3 maanden: ineens hele nacht drinken??

Hoi allemaal,

Allereerst ben ik van plan ook een lactatiedeskundige te contacten, maar ben daarnaast benieuwd of mensen dit herkennen / tips hebben.

Ik geef borstvoeding en mijn baby is 3 maanden (en ook groot: 64,5cm en 6,4 kilo). Had lang enorme overproductie met veel problemen en een maand lang verkeerde lactatiehulp. Toen ik een ander zocht, was het binnen een week gefixt. Thank god. Ineens dronk mijn baby nog maar 7-8 keer op een dag, poepte 2-3 luiers en kwam goed aan. Hij had zelfs een nacht waar hij maar 1 x kwam om te drinken ipv 2 x.

Dat is twee weken geleden en duurde ongeveer twee weken. Vorig weekend sloeg het ineens om. Overdag heel steady ritme (om de 3 uur). In de nacht gaat hij los. 4-5 keer per nacht komt hij (en dan bedoel ik tussen 12:00 en 06:30). Dus om de 1,5 uur ongeveer en hij drinkt dan echt volledig alles leeg. Dat is niet eerder gebeurd. Na een week ben ik echt op.

Eerst dacht ik dat het regeldagen waren. Hij komt nl ineens 10-11 x op een dag; het schijnt normaal te zijn rond de 3 maanden; hij was enorm verkouden (vooral in de nacht) en hij kan ineens alles vastgrijpen met zijn handen. Daarom liet ik hem veel drinken, want dan past de productie zich snel aan.

Maar omdat het nu al een week is; dacht ik: misschien is het toch clusteren? Want alleen in de nacht is zo gek, overdag gewoon compleet normaal en zelfs op de minuut steady in zijn eigen ritme.

Wat ik nu heb geprobeerd:
- overdag clusteren. Gevolg: hij clusterde overdag én snachts. Dus mee gestopt.
- fles voor het slapen ipv bv. Nul effect.
- veel in de draagdoek overdag, want misschien nog meer behoefte dan normaal om huid op huid te hebben. Geen effect.
- omdat ik merk dat ik nu weer enorme overproductie krijg (hij verslikt zich, weer meer kramp en mijn borsten weer enorm hard) en dus toch twijfel of het wel regeldagen zijn (en niet clusteren), doe ik nu weer blokvoeden. Dan komt hij beter bij de verzadigde melk. Nul effect. Komt nog steeds na 1,5 uur.

What to do?? Ik kan dit niet weken volhouden toch. Moet komende week beginnen met werken ?.

Dit klinkt als sprong 4. Er zit niets anders op dan eraan toe te geven want wat zou je er tegen willen doen? Weet je zeker dat het honger is en geen zuigbehoefte (speentje al geprobeerd?)? Je zegt dat je dit geen weken kan volhouden omdat je weer moet werken, maar baby's passen zich helaas niet spontaan aan omdat het beter in ons (volwassen) ritme zou passen. Welkom bij de wondere wereld van het ouderschap ;-) Is er een mogelijkheid dat je een deel kolft zodat je partner s nachts ook een fles kan geven?  

Thnx voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt en begin me af te vragen of het idd wel eten is. Ik dacht het, omdat hij dan echt 20 minuten goed drinkt.
Maar las net over slaapregressie, en denk eigenlijk dat het dat is. We krijgen hem nu namelijk ook opnieuw niet in slaap, de zoveelste keer deze week, terwijl hij normaal om half 8 vrijwel instant slaapt. Naast het grijpen is hij ook druk bezig met omrollen. 

dan is er idd niks aan te doen. Ik heb voorheen heel veel gedoe en enorm veel pijn gehad met mijn borstvoeding, wat dus achteraf de reden bleek van slecht slapen enz (eerst te weinig, toen veel te veel). Maar geen arts, fysio, verloskundige, dokter die ons daarop wees. veel te lang mee doorgesukkeld. Dus dacht: beter even checken nu met anderen of dit wel normaal is. 

een goed idee om te gaan kolven. Nu doe ik de nacht altijd alleen, maar met vijf - zes keer in zes uur tijd is dat echt niet te doen. Helemaal niet met een kleine die overdag amper slaapt. Ik lig nu al op bed, dus vanaf morgen ff kolven en dan kan mijn vriend ook voedingen doen. Maar vannacht ga ik dan eens proberen om gewoon de drie uur aan te houden zoals hij overdag doet, en kijken of het idd toch gewoon zuigbehoefte of hulp met opnieuw in slaap komen is, als hij eerder komt. Thnx!

Ps ik laat me echt volledig leiden door het ritme van mijn baby. Maar ja stel dat het clusteren was, dan had ik wel kunnen proberen het naar de avond ipv nacht te brengen. Maar ja het lijkt erop dat het dat idd niet is. Je hebt me snel geholpen.. case closed ?.

Slaapregressie zou idd ook nog kunnen. Het is super lastig met die kleintjes, als je eenmaal denkt een ritme te hebben dan gooien ze ineens alles weer om. Ik heb zelf geen borstvoeding gegeven dus daar heb ik geen ervaring mee. Maar vooral oplossingen zoeken zodat je wat meer uurtjes kan slapen door hulp van anderen in te schakelen. Hopelijk wordt het snel beter (alles is een fase zeggen ze ?)

Oh en ik zit ook nog even te denken, heeft hij het s nachts warm genoeg? Die 'fout' hebben we hier laatst gemaakt, toen kwam ie ineens s nachts weer vaker en dat was verholpen met een extra deken

Verborgen reflux zou dit verklaren. Borstvoeding verzacht het brandend maagzuur. Maar teveel drinken is de oorzaak. En meer last van als hij plat ligt.

Dankjulliewel voor het meedenken! Inderdaad heeft hij ook weer meer last van reflux en krampjes. Dus weer bedje en bij het hoofd wat hoger gelegd.
Net de lactatiedeskundige gesproken en zij zei dat hij helemaal ontregeld is door de verkoudheid. Omdat hij daar continue wakker van werd en dan ook troost nodig had én extra eten om beter te worden (omdat in de borstvoeding antistoffen worden aangemaakt). Dus we moeten nu zelf proberen hem weer zijn ritme te geven, want nu is hij ook niet lekker van dit niet-slapen en teveel eten.

Hij pakte afgelopen week geen tepel-lookalike-speentje meer voor troost en onze pink ook niet goed, maar nu hebben we hele dunne speentjes gehaald die echt exact zoals de tepel zijn, die pakte hij net! Dus we moeten proberen het in de nacht te rekken, door hem te troosten met de speen. Als hij echt helemaal over de rooie gaat, dan toch aanleggen. Zal ook niet in twee nachten weer beter zijn, maar we hebben nu al 10 nachten dit gehad, dus alles beter dan dit haha. 

Het niet slapen is dus ook nog erger geworden omdat bij mij opnieuw overproductie is, dus idd weer (nu gelukkig iets minder verborgen) reflux, minder goed poepen en veel kramp. Daarom was ik al begonnen met blokvoeden, dus mijn borsten zijn weer wat normaler aan het worden. 

kortom: we moeten samen weer even het goede ritme terugvinden, maar daar heb ik vertrouwen in. Vond het fijn ff van de deskundige te horen dat ik mag rekken met de uren, om te proberen dat hij om de drie uur drinkt, zoals hij eerst deed. Dat is voor hem dus ook fijner, in mijn geval. We gaan duimen ???
Thanks voor het meedenken, meiden! 

Terug
Bovenaan