3 1/2 jaar en sexualiteit

Dames,

Onze zoon is 3 1/2 en heeft inmiddels zijn piemel "ontdekt". Hij krijgt sinds kort 's nachts wel eens een stijve piemel en hij vindt dat erg raar. "Mijn piemel doet raar; pap, kan jij hem goed doen?" zei hij laatst.
Nu zit ie ook wel eens met zijn piemel te spelen; voor de tv ofzo. Dan wordt ie natuurlijk ook een beetje stijf. Hij vindt het allemaal wel interessant dus.
Nu vind ik het lastig hoe we hier mee om moeten gaan. Ik zeg heel rustig dat het niet zo netjes is om dat in gezelschap te doen en negeer het verder. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kun je het beste reageren??

Ik hoop dat iemand tips heeft!

Groetjes, Patricia
 
Beste Patricia,

Mijn zoontje (in aug. wordt hij 4 jaar) heeft dezelfde leuke ontdekking gedaan!!
Hij vond het zelfs een keer nodig om in een volle winkel zijn broek omlaag te doen en te zeggen dat zijn piemel raar deed..... nu wordt ik niet gauw rood, maar toen wel!!
Het enige wat ik tegen hem zeg is dat zijn piemel aan het groeien is en dat hij dat nodig heeft voor later. En dat hij er in gezelschap niet teveel aan moet zitten, omdat andere kindjes hem dan gaan uitlachen (daar is hij heel gevoelig voor).
Verder maar een beetje negeren, lijkt me.  Ze zullen er op een bep. moment toch wel
genoeg van krijgen (ahum, dat hoop ik dan maar).
Heel herkenbaar dus.
Toen ik het aan andere mensen vroeg, kreeg ik trouwens voornl. de opmerking van
"zo vroeg al"??? Ach, onze jongens zijn gewoon vroeg rijp, haha!!
Succes ermee,
Marlo
 
Ons zoontje is bijna drie en natuurlijk friemelt hij ook aan zijn piemeltje. Ik probeer er zo gewoon mogelijk over te doen. Vooral geen punt ervan te maken. Alle kinderen doen dit op een bepaalde leeftijd en pas wanneer ze in de puberteit komen is het iets sexueels. Volwassenen kunnen er raar op reageren en dat vind ik jammer. Wanneer hij er echt vaak aan zou friemelen en ook op andere plaatsen, dan ga ik wel zeggen dat hij dat thuis moet doen en niet bijv. op school.
Je plast met je piemel en als hij dan een ander kind een handje moet geven is dat niet zo fris. Dat zou dan mijn uitleg zijn. Vooral niet te moeilijk over doen.
 
Even iets leuks toevoegen; ons zoontje (2jr,7mnd) is zijn piemel aan het ontdekken. Maar wel op een bijzondere manier. Laatst was hij in bad aan het spelen met zijn plasser. Er aan trekken en wegdrukken. Op een gegeven moment drukte hij zijn piemel in het water en zei "zo, even drinken". Ha ha, ik moest er wel om lachen.
De stukjes die hiervoor geplaatst zijn onthoud ik voor de momenten wanneer het nodig is.
Groetjes!
 
ik vind zelf dat het  hellemaal niks met sexualiteit te maken heeft. het is een ondekking en een prettig gevoel. (ze hebben daar geen sexuele gevoelens over)
het is hele normale leeftijdt om dit te ontdekken.
als mijn zoontje het zou gaan doen zou ik hem wel uit leggen dat je niet zomaar overal je broek naar beneden kan trekken en dat het niet vies is maar niet hoort om   overal aan het piemeltje te zitten. ik zou zeggen je mag het wel doen als je in je bedje ligt oid. het is een fase en hoort er gewoon bij.
 
Hoi hoi,

Onze dochter van 2,5 jr heeft het ook helemaal ontdekt. Te pas en te onpas zit ze met haar hand in d'r luier. Zodra de luier af is, gaat die hand er weer heen. En dan zit ze ook echt goed te wriemelen zeg maar. Ik voel me er zelf een beetje opgelaten over om het te zien. Ik weet dat het niks met sexualiteit te maken heeft, maar het is wel een privéplekje. Ik heb haar ook verteld dat het niet zo netjes is om dat zomaar overal te doen, dat papa en mama dat ook niet doen. Maar als ze 's avonds onder de douche zit, mag ze wriemelen als ze wil. En dat vindt ze prima.

Succes ermee allemaal! haha..
 
Tja, ik geloof inderdaad dat het gewoon de leefrtijd is, maar je hoort/leest er zo weinig over. Inmiddels negeer ik het helemaal als we thuis zijn. Ik zeg wel dat ie zijn handjes moetn wassen als ie een snoepje ofzo krijgt, omdat aan je piemel zitten niet zo fris is omdat daar ook plas uit komt. Ik moet zeggen (we zijn nu zo'n 2 weken verder) dat de enorme fascinatie van hem er wel af is.
Kortom: negeren als het kan en er niet te veel woorden aan vuil maken als het op een ongepaste locatie (in een winkel ofzo., haha) gebeurd.

Groetjes, Patricia
 
onze zoon, nu 5 jaar, heeft die fase ook gehad. Wat ik belangrijk vond dat hij moest leren, was dat z'n piemeltje alleen van hem is en dat andere mensen daar niets mee te maken hebben. Ik heb (op advies van het bureau) hem vertelt en geleerd dat ie alleen met z'n piemeltje mag spelen als hij alleen is. Dat is nu dus geworden: onder de douche/in bad en op z'n slaapkamer. Het heeft idd niets met sexuele gevoelens van je kind te maken, maar hoeveel mensen lopen er hier op de wereld niet rond die het 'lekker' vinden om naar zulke kinderen te kijken. Iets waar ik niet aan moet denken. Misschien een tipje voor jullie. Leer je kind aan dat het alleen mag als ie 'alleen' is in z'n eigen huis.
 
Terug
Bovenaan