Beste F, wat pittig zeg! slecht slapen is voor jullie allemaal niet fijn! Ook vond ik het zelf met zo'n kleintje heel frustrerend en ookwel stressvol als je niet weet wat er aan de hand is als je kindje zo moet huilen. Ik heb op Oudersvann.nl gekeken en mogelijk kan ik je ergens mee helpen:
Veranderingen in het slaapgedrag van baby's zijn heel normaal, vooral rond deze leeftijd. Hier zijn een aantal oorzaken en tips die je misschien kunnen helpen:
Slaapregressie: Rond de 4 maanden kan een baby een slaapregressie ervaren. Dit is een ontwikkelingsfase waarin de slaapcyclus verandert. Dit artikel op Oudersvannu.nl over slaapregressies bij baby's kan nuttig zijn om meer inzicht te krijgen:
Is je baby 4 maanden oud en slaapt hij ineens slechter? Veel baby’s hebben een slaapregressie bij 4 maanden. Wat houdt dat in en wat kun je eraan doen?
www.oudersvannu.nl
Groei of ontwikkelingssprong: Baby's maken vaak grote sprongen in hun ontwikkeling, wat kan zorgen voor verstoorde slaap. Rondom de 15 weken (3,5 maand) is er ook een sprong. deze mentale sprong gaat over vloeiende overgangen. Dit is normaal en gaat meestal vanzelf over. Wil je meer te weten komen over deze sprong? lees dan hier verder:
Je baby is nu 15 weken en brabbelt erop los. Ook blaast hij met veel plezier bellen. Dit is een goede oefening voor als hij straks vaste voeding krijgt.
www.oudersvannu.nl
Routine: Zorg voor een rustige en consistente bedtijdroutine. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit een warm bad, het voorlezen van een boekje, of rustig wiegen. Dit kan helpen om haar lichaam voor te bereiden op de slaapmodus. Wil je meer te weten komen over een geadviseerd slaapschema voor kinderen rondom de 4mnd? Lees hier verder:
Baby’s bepalen zelf wanneer ze slapen en wakker zijn. Wil je wat structuur in de slaaptijden? Probeer dan dit slaapschema voor een baby van 4 maanden uit.
www.oudersvannu.nl
Troosten: Wanneer je dochter wakker wordt, probeer haar dan zachtjes te troosten zonder direct het licht aan te doen of haar uit bed te halen. Dit kan haar helpen om zelf weer in slaap te vallen. Lees hier meer over wat te doen als je baby huilt:
Moet je een huilende baby meteen troosten of verwen je hem dan? Lees hier hoe het zit: mag je je baby wel of niet laten huilen?
www.oudersvannu.nl
Ook heb ik nog een artikel gevonden over hoe om te gaan met een hangerige/huilerige en humeurige baby:
Je baby maakt grote, mentale sprongen en dat gaat gepaard met de 3 H's: hangerig, humeurig en huilerig. Dit kun je doen tijdens deze sprongetjes van je baby.
www.oudersvannu.nl
Omgeving: Controleer of de slaapkameromgeving comfortabel is: niet te warm of koud, met gedempt licht en een kalmerende achtergrondgeluid zoals een white noise machine. Lees hier meer over 12 slaaptips voor je baby:
Baby's hebben veel slaap nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen en te groeien. Deze slaaptips voor je baby kunnen helpen bij een goede (of nog betere) nachtrust.
www.oudersvannu.nl
Medische oorzaken uitsluiten: Soms kunnen fysieke ongemakken zoals reflux of een verkoudheid de slaap verstoren. Als je vermoedt dat er een medische oorzaak is, overleg dan met je huisarts of het consultatiebureau.
Geduld en flexibiliteit: Slaapgebrek kan enorm stressvol zijn, maar onthoud dat dit vaak een fase is die voorbijgaat. Probeer flexibel te zijn en geef jezelf regelmatig pauzes wanneer mogelijk.
Hopelijk heb ik je iets verder geholpen. En als je nog vragen hebt, of je zit ergens mee, wij helpen je graag verder!