moeder met haar 1.62!) Zelfs de gyneacoloog had verwacht dat het een keizersnede zal worden. Hij vertelde ook dat mijn bekken erg  nauw was. Ik ben nu 21 weken zwanger. Mijn kindje ligt volgens de 20 weken echo al ver voor op schema. Vanaf 36 weken kom ik bij de gyneacoloog te lopen. Voor extra echo's etc en moet ik in het ziekenhuis bevallen. Nu weet ik, ook uit verhalen uit mijn omgeving, dat ze er met zo'n groei echo er vaak naast zitten. (lengte zegt ook niets over dikte) Dus dat steld me dus absoluut niet gerust. Wie heeft er een soort gelijke bevalling gehad en is de 2e x toch normaal bevallen? Zo'n drama als de vorige x wil ik echt niet meer!

Ik ben ook smal en was zwanger van een reus, maar dat wisten we/ze niet dus na ingeleid te zijn en een heleboel ellende maar dus ook geen vorderende ontsluiting uiteindelijk keizersnede. Nu ik jou zo hoor zou ik bij voorbaat om een keizersnede vragen.

groetjes Ida

Als je een kind van 4200 g hebt gebaard, zij het dan met een vacuum, dan kun je niet zeggen dat je een vernauwd bekken hebt. Als iemand een vernauwd bekken heeft dan komt de baby er domweg niet door. De redenen voor zo'n moeizame bevalling kunnen heel divers zijn. De ontsluiting vorderde al traag schrijf je. Heb je een infuus gehad met weeenstimulerende middelen? Was de baarmoeder misschien uitgeput.
Echo is idd een vrij slecht voorspeller voor kindsgewicht.
De kans op een normale vlotte baring is het grootst als je gewoon afwacht tot de bevalling spontaan begint. Blijf rondlopen, ga als het even kan niet liggen, want doordat je rondloopt beweegt je bekken en komt je baby makkelijker in een optimale positie te liggen. Spreek bijv met je gyn af dat er zorgvuldig en  op tijd  gekeken wordt of de bevalling vlot vordert, en vooral of de baby tijdens de ontsluiting dieper komt. Als dat niet gebeurt of onvoldoende, kan er op dat moment alsnog tot een keizersnede besloten worden.
Ga pas persen als je echt onhoudbare persdrang hebt, dat is heel belangrijk. Niet bij 10 cm beginnen, maar bij persdrang. Dat krijg je alleen maar als de baby al behoorlijk diep in je bekken zit en met de grootste omvang het smalste punt is gepasseerd. Dus dan weet je nagenoeg zeker dat hij gewoon geboren kan worden. Als je gaat persen zonder persdrang zie je vaak moeilijke vacuumbevallingen.
Ik hoop dat dit een beetje helpt. Je andere vraag over dat boek: ik vind duik in je weeen een goed boek en raad het vaak clienten van me aan.
Sterkte

Bedankt voor je reactie!
Het klinkt heel logisch wat je zegt. Maar stel dat dit kind nog groter is!?
De hele situatie was vreemd. Ik moest thuis van de vk al gaan persen. Zij zei dat ik al 9 cm had. Toen dat niet opschoot, kwam ik in het ziekenhuis. Daar zeiden ze dat ik maar 7 cm had. Toen ik na uren eindelijk toch volledige ontsluiting had. Moest ik gaan persen. Maar ik had idd geen persdrang. Na een boel getrek en gedoe is hij er uit gekomen.. maar zeg niet hoe! Ik vond het mensonterend. Ik zie dus behoorlijk tegen op. Toch vreemd dat mijn gyn wel zei dat ik een smal bekke had!    

Als dit kindje nog groter is, en dan bedoel ik te groot voor je bekken, dan komt hij niet dieper in het bekken. Je kunt het bekken een beetje in 3en delen, de bekkeningang, het bekkenmidden en de bekkenuitgang. Misschien heeft je vk een model van het bekken in haar spreekkamer. Als een baby te groot is, of een bekken te klein, dan komt de baby niet voorbij het middengedeelte. Je krijgt pas persdrang als de baby voorbij het middengedeelte is gekomen, dus daarom is het zo belangrijk dat je pas gaat persen als je drang hebt en niet eerder. Als ik je goed begrijp ben je vorige keer in de ontsluitingsfase gaan persen. Komt vaker voor, helaas, maar is eigenlijk een kunstfout. Je werd waarschijnlijk naar het ziekenhuis gestuurd met diagnose niet vorderende uitdrijving. Doordat je te vroeg moest persen is de ontsluiting die je nog had op gaan zwellen, waardoor je van 9 naar 7 cm bent gegaan. En het ziekenhuis mag het dan opknappen. En als een vacuum dan moeilijk gaat doordat de weeenactiviteit niet meer optimaal is, de moeder uitgeput etc en de baby groot is moet je er toch een etiket opplakken. En vernauwd bekken is er een. Ik kan het die gyn bepaald niet kwalijk nemen in dit geval als het zo gegaan is als ik hier boven schets. Want daarmee heeft hij voor de verzekering een goed excuus om jou volgende keer zelf te behandelen en dit scenario te ontlopen. Begrijp me goed, ik werk zelf in een huispraktijk, maar dit soort gevallen vind ik echt niet kunnen.
En mocht je baby echt te groot zijn voor het bekken, dan blijkt dat tijdens de baring. Hij valt er dan ook echt niet zomaar uit en een spoedkeizersnede is in elk ziekenhuis een kwestie van minuten.
Print dit allemaal uit zou ik zeggen en vraag eens aan de gyn wat hij/zij ervan vindt.
Maar goede kans dat je met goede begeleiding onder stricte voorwaarden een gewone (niet traumatische) bevalling krijgt.
En als je weer bij dezelfde vk loopt kan het de moeite waard zijn om nog eens goed over de vorige baring te praten. Vraag waarom je bij 9 cm moest gaan persen, als het goed is heeft ze ook de ontslagbrief van het ziekenhuis nog, vraag om inzage. En anders heeft je huisarts ook een kopie.

Bedankt maar weer verloskundige! Steld met toch iets gerust. Ik heb het bij de laatste controle nog ff kort over gehad. Ze zeiden ook.. samen loop van omstandigheden! Als het kindje niet dieper komt... komt het er met de vacuum dan ook niet uit? Ik denk dat ik het maar moet proberen af te sluiten. Niemand kan me echt goed geruststellen. De verloskundige toen der tijd, was negatief over de gyn, en de gyn was negatief over de verloskundige. Zo word je dus in verwarrinig gebracht.  Even iets heel anders... we hebben vorige week de 20 weken echo gehad. Ik vraag me af in hoeverre je als "leek"het geslacht kan zien. Wij wilde het niet weten (diep in mijn hart trouwens wel!) tijdens de echo vroeg die mevrouw dat asl we dat wilde even weg moesten kijken. Dat heb ik dus niet gedaan. Ik ben er bijna van overtuigd dat ik balletjes heb zien hangen. Kan dit? Of is dit voor een leek als ik, toch wel erg moeilijk om te zien? Ik denk er over om op te bellen... maar twijfel nog een beetje. Voor mij gevoel vraag i kdan om een bevestiging.

Bedankt maar weer!

Als een kindje niet dieper komt kan het er in principe met de vacuum ook niet uit, of het wordt een zeer moeizame affaire. Als een baby nog niet voorbij het bekkenmidden is worden er in principe geen kunstverlossingen meer gedaan omdat de kans op trauma bij moeder en/of kind te groot is. dan krijg je een keizersnee.
wat betreft je vraag over de echo: ik maak zelf geen echo's en ben heel slecht in dat soort dingen zien. mijn zoon werd 18 jaar geleden door de echoscopist als 99% een meisje beoordeeld en we stonden raar te kijken toen het een knulletje was.
Een  patient van me zei laatst dat ze blij was dat ze niet wist, want haar schoonzus wist het wel en die kon nu helemaal niet meer leuk naar roze jurken kijken. Maar goed, een heleboel mensen vinden het fijn om het te weten.

Toen mijn zoontje in beeld werd gebracht bij de echo was het overduidelijk een knul. Een piemeltje! Het kon niet duidelijker. Ik zei het zelf al voordat de echoscopiste iets zei.   Ze zei wel dat ze nooit 100% garantie mocht geven maar dat dit er wel  heeeeeeeeeeel erg dicht tegenaan zat. Koop maar blauw was haar devies. Bij een meisje, mijn dochter, zie je dus streepjes, dat is veel minder duidelijk. Ik denk dus dat je gelijk hebt gehad! Maar ook ik geef geen 100% garantie!

Terug
Bovenaan