2e zwangerschap enorm zwaar

<p>Hoi,</p><p>Bijna 6 jaar geleden hebben wij ons eerste kindje gekregen. De zwangerschap was, op ochtendmisselijkheid in het begin na, prima te doen. Ik sportte veel en was erg actief. Tot ik nierstuwing kreeg en enkele keren daarvoor werd opgenomen. Toch kijk ik terug op een makkelijke zwangerschap nu ik weer zwanger ben. In de tussentijd nog 4 zwangerschappen gehad welke allen voor de 18 weken zijn geëindigd.</p><p>Nu ben ik 22 weken zwanger, maar wat is deze zwangerschap zwaar vergeleken met 6 jaar geleden. Buiten misselijkheid en bloedverlies tot 17 weken lijkt het of mijn lichaam het nu allemaal veel moeilijker heeft. Erge bekkenpijn, benauwd na nog geen 30 meter lopen en flauwvallen. <br />Wie herkent dit ? Ik maakte mij niet druk om de bevalling straks, maar begin mij nu toch wel iets zorgen te maken.. Als mijn lichaam nu al aangeeft dat het allemaal moeizaam is, hoe dan straks? En het herstel na die tijd? </p><p>Ik begin toch enige beren op de weg te zien. Ik sta onder behandeling van de gyn en zal dit ook voorleggen, maar ik vrees dat ze er weinig aan kunnen veranderen. We slapen overigens boven en hebben alleen toiletten en badkamer beneden, wat ik nu dus ook wel een dingetje begin te vinden voor na de bevalling. <br /><br /></p><p>Wie herkent dit ?</p>

Sorry geen ervaring, maar het lijkt me heel heftig, hoop dat het relatief gezien meevalt de tweede helft! ❤ Wel een vraag: kun je niet een bed neerzetten op dezelfde verdieping als de badkamer en toilet? :)

Ja dat zou kunnen, maar dan moet ik in de woonkamer liggen. In geval van nood zou dat wel een optie zijn. En misschien maak ik me ook echt te druk, maar ik ben bang dat m'n lichaam straks in zo'n slechte conditie is dat het herstel ook heel lang gaat duren (om nog maar niet over de bevalling te spreken) 

Nou ja, ik denk niet dat het geheel onterecht is dat je er al over nadenkt, als je je nu zo voelt. Lijkt me juist verstandig. Het komt vast allemaal goed uiteindelijk, maar misschien geeft het je wat rust om er alvast over te praten met je partner en een plan te maken, mocht het nodig zijn. En als het nodig is, is dat echt niet gek. Ik ken meerdere vrouwen die ook erg last hebben gehad ban bekkenpijn, bekkeninstabiliteit, rugklachten (ikzelf dat laatste), en alles wat je kunt doen om het jezelf makkelijker te maken, moet je doen/proberen ?

Ben je al bij een bekkenfysio geweest? Die kan je vast helpen met je erge bekkenpijn. Ik denk dat dit al een hele hoop zou kunnen schelen voor je.
Succes in ieder geval!

Ik ervaar mijn tweede zwangerschap ook een stuk zwaarder (eerste was ook prima), zeker op het gebied van conditie en buiten adem zijn.
Misschien kan je in ieder geval iets van een toilet stoel huren voor einde en na bevalling? Hoef je in ieder geval daarvoor al niet gelijk na de bevalling iedere keer een trap op en af. Scheelt misschien al iets.

Mijn 2e zwangerschap is ook een stuk zwaarder. Al denk ik dat ik ook gewoon verwend ben en het nu mentaal ook stuk moeilijker is..

Bij mijn 1e zwangerschap geen kwaaltje gehad. Een fijne baan. Fietste zo door de zwangerschap heen. Wisten niet wat het werd en met 40w na 5.5u bevallen van een dochter.

Nu 2e zwangerschap. Vanaf week 5/6 kwaaltjes. Van het ene kwam het andere en daarna weer andere.. Dus eigenlijk zowat me hele zwangerschap al kwaaltjes. Met 20w echo kwamen ze erachter dat me navelstreng en moederkoek niet goed in elkaar liepen. (mijn navelstreng loopt via de zijkant via mn vliezen aan de zijkant (ipv midden) mijn moederkoek in). Waardoor mijn wens om weer thuis te bevallen in het water valt. Ik nu medisch ben. Vandaag gelukkig wel goeie uitslagen gehad wat weer wat rust geeft. Maar dus niet appeltje eitje is net als mijn 1e zwangerschap..

Hopelijk kun jij je net als ik verzetten tegen de pijn. En idd misschien een fysio opzoeken. En over een paar weken bevallen van je 2e kindje!

Terug
Bovenaan