2jaar en niet praten

Hallo

ik ben bij het peuterbureau geweest en mijn zoontje word door verwezen naar een instituut in amersfoort omdat hij amper 7woorden zegt die ook niet egt duidelijk zijn.

HIj loopt achter in ontwikkeling en hij heeft een ontwikkeling van een kind van 1tot anderhalf

iik mekrte het elke keer al dat er iets niet klopte als ik leeftijds genootjes zag of nog jongere kinderen kwa in zijn doen en laten
als ik zeg doe je speen in de box dan doet hij dat wel en ga je mee naar boven of in bad dan staat hij bij de deur maar mee lopen als ik ergens ben of spelen met iets praten het begrijpen van sommige dingen is erg moeilijk zijn gehoor is goed het is net een reuze baby als je em ziet spelen
ze gaan onderzoeken waarom hij niet praat hebben jullie dit ook meegemaakt of ong zoiets en kwam het goed??? nou hoor het wel maak me een beetje zorgen groetjes

van jay_j
 
ik heb er een topic over geopend want de kleine van mn zus
is bina 26 mnd en praat niet en loopt niet als ik jou verhaal lees
dat hij 7 woorden zegt vind ik dat al een begin het is beter dan niks.
waarschijnlijk krijgt hij logopodie dat doen ze heel leuk echt spelende
wijs.
Succes met je dreumes het komt echt goed vind het goed dat er wat mee
gedaan wordt wel jammer dat ze het niet eerder opgemerkt zijn.
Ik zeg altijd maar zo hoe eerder ze het ontdekken hoe eerder je wat kan doen.
 
En hoe is het met zijn ogen dan ziet hij wel voldoende?
Ikzelf heb een sterkte van -15 en mijn man -5 en mijn zoontje ziet waarschijnlijk vele malen beter en hij praat mij de oren van mijn hooft wat een stortvloed van woorden en korte zinnen. Het is ook belangrijk dat ze goed kunnen kijken. Wie kijkt leert tja in je verhaal maak ik op dat je kind goed hoort maar hou dat nogmaals goed in de gaten allebeide eigenlijk mischien is hij slechte gaan horen kan ook nog. Mijn nichtje van 4 zag slecht en ze was aan een kant doof   maar is helemaal goedgekomen vorig jaar ondekten ze dat bij haar, geopereert en was weer goed gekomen.Ze moet dit jaar 5 worden. Nu pas komen de woorden in alle hevigheid los bij haar. Wil je niet bang maken ze kunnen tegenwoordig veel voor ze doen.
 
Hoi,

Op dit moment maak ik ook hetzelfde mee met mijn zoontje van net 2 (25-02-07).

Volgens ket kdv loopt hij bijna een jaar achter in ontwikkeling en volgens het cb ook. Dit terwijl hij thuis meer dingen doet en zegt dan ergens anders.

Ik merk ook een verschil in ontwikkeling en motoriek, in vergelijking met andere kinderen van dezelfde leeftijd, en dit baart mij ook zorgen.

Wij moeten naar een audiologisch centrum hier in den haag, en volgende week komt een pedagoog op het kdv langs om het te bekijken. Ben benieuwd.
Groetjes laura
 
Veel meer dan dat doet mijn zoontje (17-02-2007) ook niet. Hij kan (denk ik) een stuk of 6 woordjes (zodanig dat buitenstaanders hem ook kunnen begrijpen) en verder een heleboel klanken waarvan wij meestal wel weten wat hij er mee bedoelt. Hij is niet stil of zo, brabbelt, gilt en schreeuwt regelmatig..
Hij begrijpt wel alles dat je tegen hem zegt en ook met zijn gehoor is niets mis. Hij wijst desgevraagd een heleboel plaatjes/dingen aan.

Ik heb me er tot nu toe nooit zorgen om gemaakt. Hij is namelijk al heel lang traag in zijn ontwikkeling, hij ging laat tijgeren, laat kruipen, laat lopen, laat brabbelen etc. Hij doet alles keurig in dezelfde volgorde als andere kindjes, gaat keurig vooruit in zijn ontwikkeling, alleen hij doet het maanden tot een half jaar later dan de meeste kindjes... Tja. Dat is altijd al zo geweest, dus dat het met praten niet anders is verbaasd mij niet.
Zijn vader deed het trouwens op ongeveer dezelfde manier en is met 2,5 jaar gaan praten.

Tot nu toe heeft CB nog niets anders gedaan dan extra controle, morgen moeten we voor de 2-jaars consult, ben erg benieuwd wat ze nu te zeggen hebben... KDV heeft er nog nooit iets over gezegd.

Ik kan je dus niet zeggen dat alles goedkomt, maar je kindje is echt niet de enige. En ik denk persoonlijk dat er met mijn mannetje niets mis is. Hij is gewoon traag in zijn ontwikkeling. En ik ken gezonde kinderen die net zo ver zijn in taalontwikkeling als mijn zoontje, hij is dus ook echt geen uitzondering.

Veel succes met de onderzoeken, ik hoop dat er niets bijzonders uitkomt.

Groetjes, Karin
 
Terug
Bovenaan