32 weken echo gehad, was niet helemaal goed

Ze hadden met de 20 wekenecho al gezien dat het nierbekken te groot was, maar dat kwam wel vaker voor. Nu zou dat misschien over zijn(overheen gegroeid) met 32 weken, maar nu bleek gisteren dat het nierbekken toch boven de uiterste 1 cm heen was gekomen. Het was 1,1 cm en meer dan 1 wordt als abnormaal groot beschouwd. Het is dus niet zo'n groot verschil, maar het is er wel.
Nu krijgt de kleine meteen na de geboorte antibiotica en na 7 dagen zal er  bij het kindje een echo gemaakt worden om te kijken of het alsnog niet over is.
De kans dat het kindje onder controle blijft is dan wel wat aanwezig, maar operatie is zelden nodig.
Op zich klinkt dit allemaal nog redelijk positief en kon ik het wel redelijk hebben.

Alleen nou zei de echoscopist er ook nog ff bij dat de kans nu op een down syndroom 1% was. Dat is ook nog te verwaarlozen, want dan heb je 99% kans dat je kind gezond is. En zo probeer ik ook te denken. Maar toch schrik je daar ff van.
Hij stelde al voor dat ik een punctie kon laten doen, maar dat wil ik niet. Kan er toch niks aan veranderen en het kindje zal hoe dan ook hardstikke welkom zijn.

Ik hoop toch dat het kindje helemaal gezond is, hoewel ik dat niet in de hand heb.

Liefs Alma 32,4 weken

Dag Alma,

dat was wel schrikken bij het horen of niet?
Nu maar even afwachten met de geboorte straks hoe alles gaat.
Weten ze ook hoe zo iets kan onstaan of waar door?

Groetjes G.

nou wat raar dat ze opeens daarover begint zeg 1% is ook niet veel nee dan hou je idd 99   over maar vind het gewoon vreemd dat ze daarover beginnen op het einde van een zwangerschap,, leuk zo mag jij de laatste weken dus doorbrengen jeetje echt niet leuk nee,,

kan alleen maar zeggen dat ik hoop dat het meevalt en dat het goed komt leef wel met je mee hoor!!!

veel liefs cora

Hoi Alma,

Wat vervelend voor je, we zitten een beetje in hetzelfde schuitje. Bij onze dochter Lotte zagen ze ook bij de 20wkn echo dat de nieren te groot zijn. Ook dachten ze dat ze eroverheen zou groeien, dus met 29 en 36 wkn echo gehad, maar het was onveranderd. Bij de geboorte is de kinderarts erbij geweest en ze kreeg met twee weken een echo, geen antibiotica. Lotte is nu over drie weken twee jaar, de niertjes zijn nog steeds te groot. Ze doet het heel goed, is bijna nooit ziek, gaat twe keer per jaar voor een echo en komt daarna bij kinderarts. Ze heeft toen ze 6 mnd was een onderzoek gehad met contrastvloeistof, om te kijken of urine terug stroomde vanuit de blaas naar nieren, maar dat was niet zo. Het enigste waar we wel allert op moeten zijn is koorts, bij koorts vangen we dmv een plaszakje (verkrijgbaar bij apotheek) urine op en brengen deze weg. Is urine niet goed (bij test huisarts), dan moet de urine naar het ziekenhuis, het is nog altijd goed geweest!!

Nu ben ik 33 wkn zwanger, en hebben ze bij de 20 wkn echo wederom gezien dat ook dit kindje te grote niertjes heeft. De kinderarts en gynacoloog waren erg verbaasd, dachten dat Lotte de uitzondering was. Na de geboorte zullen doorverwezen worden naar de gyneticakliniek, om te kijken wie van ons twee de drager is en of onze kinderen het weer kunnen doorgeven. Wij hebben overigens nooit geweten og gemerkt dat er wat mankeerde.

Ik ben er altijd heel nuchter mee omgegaan, Lotte doet het supergoed, en dit kindje voor alsnog ook, en ik ga ervanuit dat dat zo blijft. Volgende week krijg ik een echo, en als de nieren nog steeds te groot zijn, zal ook bij deze geboorte de kinderarts komen. Ik ga van hetzelfde senario uit.

Bij de vorige en deze zwangerschap ook wilden we niet weten wat het wordt, meisje/jongen. Ze zeiden toen wel dat het meestal bij jongetjes voorkomt? Hebben ze jou dat ook verteld???????

Laat de moed niet zakken, geniet van de rest van de zwangerschap, het is nog maar kort!

Groetjes Susan.

Hoi hoi.
Wat vervelend allemaal ikhoopdat alles goed komt.
Maar even over de nieren, ik ben zelf geboren mette grote nieren alleen wisten ze dat natuurlijk in die tijd nog niet.
Later bleek dat mijn rechter nier 50 procent groter is en mijn linker nier 40 procent groter is dan bij de "normale mens". Heb zelfs ooit een nierpunctie gehad voor onderzoek en heb altijd eiwitten in mijn urine. Normaal gesproken zou er dan iets mis zijn maar dat blijkt uit onderzoek dan toch weer niet het geval.
Ik ben nu30 jaar heb 1 zoon en ben 33 weken zwanger van de tweede zonder moeite.
Ik onder vind geen hinder of ziekte van mijn nieren. En ach heb ik ook iets groots, anderen hebben grote borsten of een grote neus ha ha ha.
Ik wens iedereen veel sterkte
Groeten Tine

Terug
Bovenaan