3 weken oud, slapen lukt niet, help!

Onze zoon is 3 weken en heeft nog weinig moeite gehad met slapen. Alleen vooral vanavond lijkt hij ontroostbaar, als sinds etenstijd. Druk met armpjes en beentjes, lijkt pijn te hebben. Krampjes lijken het niet te zijn. Sliep eventjes op mijn borst maar schrok na 1, 5 uur wakker. We denken misschien aan maagzuur?
Heeft iemand tips, wij weten het ook niet meer..

Lijken mij toch echt krampjes als ik het zo lees. 3 weken oud zeg je? Nog erg klein. De eerste 1-2 weken zitten de lijfjes van baby’s nog vol met de melatonine die ze van mama mee krijgen, daardoor slapen ze in die weken nog erg veel. Daarna moeten ze dat zelf aan gaan maken en dat kan even duren. Het dag en nacht ritme is er nog helemaal niet. Ook kunnen krampjes nu echt al wel starten. Veel troosten en op tijd laten drinken, meer kan je niet doen. En savonds zo rustig en donker mogelijk houden, zodat hij gaat leren dat hij savonds en snachts moet slapen. Succes!

Dit is heel herkenbaar. Eerste 2 weken zijn ze super zoet en daarna beginnen kindjes wat meer " wakker" te worden, last te hebben van hun omgekeerde dag nacht ritme en prikkels in zich op te nemen.
Verder klinken dit wel echt als krampjes. Ook typisch moment ervoor.

Welkom in het leven met een baby haha. Inderdaad, de eerste 2 weken slapen ze vaak voorbeeldig en heeeel veel, daarna wordt dat minder. Heel normaal.
Dit is nog maar 1 avond, er zullen nog tientallen van zulke avonden volgen hoor de komende maanden en jaren ;) Succes haha, en probeer je er gewoon niet te druk om te maken. Soms huilen ze gewoon veel s avonds, slapen ze moeilijk, zijn ze onrustig etc. Hoort er allemaal bij.

Klinkt inderdaad als krampjes! Begonnen hier ook rond de 3 weken. Toen begon ook het mindere slapen in de nacht, we hebben nachten met hem op de bank op onze borst gezeten. Hij is inderdaad nog zo klein! Het wordt vanzelf weer beter. Ze moeten er helaas even doorheen.

Bedankt voor de reacties, krampjes leken het ons niet omdat ze zolang na de voeding nog doorgaan.. Ik had ergens gelezen dat krampjes een half uur na de voeding kunnen voorkomen?
Tips om krampjes te voorkomen of te verlichten? Moeilijk om te zien dat hij er zoveel pijn van heeft..

Onze dochter van 3,5 week heeft ze soms gewoon dag avond en nacht. Ik vind het soms ook moeilijk om niet te gaan piekeren over of we wel goed bezig zijn, welk middeltje helpt, of het niet een ergere oorzaak heeft (oudste had kma en reflux). Maar ik weet ook dat het erbij hoort, en de ene dag is de andere niet. Er komen weer betere dagen en nachten. 
Het hoogtepunt van de krampjestijd ligt tussen 6-9 weken vaak. Dus het duurt ook nog wel even. Het kan best rot zijn om ze zo onrustig en huilerig te zien, dat ze eigenlijk hun slaap zo hard nodig hebben maar pijn hebben. Je kan op internet veel tips voor krampjes vinden en dan is het uitproberen wat voor jullie werkt. 
In de avond is de overprikkeling van de dag het grootst en zijn de krampjes het ergst omdat de lichaamstemperatuur wat hoger ligt. Hier helpt clusteren, billetjes kloppen terwijl we ijsberen en prikkels zo min mogelijk houden. Gewoon lekker bij ons houden. Maargoed. Snachts slaapt ze dan meestal wel, maar ligt ze ook vaak te kreunen en wurmen van de krampjes. En gister was het de hele dag door en kwam er nauwelijks poep uit dat allemaal erg hard was. Het is soms lastig weten wat je kunt doen. 

Terug
Bovenaan