2jaar en 4 maanden maar raakt speelgoed amper aan

Hoi,
Mijn dochter is ruim 2 en heeft sinds 3 maanden een broertje.
Ze kon altijd wel zelf spelen maar altijd vrij kort en wil het liefste de hele dag bezig gehouden worden. Verhaaltjes lezen, zingen, en samen spelen.
Nu raakt ze nog amper de speelgoedmand aan. Wil alleen mij helpen met het huishouden om het zo maar te zeggen. Als ik even ga zitten gaat ze heel hangerig doen, duimen en vervelen.
Waar zou haar interesse liggen? Moet ik meer met haar tekeningen maken, knutselen enzo? Op het gewone spellgoed is ze binnen mum van tijd uitgekeken. Ook buiten wandelen doet ze graag, maar ja, met een baby in huis heb ik gewoon minder tijd voor haar. En ze zal toch ook moeten leren zichzelf te vermaken?
Op het kdv (1 x per week)  is ze de hele dag bezig en heeft ze het erg naar haar zin. Ben ik te saai??
Groetjes, lianne
 
Hoi Lianne,

Je bent echt niet saai voor je dochter, ze wil juist je aandacht, dat zie je heel vaak als kinderen een broertje of zusje krijgen!
Ze zijn bang dat je ze niet meer lief vind/ of niet meer nodig hebt!
Als je samen met haar gaat spelen zal ze ook echt actief mee doen, het maakt haar niet uit wat, als het maar samen met jou is!
Ik denk dat je het beste  even wat samen kunt doen en vervolgens weer je eigen ding doen, dit wissel je af, zodat ze weet dat je ook echt tijd voor haar hebt, dan komt dat vertouwen snel genoeg weer terug.
Als ze gaat zeuren of piepen zeg dan duidelijk: mama gaat eerst de baby wassen (of wat je aan het doen bent) en dan heb ik weer even tijd voor jou en negeer het verder dan. Houd je wel aan je belofte, je hoeft niet elke keer heel lang met haar te spelen/lezen enz, maar op verschillende momenten van de dag zodat ze weet dat zij nog telt, want daar gaat het haar om!
Ook even samen knuffelen vinden ze nu vaak fijn, want dat zien ze mama ook veel met de baby doen, ik zei dan vaak en nu ga ik met jou knuffelen want dat vind mama altijd zo fijn, dan stralen ze altijd! en voelen ze zich belangrijk.

Veel succes

Gr MJ
 
Mijn dochter is net 2 en ik ben 5 weken geleden bevallen van onze tweede dochter. Maud wil ook graag het liefste alles samen doen zodra ik ga zitten is het; kom...en moet ik met haar spelen. Tegenwoordig ga ik niet meer met haar mee als ze niet van tevoren bedacht heeft wat ik met haar moet gaan doen en dat gaat goed; dan zegt ze; winkel, puzzel, bouwen, ton (jan huigen in de ton), zingen etc.
Als ik de baby aan het voeden ben, moet ze wachten dat vind ze niet altijd leuk maar ik beloof haar dat we daarna iets samen doen. (voeding duurt 3 kwartier) en met huishoudelijke klusjes laat ik haar helpen of kijken (vaatwasser uitruimen, koken)
Samen kleien, vingerverven, kleuren vind ze ook superleuk en kan ze zo ruim 30 tot 40 minuten mee bezig zijn. Koekjes bakken is ook leuk.
Ik heb wel het voordeel dat ik een speeltuin voor de deur heb en dus ook als de baby slaapt met Maud de speeltuin in kan want dan neem ik gewoon de babyfoon mee.
 
Ze heeft met haar verjaardag een keukentje gekregen en dat is echt een groot succes. Ze is de hele dag bezig met koken, thee maken etc. En dat is iets wat ik zelfs met haar kan doen terwijl ik aan het voeden ben want ik vraag haar gewoon of ze een kopje thee voor me wil maken. Vervolgens proef ik het en geef ik de volgende opdracht; dat er suiker in moet, een lepeltje erbij, ik lust wel een eitje etc.

Verder is ook duplo, little people en haar poppen favoriet. De poppen sjouwt ze mee af en aan en krijgen steeds nieuwe zitplaatsen of moeten mee op de fiets of loopauto. maar...zet ook wel eens gewoon de TV aan hoor!
 
Terug
Bovenaan