3,5 maand voedingsschema

<p style="text-align: left;">Hallo, </p><p>Onze zoon is 3,5 maand.  Vanaf z'n geboorte sliep hij eigenlijk van voeding naar voeding (3 uur, fles). Dat is als vanzelf naar om de 4 uur gegaan. Op een gegeven moment sliep hij s avonds vanaf 19-24 en dan vanaf 00.30 tot 6.30. Soms een uurtje eerder soms wat later. Regelmatig zat er dan een slaapsessie van 10-12 uur tussen, maar op niet zulke handige tijden bijv 3 uur s middags tot 3 uur s nachts. We zijn toen bij de laatste fles (ergens tussen 18.30 -20.30) rijstebloem gaan doen. Dat werkte tot een paar dgn geleden perfect, hij werd dan s ochtends tussen 7u en 8.30 wakker en het was ook goed voor z'n ontlasting (elke dag ipv om de paar dagen). Meestal krijgt hij dan 4 flessen van 210+7, heel soms maar 3 flessen als hij heel lang slaapt maar dat compenseert hij dan de volgende dag weer. Nu mijn vraag: sinds een paar dagen lijkt hij eerder dan om de 4u honger te hebben en ook s nachts wordt hij weer eerder wakker. Daarnaast huilt hij bijna de hele dag door als je hem niet vasthoudt.  Vanwege z'n leeftijd kan het best zijn dat hij een regeldagen/sprongetje heeft (volgens de uitgerekende datum is hij nu 3 mnd en 5 dgn, bevallingsdatum 3 mnd en 15 dgn) maar ik twijfel of hij niet gewoon sowieso te weinig krijgt.  Volgens der Nutrilonverpakking moet hij bij +6kg 4 x 200 ml voeding krijgen, volgens het schema op deze site 5x 150-180 ml. Ik wil het liefst niet terug naar 5 voedingen (en hem daar nu voor eventjes  aan letten wennen). </p><p>De fles van 210 ml gaat de ene keer gewoon leeg in 20-30 minuten maar soms duurt het ook erg lang of laat hij 50 ml of minder staan.  </p><p>We hebben ook wel eens geprobeerd om hem s avonds wakker te maken maar dan heeft hij niet zoveel honger (blijft meestal tussen de 50-90 ml over) en doet hij erg lang over het beetje dat hij wel drinkt (45 min). </p><p>Voorbeeld schema vandaag:</p><p>Wakker om 5.15. Fles om 6.15 gegeven.  Daarna nog bij mij geslapen, waardoor volgende fles pas om 12.00 Daarna om 15.45 en nu net om 19.30.</p><p>Flessen allemaal leeg.  En dus steeds gehuil.  Op 'goede' dagen was het schema: </p><p>7.30, 12.00,16.15, 20.00  </p><p>Wie herkent dit, zou hij honger hebben en wat hielp bij jullie goed?  </p><p>Oh, 2 weken geleden woog hij 6,2 kg en was hij 65,6 cm (papa is 2 m en 80 kg, mama is 1.78 m en een stukje zwaarder ;-)) </p><p>Alvast bedankt (en sorry voor het lange verhaal)!</p>

Waarom wil je niet terug naar 5 voedingen? Ik vind persoonlijk 6 uren tussen een fles zoals vandaag erg lang en kan me inderdaad voorstellen dat hij honger heeft. En die laatste 2 binnen 4 uren is 210 wel veel voor het buikje. Onze 5e fles ging er pas af toen mijn dochter bijna 6 maanden was.. mijn advies zou zijn terug naar 5 x180 en die laatste met rijstebloem als hij het er goed op doet. Die 5e fles laat hij vanzelf vallen!

zeker teruggaan naar 5 flessen!Zelfs 6 a 7 flessen (150cc) mag nog op deze leeftijd!!
6 uur tussen een voeding is echt lang!! Ik heb zelf 2 dochters en werk op een kinderdagverblijf en heb echt nog nooit zomaar 6 uur tussen een voeding gelaten overdag!!! 5 uur is echt wel de max vind ik, en dat dan ook maar 1x per dag... als hij zoveel huilt tussendoor heeft hij toch honger?? Na 3 a 4 uur mag hij gewoon een voeding!!! 
210cc vind ik persoonlijk ook érg veel voor zo'n ukkie. Dat hebben mijn kinderen nooit gedronken. 180cc is voldoende, zeker met 3.5 maand. Meer dan 210cc mag je nooit geven, dus wat wil je geven als hij 8 maanden oud is dan, en zijn maagje nog groter is?
Ik zou proberen overdag een redelijk strak schema aan te houden van ongeveer elke 4 uur 180cc (bijv. 6.00-10.00-14.00-18.00-22.00) Hoeft niet stipt elke dag hetzelfde te zijn.. maar doorslapen van 15.00-3.00 is natuurlijk gekkigheid, zo leert je kindje nooit een dag-nachtritme! Ik hoop dat je je kindje toch minstens wakker maakt rond 22.00 als je zelf gaat slapen, als hij om 15.00 zn laatste voeding op heeft?????
Je houdt er een bijzonder voedingsschema op na, sorry... 5-6 voedingen is echt heel normaal en t is onzin dat dat gewenning zou zijn en hij dat niet meer afleert.
Mijn jongste dochter is 6.5 maand en krijgt ook nog 5x180cc. Flesjes moeten opgaan binnen 20-30 minuten. Als hij 45 minuten over een fles doet, is dat veel te lang en kan hij dat dus eigenlijk helemaal niet op. Zijn maagje wordt veel te ver uitgerekt. Hier gaan de flessen binnen 10 minuten op.
En dat s nachts wakker worden voor een fles hoort er ook gewoon bij. Denk alsjeblieft niet dat als je kindje eenmaal doorgeslapen heeft, dit altijd zo blijft!!!! Er komen nog heeeeel veel nachten het komende jaar dat je kindje tóch nog een voeding nodig heeft, geef deze gewoon!! 

zeker teruggaan naar 5 flessen!Zelfs 6 a 7 flessen (150cc) mag nog op deze leeftijd!!
6 uur tussen een voeding is echt lang!! Ik heb zelf 2 dochters en werk op een kinderdagverblijf en heb echt nog nooit zomaar 6 uur tussen een voeding gelaten overdag!!! 5 uur is echt wel de max vind ik, en dat dan ook maar 1x per dag... als hij zoveel huilt tussendoor heeft hij toch honger?? Na 3 a 4 uur mag hij gewoon een voeding!!! 
210cc vind ik persoonlijk ook érg veel voor zo'n ukkie. Dat hebben mijn kinderen nooit gedronken. 180cc is voldoende, zeker met 3.5 maand. Meer dan 210cc mag je nooit geven, dus wat wil je geven als hij 8 maanden oud is dan, en zijn maagje nog groter is?
Ik zou proberen overdag een redelijk strak schema aan te houden van ongeveer elke 4 uur 180cc (bijv. 6.00-10.00-14.00-18.00-22.00) Hoeft niet stipt elke dag hetzelfde te zijn.. maar doorslapen van 15.00-3.00 is natuurlijk gekkigheid, zo leert je kindje nooit een dag-nachtritme! Ik hoop dat je je kindje toch minstens wakker maakt rond 22.00 als je zelf gaat slapen, als hij om 15.00 zn laatste voeding op heeft?????
Je houdt er een bijzonder voedingsschema op na, sorry... 5-6 voedingen is echt heel normaal en t is onzin dat dat gewenning zou zijn en hij dat niet meer afleert.
Mijn jongste dochter is 6.5 maand en krijgt ook nog 5x180cc. Flesjes moeten opgaan binnen 20-30 minuten. Als hij 45 minuten over een fles doet, is dat veel te lang en kan hij dat dus eigenlijk helemaal niet op. Zijn maagje wordt veel te ver uitgerekt. Hier gaan de flessen binnen 10 minuten op.
En dat s nachts wakker worden voor een fles hoort er ook gewoon bij. Denk alsjeblieft niet dat als je kindje eenmaal doorgeslapen heeft, dit altijd zo blijft!!!! Er komen nog heeeeel veel nachten het komende jaar dat je kindje tóch nog een voeding nodig heeft, geef deze gewoon!! 

Ik heb het misschien niet helemaal goed omschreven, maar als er zoals vandaag een tussenpoos van 6 uur zit dan is dat omdat hij in slaap is gevallen en ik hem niet wakker heb gemaakt omdat hij vannacht minder heeft geslapen en sowieso slecht drinkt als hij wakker wordt gemaakt (die 45 min) Dat van 3-3 slapen was eerder en heb ik alleen opgevat als signaal dat hij dus wel zo lang achtereen kan slapen. Dat doet hij dus ook al een poosje niet meer. En ik ben me er zeker van bewust dat z'n ritmes steeds weer zullen veranderen, ook 'S nachts en dat is ook prima. Ik wil alleen niet dat hij honger heeft.
Wij zijn ook pas naar 210 gegaan toen hij al een poosje naar 4 voedingen was gegaan en we nog op 180 zaten. Dat leek ons erg weinig. Daarom, misschien dom, besloten meer in z'n fles te doen ipv z'n ritme van om de 4 uur (daar leek hij zich tot een paar dgn terug het beste bij te voelen) aan te passen naar 5 voedingen. 
@CvB jouw schema is wat wij ook ongeveer wilden maar die van 22u gaat dan toch niet zo goed omdat we hem dan wakker moeten maken.  Maar misschien gaat dat wel beter als we de flessen aanpassen naar 180 ml. En dan hopen dat hij overdag niet teveel honger daardoor heeft. 

@Samm het was inderdaad ook het geval dat hij die 5e fles zelf liet vallen en s nachts door ging slapen. Pas toen dat al een paar dagen zo was zag ik op de verpakking van Nutrilon dat hij toen al een grotere fles mocht/moest. Dat ging ook goed maar sinds een paar dagen lijkt hij dus meer honger te hebben en twijfelde ik of hij toch niet te weinig krijgt een zo ja of we dan bijv 4x230 moeten geven, maar dat lijkt me teveel (Soms valt hij in slaap tijdens het drinken) of toch 5x zoals hieronder ook is voorgesteld. We hebben dus niet zelf die 5e fles eraf gehaald ;-).

Juist zou ik m overdag gewoon na max 4 uur wakker maken. Ook al slaapt ie snachts minder goed. 1 om het voedingsritme er zo in te krijgen en 2 zodat hij weet dat het dag is. 

Kindjes gaan met 3.5 maand vaak hele snelle stappen in hun ontwikkeling maken. Mijn zoontje in ieder geval.. En hierdoor heeft hij ook weer wat vaker en meer honger.
Weet niet of jouw zoontje ook actiever begint te worden? Hier gaat veel energie naar met hoofd recht omhoog op zijn buik liggen en rond kijken en het oefenen met ontrollen..  Logisch dat hij dan ook meer voeding nodig heeft.

Terug
Bovenaan