3 dagen een positieve ovulatietest?? Kan dat??

Goedemorgen dames,

Ik ben Sterre en zit inmiddels in ronde 9!!!
Ben toch maar weer eens met ovulatietesten begonnen!, en nu heb ik al 3 dagen achter elkaar een vette streep.

Is dit normaal? En wanneer is dan mijn eisprong! Hebben zo vaak geklust dat ik er effe geen zin meer in heb. Maar telkens komt die streep weer en dan denk ik, Tja het is nu of nooit!

Wie heef dit ook aan de hand gehad??

Ik hoor het graag van jullie!!

Liefs Sterre

Hoi,

Ik ben na 2 miskramen vorige maand ook maar eens begonnen met ovulatietesten en heb dit fenomeen deze maand ook gehad. De vorige maand was er een duidelijke opbouw in streepjes te zien, maar deze maand had ik dus ook 3 dagen lang 2 duidelijke strepen (volgens de test is de lutiene piek aanwezig als de 2e streep even duidelijk of dikker is). Zo vreemd, ik wist ook niet meer hoe ik het had en ook even eraan gedacht hier een vraag te stellen. Uiteindelijk was de laaste test van 5 die ik had (ik heb de mijne bij kruidvat gekocht) wel duidelijk negatief. Ik ga erdus maar vanuit dat ik wel een eisprong gehad heb,( want die laaste test kwam precies overeen met de dag na mijn eisprong van de vorige keer) en dat die 3 positieve testen beteken dat bij de eerste test net de piek begonnen was. Er staat immers op de test dat de eisprong dan binnen 24 tot 36 uur zal plaatsvinden. Wat ook belangrijk kan zijn is de tijdstip van testen: er staat op de test dit niet met ochtenurine te doen, dus heb ik het iedere keer s'middags tegen 5 uur gedaan. Ik heb ooit eens gelezen dat de meeste eisprongen juist s'middags plaatsvinden.
Dus hopelijk is er niets aan de hand. Wat dat klussen betreft: zaad is 48 uur lang "houdbaar", dus elke dag klussen hoeft ook niet. Om de dag vrijen in de vruchtbare periode schijnt al voldoende te zijn.
Jannie

Het kan hoor. Is nogal een technisch verhaaltje, hoop dat ik het goed uit kan leggen...

Het hormoon waarop je test komt ineens in een grote hoeveelheid vrij. Dat geeft dus een piek (een berg zeg maar). Als je dus test kan je halverwege de helling erop  staan, maar ook op de top (om die berg maar even aan te houden) en ook alweer halverwege naar beneden aan de andere kant... het is dus niet geheel aan te geven waar je in de piek zit als je test. Hierdoor heb je dus meerdere dagen een positieve test. Dit hormoon komt vrij om je eisprong te reguleren. Als er dus een positieve test is, komt je ei (halverwege helling), is je ei er (piek) of net geweest (andere kant er weer af). Vandaar die 12 tot 24 uur... in het ziekenhuis hebben ze mij aangeraden om 2 x per dag te testen, zodat je specifieker kan bepalen wanneer de eisprong begonnen is (dus wanneer het hormoon voor het eerst aantoonbaar was).

Na 3 dagen lijkt het me dat de eisprong al geweest is, tenminste, zo doe ik het altijd, ik hou het ook geen 3 dagen achter elkaar vol ;-) . Je zou het kunnen bevestigen met de temperatuurstijging als je ook temperatuurt, maar dat is best een hoop gedoe. uit ervaring weet ik dat mijn ei ergens tussen de 1e en 2e positieve test is.

Succes, Esk

Terug
Bovenaan