Hi,

Mijn dochter is 3,5 maand oud en heeft al een tijdje last van moeilijk inslapen en 's nachts heel vaak wakker worden. Hiervoor sliep ze de hele nacht door (niet vanzelfsprekend, dat weten we ook) maar nu word je elke 1 a 2 uur krijsend wakker en krijgen we haar ontzettend moeilijk in slaap. Iemand ervaring of tips?

In bovenstaand artikel vind je de 5s methode. Dit werkt voor veel baby's. Let er wel op, dat je een baby van 3,5 al bijna niet meer mag inbakeren. Dus die stap kan je beter overslaan, anders moet je dat heel binnenkort ook weer afleren.

Helpt een extra voeding misschien?

Rond de 3 maanden veranderd het slaappatroon, en rond de 6 maanden weer. Niet dat je daar nu wat aan hebt, maar mogelijk gaat het dan vanzelf over.

Voor mij hielp een schommelstoel, dan hoef je minder te lopen bij het wiegen.

Je kan ook even checken of er nog geen tanden komen. Als dat het probleem is, kan je daar wat voor kopen bij de drogist.

Beste F, wat pittig zeg! slecht slapen is voor jullie allemaal niet fijn! Ook vond ik het zelf met zo'n kleintje heel frustrerend en ookwel stressvol als je niet weet wat er aan de hand is als je kindje zo moet huilen. Ik heb op Oudersvann.nl gekeken en mogelijk kan ik je ergens mee helpen:

Veranderingen in het slaapgedrag van baby's zijn heel normaal, vooral rond deze leeftijd. Hier zijn een aantal oorzaken en tips die je misschien kunnen helpen:

Slaapregressie: Rond de 4 maanden kan een baby een slaapregressie ervaren. Dit is een ontwikkelingsfase waarin de slaapcyclus verandert. Dit artikel op Oudersvannu.nl over slaapregressies bij baby's kan nuttig zijn om meer inzicht te krijgen:

Groei of ontwikkelingssprong: Baby's maken vaak grote sprongen in hun ontwikkeling, wat kan zorgen voor verstoorde slaap. Rondom de 15 weken (3,5 maand) is er ook een sprong. deze mentale sprong gaat over vloeiende overgangen. Dit is normaal en gaat meestal vanzelf over. Wil je meer te weten komen over deze sprong? lees dan hier verder:

Routine: Zorg voor een rustige en consistente bedtijdroutine. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit een warm bad, het voorlezen van een boekje, of rustig wiegen. Dit kan helpen om haar lichaam voor te bereiden op de slaapmodus. Wil je meer te weten komen over een geadviseerd slaapschema voor kinderen rondom de 4mnd? Lees hier verder:

Troosten: Wanneer je dochter wakker wordt, probeer haar dan zachtjes te troosten zonder direct het licht aan te doen of haar uit bed te halen. Dit kan haar helpen om zelf weer in slaap te vallen. Lees hier meer over wat te doen als je baby huilt:

Ook heb ik nog een artikel gevonden over hoe om te gaan met een hangerige/huilerige en humeurige baby:

Omgeving: Controleer of de slaapkameromgeving comfortabel is: niet te warm of koud, met gedempt licht en een kalmerende achtergrondgeluid zoals een white noise machine. Lees hier meer over 12 slaaptips voor je baby:

Medische oorzaken uitsluiten: Soms kunnen fysieke ongemakken zoals reflux of een verkoudheid de slaap verstoren. Als je vermoedt dat er een medische oorzaak is, overleg dan met je huisarts of het consultatiebureau.

Geduld en flexibiliteit: Slaapgebrek kan enorm stressvol zijn, maar onthoud dat dit vaak een fase is die voorbijgaat. Probeer flexibel te zijn en geef jezelf regelmatig pauzes wanneer mogelijk.

Hopelijk heb ik je iets verder geholpen. En als je nog vragen hebt, of je zit ergens mee, wij helpen je graag verder!

Terug
Bovenaan