3 jaar en elke ochtend vroeg wakker

<p>Mijn zoontje van net 3 jaar is sinds 2 weken elke ochtend tussen half6 en kwart voor 6 wakker. Net iets te vroeg voor ons. We hebben al geprobeerd zijn middagslaap in te korten, maar dan wordt hij juist nog vroeger wakker. We merken wel dat er weer van alles gebeurt in dat koppie (woordenschat wordt weer groter en zijn hele doen en laten). Iemand tips om hem s ochtends net wat langer te laten liggen of zal het weer een fase zijn? </p>
 
Hier hetzelfde met een peuter van 2,5. Hij is soms doodmoe, maar zodra de vogels gaan fluiten is hij wakker, tegenwoordig half 6. We hebben nu voor hem een slaaptrainer wekker gekocht. Hij mag als hij wakker is, gaan spelen, maar moet wel op z'n kamertje rustig zijn tot het konijntje wakker is (half 7). Ik moet zeggen, we zijn nu een week bezig en hij doet het heel erg knap. Helaas wel veel herrie tijdens het spelen (dus zusje wakker en nog vaak even helpen herinneren dat hij stil mag spelen), maar het gaat stap voor stap. https://www.google.com/search?q=slaaptrainer&client=ms-android-dt-de-revc&prmd=sivn&sxsrf=ALeKk02tt8UVRsiLfL2FF6I5ZvBRblD7zw:1622610335551&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj_0KLFlvjwAhVWDWMBHZKUDr4Q_AUoAnoECAIQAg&biw=412&bih=604&dpr=2.63#imgrc=qeI61aBNnKSu3M
Ik kijk uit naar de tijd dat hij echt stil kan gaan spelen.. tot die tijd zelf maar proberen vroeg naar bed te gaan (hij en wij) en accepteren dat de dag zo vroeg begint ?
 
Hoi gebruiker....713, supervervelend dat vroege wakker worden! Is de slaapkamer donker genoeg? Eventueel dus verduisterende gordijnen ophangen. Verder, het kan een fase zijn. Maar dat maakt het niet minder onprettig.... 
 

Misschien het middagslaapje gewoon skippen? Klinkt raar, maar dan gaan ze in de nacht veel beter en langer slapen. Met 3 jaar mag dat opzich wel, of idd inkorten naar 1 uurtje.

Hier stopte het middagslaapje met 2.5 jaar al, omdat mijn dochter in de avond pas 22.00 sliep en 5.30 wakker was. Ze is nu 3.5 jaar.
Toen we het middagslaapje gingen overslaan, ging ze van 19.00-7.30 slapen!! Zo fijn!! Liever een hele lange nacht dan een korte nacht en een klein middagslaapje. Nu zit ze in de middag een uurtje op de bank, spelletjes op de tablet doen en boekjes lezen. En dus heerlijk om 19.00 erin en dan slaapt ze gerust 12 uur achter elkaar.

De jongste is hier 22 maanden en laat ik in de middag ook nog maar max 1.5 uur slapen (12.30-14.00) omdat ze anders ook pas heel laat slaapt in de avond. Zij maakt nu nachten van 20.00-7.00.

Het is even een omschakeling, geen middagdutje meer. Maar als je er zo'n goede en lange nacht voor terug krijgt, is het je het echt wel waard! Uiteindelijk moet je het middagslaapje toch gaan afbouwen het komende jaar, voor hij 4 is!
 
Mijn zoontje van 2 jaar en 8 maanden is ook zo. Als er van alles gebeurt in dat koppie qua ontwikkeling, is dat gelijk te merken aan zijn slapen. We zijn nu net weer door zo'n fase van moeilijk in slaap komen, vroeg wakker worden en het middag dutje skippen.
Elke keer denken mijn man en ik: zal dit het einde van zijn dutje zijn? En net op het moment dat we willen toegeven trekt hij zich er weer doorheen, slaapt weer goed en kan hij weer van alles meer. Bijvoorbeeld motorisch of qua woordenschat/taalontwikkeling. Kijk goed naar wat je kindje nodig heeft, je merkt het wel als hij nog een dutje nodig heeft. Het ene kind heeft dit langer nodig dan het andere.
 
Terug
Bovenaan