3-jarige voorbereiden op ziekenhuisverblijf moeder

Hallo allemaal!

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven!

Volgende maand (november) moet ik voor  1 à 2 nachten naar het ziekenhuis.
Ik wordt aan mijn schildklier geopereerd - na de operatie heb ik dus een voor mijn klein mannetje zichtbare wond aan mijn keel.

Hebben jullie tips, hoe ik ons zoontje van net 3 het beste hier op kan voorbereiden?

Alvast bedankt!

Uli
 
hoi,
misschien moet je  hem er helemaal niet op voor bereiden. Misschien wordt hij er alleen maar bang van. Mam gaat naar het ziekenhuis, mama is een paar dagen weg, mama heeft straks pijn, dat zijn nou allemaal niet zulke leuke dingen en moeilijk te begrijpen voor een klein kind.
Misschien zeg je de dag voor dat je weggaat of de ochtend zelf gewoon dat je een paar dagen weg moet, even naar de dokter en dat je snel weer terug bent. Dat de dokter je gaat beter maken. Maar ik zou er zeker niet al dagen van te voren mee beginnen, want dan wordt het juist iets belastends.
Als je terug komt zal hij zien dat je er gewoon weer bent. En dat je een beetje pijn hebt maar dat er verder niks met je is gebeurd.
Succes met de operatie!

groeten ELke
 
Hoi,

Ik zou mijn kind er wel op voorbereiden als ik de gelegenheid had.
Ben bijna 2 jaar gelden hals overkop met ambulance en gillende sirenes naar het ziekenhuis gestuurd ivm een zeer plotselinge bloedvergiftiging. ( is allemaal wel goed gekomen), maar op onze kinderen, destijds 2,3 en 5 jaar heeft dit een enorme indruk gemaakt. Mama zo onverwacht weg en naar een ziekenhuis.
Nog  heel lang  begonnen ze erover als we een ambulance hoorden of bij een ziekenhuis in de buurt kwamen.
Ik zou met ze algemene boekjes lezen over kinderen/ mensen in een ziekenhuis,( vb Nijntje in het ziekenhs is geschikt voor 3 jaar)  Samen rollenspel spelen met dokterspulletjes en ze 1 of 2 dagen van te voren vertellen dat je een paar nachtjes mag gaan logeren in een bedje in het ziekenhuis.
Wel luchtig houden!!! Ze moeten zich geen zorgen gaan maken, en over pijn etc denk ik dat je het helemaal niet moet hebben.
Verder kun je samen bedenken wat ze allemaal kunnen gaan doen ondertussen en aan ze vragen of ze wat voor je willen knutselen om naast je bed te zetten.
Evt samen een foto uitzoeken zodat je elkaar toch ziet....'s avonds naar elkaar bellen om welterusten te zeggen, etc....
Bovenstaande heb ik gedaan toen oma een  half jaar gelden gepland  naar het ziekenhuis moest, en dat heeft ze wel geholpen bij de verwerking heb ik het idee. Ze zijn nu een stuk rustiger bij de gedachte ziekenhuis.

Heel veel succes met je operatie!!
 
ik denk dat je inderdaad heel luchtig wat kan vertellen en een beetje op kinds niveau. ik ben een paar weken geleden met gierende sirenes naar het zh gebracht
en heb zeker 2 weken weinig tot niks gekunt. maar madam van 3 en half snapte er niet veel van en daagde me ook echt uit zeuren dat ze wil wandelen neee mama kan dat niet volhouden WELWAAR IK WIL WANDELEN fijn dan ga je maar alleen
mama kun je dit voor me ophalen of mag ik dit mag ik dat nee lieverd even geduld ik heb er nu de kracht niet voor en dan kreeg ze een driftbui van een half uur
dus ik vind met 3 dat je ze niet echt veel kan voorbereiden
 
Bedankt voor jullie reakties!

Ik heb ons mannetje wel al een paar keer meegenomen toen in naar het ziekenhuis moest. Hij vond het 'muziekenhuis' erg interresant - vooral de lampjes bij de liften en de sleutels van de kasten (allemaal weer teruggevonden).

Ik denk dat ik het hem inderdaad op de meest eenvoudige manier zal proberen uit te leggen. (Nijntje - goede tip!) In de crèche heb ik het ook al gemeld. Mocht hij t.z.t. anders reageren, weten ze tenminste waarom. Toen mijn man een jaar geleden aan z'n neus geopereerd moest worden, was dat voor de kleine man ook niets bijzonders. Hij keek ernaar en ging door met spelen. Op de een of andere manier had hij wel in de gaten dat hij even voorzichtig moest zijn met papa.

Het zal inderdaad wel veel en veel heftiger zijn als mama ineens met gillende sirenes wordt afgevoerd, dan als hij een paar dagen van tevoren te horen krijgt dat mama even een paar dagen gaat logeren.

Het zal waarschijnlijk allemaal wel los lopen.

Nogmaals bedankt voor jullie reakties!

uli
 
ik moet maandag 27 okt naar duitsland voor een dotterbehandeling en toch weer
begonnen met uitleggen er is ook een hotel bij waar mn vriend en dochter de eerste nacht kunnen blijven met avondeten en ontbijt.
Ik heb verteld dat we met zn drieen naar duitsland gaan en eerst bij mama in het
zh blijven daar gaan ze mama beter maken met een prikje en verband
dan moet mama in het zh slapen en jij met papa in het hotel als je wakker bent mag je weer bij mama kijken gaan we spelletje doen enz nou ze ziet het helemaal zitten en vertelt iedereen dat ze op vakantie naar duitsland gaat alleen ze blijft wel vragen laat papa maar in het hotel ga ik wel bij jou slapen hihi zo lief dus nu snapt ze het wel volgens ons
 
absoluut wel uitleggen! Mijn zoontje is met 1 maand opgenomen in het ziekenhuis (heel plotseling, we gingen voor de zekerheid en moesten meteen blijven). We zijn 8 dagen in het ziekenhuis geweest, ik ben er een paar nachten bijgebleven en mijn man ook een paar dagen. Mijn dochter was toen 2 jaar en 3 maanden. We hebben uitgelegd dat haar broertje ziek was en dat de dokter hem beter ging maken, en dat mama of papa bij hem moesten blijven omdat hij zo klein was. Ook het boekje nijntje in het ziekenhuis gekocht en voorgelezen, dat is perfect!
We hebben haar meegenomen toen mijn zoontje alleen nog een infuus had (verstopt in de wikkeldeken) en van de hart- en ademhalingsbewaking af was en geen neussonde meer had. Al die draden leken me wat te beangstigend voor zo'n klein meisje. Ze ging er heel goed mee om en vond het helemaal niet eng.
als je kind snapt waarom je er niet bent is dat beter, anders gaan ze zich van alles in het hoofd halen. Gewoon uitleggen dat je een klein beetje ziek bent, dat het niet erg is, en dat de dokter je beter gaat maken.
Overigens, mijn man is ook geopereerd aan zijn bijschildklieren, het ziet eruit of je keel is doorgesneden. Je krijgt notabene een transparante pleister erop zodat ze in de gaten kunnen houden of het niet lekt. Ziet er inderdaad eng uit, dus bereid je kind daarop voor. Je kan het natuurlijk ook verbergen met een sjaaltje of een coltrui.

sterkte met de operatie, en het uitleggen!
 
Hallo '2004' en Ellen!

Ik heb net een 'zieke' Ernie bij het Kruidvat gespot. Ernie is verkouden (heeft een zakdoekje in z'n hand), hij heeft een pleister op z'n voet en verteld van alles en nog wat als je hier en daar drukt en knijpt.  Er zit ook een stetoscoop en een thermometer bij. Mooi! Die gaan we dus bij het ziekenhuisverhaal betrekken.

'2004': succes maandag! Woon je in de grensstreek of zijn de wachtlijsten in Duitsland korter voor het dotteren?
 
Ellen: ik ben 15 jaar geleden ook al  aan de schildklier geopereerd ... na de operatie zie je er inderdaad niet echt representatief uit....  de vorige keer was het  ook nog eens bont en blauw geworden. Ik zal dus zeker ervoor zorgen dat in het begin  mijn keel  bedekt is.

Groetjes,
Uli
 
Terug
Bovenaan