30 jaar en oproep onderzoek baarmoederhalskanker

Misschien weet iemand raad.
Omdat ik dertig ben geworden een oproep gekregen voor een baarmoederhalskanker onderzoek. (landelijk elk 5 jaar vanaf je 30e)
Ze gaan dan een uitstrijkje maken. Het lijkt mij niet zo'n goed idee omdat ik probeer zwanger te worden. Wat denken jullie?

Hmmmm... ik krijg denk ik met hetzelfde probleem te maken... ik ben ook net 30 en probeer ook zwanger te worden. Heb alleen nog geen oproep gekregen. Wist ook niet dat dat nu al kwam!!

Tja, ik kan je dus geen raad geven? Wie wel??

Groetjes,

Tammy

Hoi meiden,

Ik ben nog lang geen 30, maar ik weet wel dat je als er een kans is dat zwanger bent geen uitstrijkje moet laten maken. Als je zwanger bent kan het schadelijk zijn namelijk. Of je zou het net na je menstruatie moeten plannen, maar ja dat weet je ook niet precies natuurlijk. Volgens mij kun je bellen om door te geven dat je probeert zwanger te worden en dan evt. na je zwangerschap weer contact opnemen voor een uitstrijkje.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
Succes met zwanger worden

Hoi,
Toen mijn zus geopereerd was een tijd geleden, en daardoor niet meer aan de pil mocht, heeft ze een keer geklust zonder iets te gebruiken...
Dag erna moest ze een uitstrijkje maken, en schaamde zich een beetje, omdat die vrouw dat kon zien, en het word ook afgeraden , juist ivm het uitstrijkje..
Bleek ze dus achteraf zwanger te zijn!!!
Het werd een prima zwangerschap, en een gezonde zoon hoor..
als je het zelf nog niet weet maakt het volgens mij niets uit.
Ze gaan niet heel diep hoor, en het duurt maar kort.
En je kunt het ook zeggen toch van te voren, dat je evt kans hebt om zwanger te zijn?
Veel vrouwen zoeken een reden om het uit te stellen ivm dat ze het eng vinden..niet doen...En baarmoederhalskanker is ook ernstig als je zwanger zou zijn..
Keus maken, dus ik zou het gewoon zeker wel doen, maar dan gewoon in overleg..
Groet R

2 Maanden geleden moest de huisarts bij mij een uitstrijkje maken, en toen meldde ik ook dat er een kans was dat ik zwanger was. Uitstrijkje kon gewoon plaatsvinden. Voor de grap zei ik nog dat hij voorzichtig moest zijn, maar antwoord was dat 't hiervan echt geen schade op zou lopen. Het materiaal wordt inderdaad niet diep weg gehaald, en je baarmoederhals/mond beschermen het  bovendien ook nog eens. Gewoon doen, zou ik je adviseren. Voor je eigen gevoel kan je het van te voren melden. Succes.

Ik had 5 jaar geleden de eerste oproepkaart gekregen en toen was het net even afwachten of ik zwanger was of niet. Heb toen contact met de HA opgenomen en die zei dat ik het beter kon uitstellen tot na mijn zwangerschap. Niet omdat het schadelijk is voor de baby, maar omdat door de hormoonverandering in je lichaam geen goede conclusie kan worden getrokken. dit staat volgens mij ook  op je oproepkaart.  Na de bevalling en 1e controle na 6 wkn bij de gyn. kreeg ik alsnog mijn uitstrijkje en vervolgens 2 mnd later weer bij de HA omdat ze niets hadden doorgekregen van het ziekenhuis . Nu zal het wel weer zo zijn. Wordt deze maand 35 en we zijn weer flink aan de klus voor nummer 3.

Groetjes, Ruma

Hoi,

Een uitstrijkje kan geen kwaad als je zwanger probeert te worden. Vind je het zelf een eng idee dan kun je het plannen in de eerste 14 dagen van je cyclus.
Als je zwanger bent, kan het niet, omdat dan door hormonen een verkeerde uitslag kan komen.
Mijn huisarts zei vorig jaar dat ik moest wachten met het laten maken totdat mijn dochter een half jaar was, maar de gynaecoloog waar ik onder controle sta zei dat het mocht vanaf 6 weken na de bevalling. Dat is toen ook gedaan en de uitslag was oke!
Als ik jou was, zou ik zo snel mogelijk gaan. Voorkomen is beter dan genezen!

Groetjes mama van 5

Terug
Bovenaan