3 weken en borstvoeding; overvoeden??

A

Anoniem

Guest
Hoi
Mijn zoon is nu 3 weken. Ik denk alleen dat ik hem nu te vaak aanleg. Ik geef wel 8 tot 9 voedingen per dag. Hij stopt zelf na een half uur ongeveer per voeding. Hij geeft vaak mondjes terug en heeft vaak de hik en boert veel. Hij huilt nu veel en slaapt kort. 's nachts wil hij al helemaal niet slapen. Heeft iemand tips? Adviezen?
Ik ga nu proberen een dag te kolven, kijken hoeveel hij echt naar binnen krijgt. Zijn luiers zijn goed.
De adviezen omtrent het huilen zijn ook verwarrend. Wel/niet laten huilen??Alleen of bij je??

Hoi,

wat het overvoeden betreft... Ik heb begrepen dat je borstvoeding zoveel mag geven als dat je kindje maar wil. Hij geeft zelf aan als hij er genoeg van heeft, en ze worden er blijkbaar niet dik van.

Qua huilen.... ik persoonlijk laat Felicity niet zomaar huilen, ik ga altijd even kijken en pak haar op. Ik geloof niet zo in het feit dat je baby's verwent, ik zie het meer op de manier van... Stel.. je kunt je niet anders uiten dan door te huilen, je bent helemaal in paniek, en er komt niemand kijken!!!! Sorry, ik wil mijn kindje dat niet aan doen, maarja, iedereen heeft er natuurlijk zijn eigen ideeen over. Je moet sowieso altijd doen waar je je zelf goed bij voelt.

Groetjes Sharon.

Hoi,
volgens mij kun je je kleintje ook niet overvoeden met bv. Mijn dochter is inmiddels bijna 11 maanden en ik geef nog steeds bv. Toen ze zo klein was gaf ze ook regelmatig een mondje terug en soms zelfs de hele voeding, gaat vanzelf over. Je mag je kindje zo vaak aanleggen als hij/zij aangeeft.

Wat het huilen betreft, als ze zo klein zijn kun je ze echt nog niet verwennen (is bewezen!!) dus gewoon lekker knuffelen als hij huilt. Je kleintje heeft 9 maanden heerlijk in jouw buik gezeten en nu inene in de grote wereld, dat valt soms niet mee.
Tot aan een half jaar kun je baby lekker bij je nemen als hij huilt daarna gaan ze het wel door krijgen en kun je ze verwennen,

Nou heel veel succes,
groetjes van Sonja

Hoi,

een baby die zo klein is kan je echt nog niet verwennen hoor. Juist het bieden van troost en geborgenheid zorgt ervoor dat je baby zich veilig voelt en weet dat er naar hem en zijn behoeftes geluistert wordt.

Voor vragen over borstvoeding wil ik je adviseren om eens te kijken op www.borstvoeden.info! Daar kan je echt al je vragen kwijt en krijg je veel adviezen en antwoorden en wordt op een hele positeve manier met elkaar omgegaan.

Groetjes van Marloes

hoi mama,

Echt overvoeden, in die zin dat je kind er iets van oploopt, kun je niet met bv. Het kan wel zo zijn dat je kindje in te korte tijd te veel melk binnen krijgt, Als de melk toeschiet, kan dat zo hard gaan dat de baby de stroom nauwelijks voorblijft. De baby slikt dan veel lucht mee, gaat boeren of spugen na een voeding en is daarna snel weer hongerig omdat zijn buikje niet alleen vol was met melk. Wat je kunt proberen: je legt je kindje aan, let op wanneer de melk toeschiet, koppel los, laat baby op  je pink zuigen en leg weer aan als de melk alleen nog druppelt. Houd wel een doek  bij de hand!
Je kunt ook je kindje meer rechtop houden tijdens het voeden.
Heb je het idee dat een borst niet leeggedronken wordt, dan kun je nog een keer dezelfde borst geven als hij snel weer om een voeidng vraagt.  

Je kunt door te kolven niet checken hoeveel je baby binnenkrijgt. Je kolft namelijk vaak veel minder dan dat een baby uit een borst haalt.

overvoeden is echt niet aan de orde hoor.
8 voedingen is redelijk normaal de eerste weken.
Je zit misschien ook in de regelweek, je bent zelf wat mobieler en doet weer wat meer dus je voeding loopt iets terug, vaak aanleggen zorgt ervoor dat je weer meer aanmaakt.
Het kolven is trouwens geen indicatie voor hoeveel voeding hij binnen krijgt.
Het kan best zijn dat je erg weinig kolft maar dat je kindje wel genoeg voeding binnen krijgt. wie weet wordt je er alleen maar zenuwachtig van.
Zolang hij maar een paar keer per dag een plasluier heeft is het goed en krijgt hij genoeg binnen.
Het feit dat hij 's nachts veel wakker is is misschien omdat het zo stil is.
Is het overdag druk in huis of in de omgeving en is het 's nachts erg stil?
Hij is in jouw buik een hoop drukte gewend (bloed, hart, darmen maken een hoop geluid)
Het kan ook zijn dat hij jou gewoon mist (hij is al die tijd bij je geweest) en wil dan dus weer bij je zijn, gewoon even aan toe geven zou ik zo zeggen.
even voeden, knuffelen en weer in bed leggen, doe 's nachts niet het grote licht aan, laat het zoveel mogelijk donker, niet teveel aandacht geven zo krijgt hij door dat hij overdag best meer wakker mag zijn en 's nachts meer mag slapen.
Zijn ritme moet gewoon nog een beetje omdraaien, geef hem nog wat tijd, hij is nog zo klein.
geniet lekker van je mannetje, groetjes Martine

Hallo Samjulius,
Hopelijk heb je iets aan de adviezen die al opgeschreven zijn. Heb je nog gekolfd? Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik zou het niet doen. 8 / 9 voedingen is helemaal niet zo gek veel hoor. Overvoeden gebeurt pas als je echt elk uur gaat aanleggen, en dan nog hoéft het niet verkeerd te gaan.
Ik zou als ik jou was lekker op verzoek de borst blijven aanbieden, je doet het prima!
En wat betreft het huilen: mijn man was de eerste weken bang dat hij onze dochter zou verwennen als wij haar steeds zouden oppakken als ze huilde. Ik ben nu (ze is nu 7 maanden) héél blij dat we haar wél steeds meteen opgepakt en getroost hebben. Gelukkig liet ze zich ook goed troosten, en ze is er echt niet door verwend. Ze heeft volgens mij juist geleerd dat wanneer ze verdriet heeft, er een veilige papa en mama in de buurt zijn om haar te helpen / te troosten.

Laat je nog eens weten hoe het gaat? Veel succes, en stel gerust meer vragen!

groet
Mandarijn

Terug
Bovenaan