32 weken kleine groei achter stand

<p>Gisteren heb ik de 32 weken echo gehad, hieruit blijkt dat de kleine een kleine groei achterstand ontwikkeld.. Over 2 weken weer een echo en gaan ze verder kijken.. zijn er  die hier ervaring mee hebben? Vind het best spannend </p>
 
Hi Michelle,
Bij ons is een aantal weken geleden ook een kleine groeiachterstand vastgesteld. Ging dan wel alleen om het buikje, verder groeide hij goed door op zijn eigen lijn. Is dat bij jou ook, of gaat het om de hele groei?
Ik ben nog niet bevallen (volgende week keizersnede), dus ik kan nog niet zeggen of ze het goed hadden. Wel ben ik sindsdien medisch en onder controle in het ziekenhuis. Ze houden de doorbloeding goed in de gaten. Ik schrok ook heel erg toen ze het ons een aantal weken geleden meldden, maar eerlijk gezegd ben ik zo door de weken heen best gerustgesteld. Elk kindje heeft zijn/haar eigen groeicurve en in principe zijn ze gewoon heel alert op elke groei afbuiging in het algemeen. Erg goed, maar soms ook verwarrend voor ons als ouders, omdat het direct heel heftig klinkt en je je zorgen gaat maken, terwijl dit vaak dus wel meevalt (het gaat echt om milimeters en ze kunnen het naarmate de baby groter wordt in je buik ook minder betrouwbaar meten). De gynaecoloog keek vorige week mee met de echo (37 weken toen) en zij gaf aan dat het geen groot kindje is, maar dat ze zich absoluut geen zorgen maakt - sommige kindjes zijn kleiner dan andere kindjes. Hier vertrouw ik dan ook op, scheelt veel stress! Wat mij wel geadviseerd werd na de eerste constatering (met 32 weken) is rustiger aan doen; "broeden" zoals zij dat noemden ;). Dus wat vaker gaan liggen en niet van hot naar her rennen. Er is niet bewezen dat het echt werkt, maar ook niet dat het níet werkt en persoonlijk vond ik het erg fijn het idee te hebben dat ik er op een bepaalde manier een beetje invloed op heb/had.
Verder moet je vooral de bewegingen van je kleintje goed in de gaten houden! Zolang hij/zij goed beweegt, gaat het goed met hem/haar en dat is het allerbelangrijkst (dat is mij dan ook weer verteld).
Succes en probeer je niet te druk te maken.
Groetjes
 
Dankje, hier in zijn geheel zat eerst boven gemiddeld en bijna op de onderste lijn was meer als 20 stapjes noemde ze het. Verder hebben ze alleen gezecht dat ze het over 2 weken nog keer controleren en dan eventueel door naar t zieke huis om te kijken hoe of wat
 
Dit heb ik ook gehad, vanaf week 20 onder controle gestaan, zou een klein kindje worden, groeide steeds op of net onder de onderste lijn, uiteindelijk was onze baby gewoon hartstikke normaal; 3500 gram 50cm. 
Dus het hoeft niks te zeggen, ze kunnen in ieder geval ook de navelstreng en de hersenactiviteiten enzo meten, dus ik zou wel op hun vertrouwen ook al klopte het bij mij uiteindelijk niet. En het leuke is wel dat je meer echo's krijgt, dus je kindje lekker vaak kan zien :)
 
Ik heb met 31 weken mijn eerste groeiecho gehad, daaruit kwam dat hij wel onder het gemiddelde zat.
Met 35 weken de volgende groeiecho gehad, nog steeds onder het gemiddelde (2360 gram) maar wel goed op lijn met zijn eigen groei curve.
6 augustus mag ik weer, dan ruim 38 weken. Dus ben benieuwd wat eruit komt. Ze zeggen dat het toch heel lastig is om aan de hand van de echo met metingen een duidelijk beeld te krijgen. Ze kunnen er veel naast zitten. Van buiten voelt het wel alsof hij stevige brillen heeft
 
Terug
Bovenaan