3 kids onder 4… ervaringen gevraagd!

Goedemorgen. Vorige week een positieve test in handen gehad en dat betekend dat als alles goed mag gaan wij in maart onze 3e!! kindje zullen verwachten. Dit betekend dat onze andere kindjes 3.5 en 1.5 zullen zijn. Nu zoek ik moeder waarbij de leeftijden ook zo kort op elkaar zitten en welke jullie periode als pittig hebben ervaren? De zwangerschap, de kraamtijd/wen periode, de babyperiode, of echt pas later als ze wat beweeglijker gaan worden.

Wij hebben sindskort 4 kinderen onder de 3 (meerling). Vooralsnog voor heel intens omdat ze allemaal nog niet zelfstandig zijn. Ben benieuwd naar de komende 1-2 jaar, maar vooralsnog is het go with the flow ;)

Ik zit binnenkort met dezelfde situatie, nu zwanger van de derde, dus lees even mee! Van de mensen om me heen met ervaring hoor ik dat een derde er zo bij past en dat van 1 naar 2 veel zwaarder was, maar ik de k echt; hoe dan?

Ons vierde kindje is onderweg (okt 22), daarnaast heb ik een dochtertje van bijna 2.
Mijn jongens zijn wat ouder, oudste is 15 jaar (puber) en jongste zoon van 7. Veel leeftijdsverschil dus.
Vind het altijd zo knap hoe mijn vriendin en kinderopvang omgaan met zoveel kleine kindjes tegelijk. Respect voor jullie dat jullie het ook gaan doen. Zij zijn na een dag werken, vaak in de avond moe. Dat is niet gek, want dat ervaar ik als moeder van 3 ook. Kindjes hebben allemaal tijd, aandacht, eten nodig..  En daar wordt ook allemaal voor gezorgd.
Nu denk ik dat 3 kleine kindjes wel lastiger is, ivm met zelfredzaamheid, eten, drinken, verschonen, slapen, badje.. Maar alles kost tijd om je draai erin te vinden. De ene kind is het andere niet. Ik kom zelf uit een gezin van 4. Mijn moeder was fultime met ons bezig, wassen, eten koken, zorgen, verzorgen.. Qua leeftijd zit er +/-1,5jr tussen. Dat is allemaal goed gekomen, we hebben moeten leren om te wachten en geduldig te zijn.
Mijn ervaring nu leert dat de overgang van 1 naar 2 groter was dan van 2 naar 3 kindjes, even geen rekening houden met de leeftijd. Je bent als ouder veel meer ervaren en hebt ook meer vertrouwen in jezelf binnen je rol als ouder.
Als ze koorts hebben dan raak je bij een 3e niet meer in paniek. Je instinct en ervaring geeft aan wat je moet doen. En wanneer het serieus is. Bij de jongste gebruik ik haast geen thermometer. Ik weet wanneer ik moet meten, bij de eerste was ik constant aan het meten bij koorts. 
Je wordt wat geruster als ouder en kindjes leren op den duur om geduld te hebben.. Dat merk ik bij de jongste nu ook. Ze moet maar even op het krukje zitten wachten als ik met haar broer bezig ben. Ik denk dat de Kids dat ook met de tijd oppikken, de signalen die je afgeeft. Mama heeft ten slotte maar 2 handen.. ?
Wel heerlijk hoor zoveel kindjes. Kan er ontzettend van genieten. Heel veel gezelligheid?

Hi,
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik heb 3 kinderen onder 4! En ik ben mega trots op ze? We hebben een dochter februari 2019, dochter oktober 2020 en zoon september 2021. Ik kwam erachter dat ik zwanger was van de derde toen onze tweede 10 weken oud was. Het best cadeau dat ons kon overkomen. Achteraf bleek hij van een tweeling te zijn en ben ik het tweede vruchtje verloren. Soms vraag ik mij af hoe het leven dan zou zijn geweest. Of we dan echt compleet zouden zijn.
Mijn man en ik discussiëren verder over een vierde…

Onze kinderen zijn heel zorgzaam naar elkaar. Helpen schoenen aan trekken, geven bekers drinken aan en geven zelfs een flesje. Maar als eentje wakker ligt dan zegt een ander net zo lang over de babyfoon dat hij/zij wakker is.

Onze dagen zijn heel erg gestructureerd op het moment. We staan om 7 uur op, mijn man helpt mij de kinderen aankleden en samen gaan we naar beneden. Terwijl ik ontbijt met de kinderen gaat hij werken. In onze bijkeuken is een babyverzorgingsstation gemaakt en daardoor hoef ik niet meer naar boven voor tandenpoetsen/haren kammen/luiers verschonen.
We hebben een bugaboo donkey gekocht voor mijn vrijheid. De oudste houdt die keurig vast als ik daar om vraag als we bijvoorbeeld oversteken. Ik merk dat onze oudste een rustiger peuterpuber is, onze tweede is pittiger.
We hadden al een grote auto gelukkig, want die stoelen passen met geen mogelijkheid alle 3 achterin bijvoorbeeld een polo of Corsa.
Aan tafel staan 2 kinderstoelen en 1 Ikea urban. En we hebben 3 babyfoons op een rijtje omdat die eerste niet uit te breiden was.
Boven hebben we 2 commodes volledig ingericht en verschonen we de oudste even snel op bed. Ze hebben alle 3 een eigen kamer.

Dat is het praktische deel. Ik ben een strenge mama, maar dat moet nu ook wel even. Ik kan lezen en schrijven met ze en neem ze gerust mee naar de stad/supermarkt/op visite. Mijn man doet dat ook en krijgt regelmatig de vraag of hij als vader alleen dat wel durft?.

Ja onze kinderen schreeuwen, ja het is zwaar als ze alle 3 huilen, ja ze moeten vroeg wachten op hun beurt. Ik heb zeker ook dagen dat ik blij ben dat mijn man terug is van het werk. En ik vind het heerlijk om zelf te mogen werken.

Ik heb vooral moeten leren om mee te gaan met de kinderen. Als zij een slechte dag hebben gaan we niet voor de lol naar de winkel. Dan halen we praktisch even eten en zijn we zo weer thuis.
Ons huis is met enige regelmaat een speelgoeduitstalling. Die moeten ze van mij 2 keer per dag opruimen: voor de lunch en voor diner. Ik wil savonds een opgeruimd huis.
Qua eten gaan ze helemaal los ik paprika/komkommer/tomaten en dan bij voorkeur met wat witte kaas erover. En fruit is een feestje!

Maar misschien ben ik nu wel gewoon even een hele trotste mama. Want ook bij ons zijn de dagen soms lang en intens en val ik huilend in de armen van mijn man. (Om nog maar te zwijgen van de discussies die wij soms hebben omdat we weinig tijd voor elkaar hebben).
Zijn er specifieke vragen waar je tegen aan loopt? Misschien kan ik je dan een beter antwoord geven.

Wees lief voor jezelf, er groeit een kindje?

Leuk om te lezen hoe jullie het beleven/beleefd hebben. Ik loop gewoon tegen de aankomende chaos aan haha. De letterlijke chaos van spullen etc en de chaos in m'n hoofd!! Maargoed, alles komt goed. Go with the flow. Waar er 2 monden gevoed kunnen worden.... we gaan t zien. Ik heb nog een maand of 7 haha

Ik ben op dit moment zwanger van de 4e
De oudste is 9
De tweede 3,5
De derde 1,5

Als nr 4 geboren wordt gaat nr 2 bijna of net naar school. Met mijn afgesproken dat hij deze keer toch maar wat langer verlof moet doen (is nu ook mogelijk geloof 5 weken totaal) dit zodat we rustig een ritme kunnen vinden door 2 grote veranderingen namelijk een baby en kleuter die start op school. Daarnaast gaat nr 3 gewoon naar de gastouder.

Ik ben voornamelijk erg vermoeid nu. Mede doordat 2 & 3 elkaar momenteel niet echt kunnen waarderen, maken bijna de hele dag ruzie?

Praktisch gezien blijft mijn man dus langer thuis en maakt deze keer echt gebruik van zijn recht op verlof. Nr 3 blijft gewoon de uren naar de gastouder gaan. Zodat we allemaal tijd hebben om te wennen, bij te komen, ritme te vinden etc.

Lijstjes lijstjes lijstjes
Dat ruimt hier de chaos in mijn hoofd in ieder geval altijd op.

Chaos qua extra spullen valt hier wel mee eigenlijk tot nu toe. Kan nog wat dingen doorschuiven?
Jongste ligt in het peuterbed van middelste die een groot bed wou. Komt allemaal net mooi uit.

Terug
Bovenaan