3,5 jaar en geen groente willen eten!

Hallo moeders,

Ik heb een vraagje. Ik heb een zoontje van 3,5 jaar. Tot zijn 2e jaar heeft hij eigenlijk altijd netjes zijn avondeten gegeten inclusief zijn groente maar, sinds hij 2 jaar   is eet hij helemaal geen groente en de rest van het avondeten gaat er savonds nauwelijks in. Heeft er iemand tips voor mij zodat mijn zoontje weer savonds een goeie maaltijd binnen krijgt.

Alvast bedankt!
 
Niet gaan pushen, dat werkt alleen maar tegen. Een toetje krijgen ze hier ook altijd, maar door goed te eten kunnen ze wel een extra lekker toetje verdienen, bijv. hagelslag in de yoghurt, of van die strooisnoepjes die eigenlijk voor op koekjes zijn of slagroom  En dat werkt als een trein.
We maken daar ook geen drama van. We zeggen een keer, wil jij een lekker toetje verdienen? Dan moet je goed eten.
 
ik ben het niet helemaal eens met mijn vooganger.
onze zoon is ook 3,5 en zit ook regelmatig dat hij zijn eten niet lust.
het eerste dat hij zegt zodra hij aan tafel komt is: "dit lust ik niet mama, ik hoef niet eten".
Ik zeg dan: "als je geen honger hebt, hoef je het niet op te eten, maar dat betekend ook geen toetje"
Ik maak er inderdaad ook geen drama van, maar ik vindt dat wanneer ze niet hun bord leeg eten, lusten ze ook geen toetje. Hij eet dus meestal braaf zijn eten op. En wanneer hij genoeg heeft heeft hij ook echt genoeg en hoeft hij ook geen toetje, daar zeurt hij ook niet om.
Maar ik vindt wel dat wanneer de kinderen geen voedingsstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben ze ook geen lekker toetje hoeven en kunnen eten. Dit bederft alleen de eetlust en wat willen ze dan straks nog eten. Toch alleen nog een toetje! Zo weten ze dat ze toch wel een toetje krijgen, dan hoeven ze niet te eten. Du sdat ben ik niet eens met mijn voorganger.  

WAt ik wel eens ben is het GEEN drama maken van niet eten. Geen honger is geen honger, maar geen honger en wel een toetje, dat gaat er bij mij niet in.

Misschien heb je er iets aan.
memmeh
PS wat wel erg goed werkt bij ons is het applaus wanneer het bord helemaal leeg is gegeten. Daar bloeit hij van op ende volgende dag eet hij vaak zonder mokken zijn bord leeg en wijst ons erop dat hij een applaus heeft verdient en hoe verbaasder wij reageren, hoe mooier hij het vindt.
 
Nou Memehh, dat is misschien een mogelijkheid wanneer je kind voldoende weegt. Mijn zoontje doet ook geregeld moeilijk bij het avondeten en net als jullie doe ik daar verder niet moeilijk over, maar zijn toetje krijgt hij wel. Daar zitten namelijk ook voedingsstoffen in. Bij ons is het ook zo dat de extraatjes wel weg vallen als je niet goed eet, dus geen extra slagroom op het toetje en geen snoepje na het eten. Maar die voedingsstoffen van het toetje heeft mijn zoon gewoon ook nodig, hij is namelijk altijd onder zijn gewicht en komt niks aan, een sprietje dus.
Probleem bij mijn zoon, behalve de peuterpuberteit, is dat hij nagenoeg geen hongergevoel heeft. Heeft mijn oudste dochter ook niet, ik ook niet en mijn vader ook niet. Op een hectische dag komt het voor dat ik vergeet te eten, omdat mijn lichaam geen hongersignaal geeft. Mijn zoon eet bijv. ook vaak koekjes/snoep maar half op. Ik zal er dus toch op een bepaalde manier wat calorieen in moeten krijgen en doe dat dus door wel het toetje te geven (waar hij overigens ook niet om staat te springen hoor).
Ivy
 
Wij eten met z'n drieen aan tafel en als wij klaar zijn gaat zijn bord ook van tafel. Geen geklieder en geen strijd. Wel een toetje maar idd geen slagroom of snoepjes erop als het bord niet leeg is. Ik let er ook op dat hij het uur voor we aan tefel gaan niet drinkt, want ook drinken vult de maag
 
ja vind ik ook niet willen eten,dan lust je ook geen toetje,
want dat weten ze precies ,hoef toch niet te eten krijg mijn toetje wel.
zo doen wij dat hier ook.
en als zoon lief niet wil eten omdat hij beweerd lust ik niet,krijgt hij ook geen broodje of wat dan ook.
kunt eten wast de pot schaft zeggen we altijd.
en we laten de kinderen zowiezo 2 x in de week kiezen wat ze willen eten.
zal u denken dat is dan patat of pannekoeken oke ook wel is .
maar vaak is het ook soep met stokbrood.
of pasta soort.
 
Terug
Bovenaan