32 weken zwanger baby te klein

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik ben vandaag precies 32 weken zwanger, gisteren heb ik een groeiecho gehad in het ziekenhuis en daar heb ik te horen gekregen dat de omvang van het buikje van de baby te klein is. De omvang van het hoofdje en het beentje is wel goed.</p><p>Ze zou nu ongeveer rond de 1500 gram zitten. Zijn er meer moeders die dit meegemaakt hebbem? Ik ben zo benieuwd naar jullie verhalen en hopelijk stelt het me een beetje gerust</p>

Ons kindje is ook te klein maar logisch ik ben niet groot partner ook niet  als het uit is groeid toch als kool zo lang alles goed uit ziet geen zorgen maken
Ik maak me sowiezo geen zorgen 
Vroegen hadden ze geen eens echo's en dingen 

Hoi! Hier ook een klein kindje. Bij 30 weken was ie ongeveer 900 gram. Super licht natuurlijk! Toen elke 2 weken een groeiecho. Inmiddels ben ik 37 weken en weegt ie bijna 3000 gram! Het kan ineens hard gaan. De gynaecoloog had er geen verklaring voor. Maak je geen zorgen, volgens de echoscopiste waren z'n voetjes ook monsterlijk groot na 34 weken en nu zijn ze blijkbaar gekrompen. Komt allemaal goed. Alle baby's groeien anders.

He wat vervelend dat je dit bericht hebt gekregen en ik kan me voorstellen dat het je wat onzeker maakt. Wij hadden ook groeiechos extra. Eerst was de buik te groot, toen weer goed en toen te klein. We moesten naar de gynaecoloog en daar bleek het helemaal in orde. Waarschijnlijk ook deels door de ligging dat de meting niet altijd goed lukte. Hopelijk valt het bij jullie ook mee! Nu 35 weken 3 dagen en de baby weegt 2600 gram, dus dat gaat wel goed. 

Bij ons kwamen ze er met een pretecho achter dat de beentjes te klein waren, hoofdje en buikomvang waren goed. Groei zat echter wel onder de groeicurve dus ook extra echo's gehad. Met 34 weken viel hij binnen de groeicurve lijn en ook met de 36 weken liep deze lijn door. 
Het is echt ontzettend spannend en je hoort/leest van alles. Bij ons is het ook een erfelijk iets. Gynaecoloog kon ons geruststellen dat hij zijn groeilijn volgt, deze niet afwijkt/stopt waardoor ze geen reden zag voor afwijkingen of iets dergelijks. 

Krijg je over 2 weken nog een echo? En wist ze je wat meer informatie te geven over wat de kansen/mogelijkheden zijn van de kleine buikomvang? Volgt de baby bijvoorbeeld wel zijn 'eigen' groei?

Met 30 weken werd er bij ons ook gezegd dat de kleine meid te klein was extra groei echos gehad en met 34 weken was alles weer goed. Ze zeggen gemiddeld maar omdat mijn partner zelf klein was bij geboorte en ik helemaal ( 42 weken 46 cm en 2500 gram) waren ze meer gerustgesteld. Nu 39 weken en we zullen zien hoe groot ze zal zijn

Ik kreeg tijdens mijn eerste groeiecho bij 30 weken ook te horen dat de buikomvang te klein was. Deze liep 2 weken achter op wat gemiddeld is. Hoofdomvang en lengte van de benen was gemiddeld of zelfs iets erboven. 
Wij werden doorgestuurd naar de gynaecoloog, daar werd gekeke naar de bloed doorstroming van de navelstreng en de hersenen. Ook keken ze naar de hoeveelheid vruchtwater. Dit zag er bij ons allemaal heel goed uit, wat ons al deels gerust stelde. Twee weken later zouden we terug moeten komen, voor dezelfde soort controle. Ook toen was de buikomvang nog steeds klein, maar omdat hij nog steeds twee weken achterliep werd geconcludeerd dat hij op zijn eigen lijn wel voldoende groei had doormaakt. Ik kon vanaf toen weer de controles bij mijn eigen verloskundige laten doen.
Uiteindelijk ben ik met 38+6 bevallen van een gezond mannetje van 2980 gram. Aan de kleine kant, maar zeker niet te klein. Na 1 maand zat hij al op het gemiddelde qua gewicht en was er niet veel meer van dat kleine mannetje over. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ieder kindje zijn eigen groei aan houdt. Zolang ze op hun eigen lijn doorgroeien hoef je je niet zo snel zorgen te maken, dus ook niet te veel doen!
Geniet nog van je zwangerschap.

Ohja, ook nog even erbij te vermelden dat ik zelf bij de geboorte ook klein was. Mijn moeder heeft 5 kinderen gekregen die allemaal nog geen 3 kg wogen bij de geboorte. Dit kan ook altijd meespelen!

Terug
Bovenaan