31 weken zwanger

Tot nu toe een hele voorspoedige zwangerschap gehad! Alles verloopt volgens het boekje... wel vanaf het begin last van rugpijn, wat nu soms niet uit te houden is en zitten, liggen, staan.. alles doet pijn! Dan ga ik maar even de douche in... water werkt al vanaf de eerste weken ontspannend voor mij en had ook gehoopt op een waterbevalling. Nu blijkt dat mijn verloskundigen geen waterbevalling (i.v.m. eerdere epeleptische aanvallen in het water) doen en het ziekenhuis waar ik wil bevallen geen bevallingsbaden heeft. Wel kan ik daar gebruik maken van een bad om de weeen op te vangen, als deze vrij is tenminste.

Nu beginnen ook bij mij pijntjes en kwaaltjes..
Sinds afgelopen week heb ik last van een soort 'rekpijn' in de onderbuik en gisteravond was het zo erg dat ik niet eens kon draaien bed. Harde buiken heb ik nog niet (herkend). De pijn heb ik gesust met een warme kruik. Kan het zijn dat de baby al aan het indalen is? Vorige week lag ze nog in stuit....
Ook heb ik steeds meer last van een tintelende plek onder mijn rechterborst.. soms een beetje brandend en jeukend. Heeeeel irritant! Iemand hier ook ervaring mee?

In eerste instantie wilde ik thuisbevallen i.v.m. de hoge kosten van het bevallen in het ziekenhuis, maar ik ga steeds meer nadelen zien en inzien dat waar ik woon het ook gewoon helemaal niet handig is. Ik wordt erzelfs een beetje bang van! Ik heb de nadelen en mijn woonsituatie voorgelegd bij de verloskundigen, maar een medische indicatie krijg ik daarvoor niet.....
Weet iemand misschien hoe je een medische indicatie zou kunnen krijgen of om welke reden heb jij er een?

Alvast bedankt voor de reacties!

Hej!

Wat ontzettend vervelend dat je niet kan bevallen zoals je het graag zou willen.
Ik weet niet hoe je een medische indicatie kan krijgen, wel weet ik dat je tijdens de zwangerschap je verzekering kan aanpassen (aanvullend) zodat je bevalling in het ziekenhuis wel volledig vergoed wordt!

Vervelend al die kwaaltje, ik ben nu 32+ en het wordt steeds zwaarder. Veel bekkenpijn waardoor bewegen erg moeizaam gaat.

Heel veel succes!!

Hè,

Het wordt inderdaad ook steeds iets zwaarder. Ik heb tot 31 weken echt nergens laat van gehad en vanaf die tijd tot nu 33.2 veel last van kramp en harde buiken. Nu doe ik denk ik ook echt te veel. Ik ga in het ziekenhuis bevallen en kan me erg goed ontspannen in het het water. Ook in dit grote ziekenhuis hebben ze maar 1 bad dus je moet geluk hebben. Ook hier doen ze geen badbevallingen omdat als er iets gebeurt ze er heel slecht bij kunnen. Wel mag je de weeën er opvangen. Ik had trouwens ook last van een tintelend gevoel bij mijn rechter borstkas. Dat is je kindje die tegen je ribben aan voelt. Bij mij is dat over gegaan op meer drukkende pijn. Toch ligt het bij mij al met zijn hoofdje goed en naar beneden. Alleen nog steeds dus met zijn bips in mijn ribben haha. Hopelijk valt het voor je mee de laatste kwaaltjes.

Liefs Heleen

Hallo! Wat grappig, ik sta ook al sinds 10 wkn zeeeer regelmatig onder de douche, voor de ontspanning, of omdat ik het anders niet warm kon krijgen!
Wat betreft een ziekenhuis bevalling, hoe zit het met je gewicht?!

Als je boven de 100kg bent en geen lift hebt, MOET je of beneden (en daar heb je natuurlijk geen bed, noch ga je die daar neerzetten), of in het ziekenhuis bevallen.

Daarbij ken ik ook iemand die dusdanig paniekerig en bang was, die wilde ze ook niet thuis laten bevallen... En dit kan je ook nog veinzen op het moment dat je gaat bevallen. Een angstige kraamvrouw in paniek gaan ze echt niet mee in discussie!
(nog even snel acteerlessen nemen?!) :)
Overgins wel heeeeeel vervelend dat het zo moet!

Misschien kan je de huisarts nog proberen?!
Succes in elk geval!

Heej bedankt allemaal voor de reacties.. Ik weeg nu 60kg dus aan die 100 kom ik niet hoe erg ik mijn best ook zou doen! Hahaha.... een bovenverdieping heb ik niet (woon erg klein) vandaar ook dat ik niet thuis wil bevallen. Flinterdunne muren dus buren etc kunnen allemaal lekker meegenieten dan, weet zeker dat ik me niet 100% kan geven met die gedachte erbij. Ook als er iets gebeurd kan het zijn dat indien nodig de ambulance/brancard hier niet makkelijk komt. Dat risico wil ik niet lopen.. maar ze zien het niet als medische indicatie.

Naar het ziekenhuis ga ik sowieso, maar kijk wel tegen de €450,- op die het me gaat kosten, bah bah en ben een tijdje geleden ook nog eens ontslagen.. dus alleen vriendlief die nu de kostwinner is.

Dat er bange moeders een indicatie hebben gekregen heb ik inderdaad eerder gehoord, dus dan ga ik dat maar proberen idd.. al ben ik van nature geen aansteller of bang :p

@Heleen heb jij een medische indicatie of moet je ook gewoon de volle prijs dokken?

@Madelief mijn verzekering kan ik niet aanpassen, pas per januari weer helaas!

Hey,

Hier een ervaringsdeskundige: medische indicatie krijg je volgens mij niet voor gewicht. Je kunt immers beneden bevallen... Ik moest vorige keer in principe betalen, maar omdat ik uiteindelijk complicaties kreeg en in het ziekenhuis moest blijven hoefde dat toch niet.

Vanwege die complicaties heb ik nu een indicatie.

Ik zou je bezwaren met de verloskundige bespreken. Niet om een medische indicatie af te dwingen, maar om er mee om te kunnen gaan. Ik vraag me namelijk af of je, als je een medische indicatie hebt, nog wel poliklinisch (onder begeleiding van je eigen verloskundige) kunt bevallen.
Volgens mij is het zo dat als je in nederland geen medische indicatie krijg, dat het volkomen veilig is om thuis te bevallen. Als je er van overtuigd bent dat dat niet zo is, dan moet je die angsten bespreken. Daar moet je niet over gaan liegen: ik denk dat de verloskundige de laatste persoon is waar je tegen moet liegen.

Bovendien; stel je voor dat om wat voor reden dan ook uitkomt wat je hebt gedaan: pleeg je dan geen verzekeringsfraude?

En volgens mij kun je je verzekering wel aanpassen als je zwanger bent. Dit kun je doen als je net zwanger bent, en volgens mij ook als je net bevallen bent, en dan met terugwerkende kracht. Dat is wat de zorg en zekerheid mij tijdens mijn vorige zwangerschap vertelde. Toen ik met een week of 12 belde om ze te informeren (dat zal ergens in maart zijn geweest) kon ik het meteen omzetten, of na de bevalling...

Wat betreft de pijntjes en kwaaltjes: lees mijn topic: ik mopper net zo hard mee momenteel. laatste loodjes he... nog even en dan verlof ;)

Liefs,

T

Ja ik heb een medische indicatie!!
Succes en idd laat je informeren door de vk.
Als je er tegen op ziet wordt het alleen maar lastiger. Ook om die ontspanning te vinden, die je juist zo nodig hebt. Succes.

Hoi,
Ik ben van het juli forum. Even een handige tip waar je wel wat aan hebt denk ik.
Als je aangeeft dat je met een ruggenprik wil.bevallen is dat gelijk een medische indicatie. En dat.is zo omdat je dan tijdens de bevalling onder een.gynaecoloog komt die je extra in de gaten houdt.
En het grote voordeel is dus geen pijn, maar je kan dan niet in bad zitten.
Succes!!

Liefs Ilona

Terug
Bovenaan