3 jaar en toe aan school

Mijn dochtertje van net 3 wil heel graag al naar de basisschool en ik denk, en met mij een aantal mensen in mijn omgeving, dat ze er al best een begin mee kan maken. Is een peuterspeelzaal geschikt? Kan ik bij de kinderopvang vragen haar iets meer uitdagende werkjes te laten doen? Kan ze al eerder beginnen met de basisschool? Zegt haar "voor zijn" al iets over een schoolontwikkeling? Of zal ik maar gewoon wachten tot ze 4 is?
 
Een peuterspeelzaal is absoluut geschikt en daar maken ze allerlei werkjes ter voorbereiding op de basisschool, ze gaan haar er geen specifieke werkjes laten doen omdat het een groepsgewijs systeem is. Je zou wel kunnen kijken of er een psz is met een 0-groep, dit is een groep van kinderen in de leeftijd 2,5-4 die nog wat preciezer te werk gaat qua werkjes, zoals recht knippen over een lijntje, precies prikken, meer denkwerk en nog heel veel andere dingen.

Ik zou absoluut wachten tot je dochter 4 jaar is voor je haar op een basisschool zet.
Kinderen hebben het nodig om te wennen aan een nieuw structuur, vandaar de psz, vanuit daar naar een basisschool gaan is verstandiger. Ook fijner voor je dochter omdat als je ineens in een groep zit komen de muren een beetje op je af (als je dat niet gewend ben) en dan voelen ze zich heel klein en absoluut niet prettig, wat je natuurlijk wilt voorkomen.

'voor zijn' tja, zo kan het nu overkomen dat ze eraan toe is, maar ze is geen psz gewend, wie weet is ze daar gewoon aan toe. Daar kunnen ze altijd nog kijken of ze al naar de basisschool kan, maar vergis je daar niet in want kinderen kunnen al veel op 3jarige leeftijd.

Ik werk zelf op een psz in de 0-groep en er zijn veel ouders geweest die dachten dat hun kind toe was aan de basisschool, maar na een aantal keren bleek dat ze achterliepen vergeleken met andere kinderen in de groep, want let wel vanaf 2,5 mogen kinderen in deze groep komen maar we krijgen vaak aanmeldingen van kinderen rond de 2 jaar omdat de ouders vermoeden dat het kind meer aankan. Als ouder kun je vermoeden dat je kind vooruit loopt qua doen en laten maar dat is geen reeel vermoeden. Pas daar goed mee op!

Als je meer vragen hebt over de 0-groep, stel ze dan gerust.

Groetjes en succes.
 
hi,

een peuterspeelzaal is juist ter voorbereiding op de basisschool. vergeet niet dat de basisschool ook een hoop andere dingen van je kindje vraagt, lang stil zitten in de kring veel en vaak luisteren naar elkaar en anderen, ook als jij zin hebt om te kleuren moet je naar het verhaaltje blijven luisteren. je moet nadenken over bepaalde dingen en daar dieper op ingaan, dat kan nog erg moeilijk zijn voor een 3 jarige omdat zij nog in een heel andere denkbeeld zitten dan 4 en 5 jarigen,er zijn zoooooo veel indrukken op school, de kindjes van 4 jaar hebben vaak na een maand of 2 een terugval van vermoeidheid, en dit zijn ook kindjes die er al aan gewend zijn om 2a3 dagen in de week van 8 tot 6 naar een dagverblijf te gaan.

bij de intake van de peuterspeelzaal kun je aangeven dat je vind dat je kindje voorloopt en nieuwe uitdagingen nodig heeft, wellicht kunnen zij je het een en ander aanbieden, mocht nou echt blijken dat ze meer nodig heeft dan de twee dagdelen kun je bij de meeste peuterspeelzalen een dagdeel bijkopen, (mits daar goede redenen voor zijn.

vergis je alleen niet, dat als je nu al school aan zou bieden, dat ze daar dan waarschijnlijk over twee jaar ook op uitgekeken is en dan moet ze nog een hele tijd.........
 
Ik las je bericht en ben zelf kleuterjuf. Zoals iemand anders al schreef; kinderen die net beginnen met school hebben vaak een terugval en zijn zeker echt heel moe.
Daarbij komt dat kinderen van 3 jaar niet naar de basisschool mogen, omdat scholen daar niet voor verzekerd zijn. Kinderen mogen alleen een dagdeel of 4 wennen in de weken voor ze 4 jaar worden.
Kinderen van 3 jaar kunnen uiteraard wel terecht op een psz waar ze heel goed in de gaten hebben wat jouw kind aankan en waar het aan toe is. Bovendien lijkt het thuis vaak of ze meer kunnen dan gemiddeld, maar in een groep, alleen presterend zonder veilige thuisbasis, is het altijd anders.
Succes!
 
Terug
Bovenaan