Ik kreeg tijdens mijn eerste groeiecho bij 30 weken ook te horen dat de buikomvang te klein was. Deze liep 2 weken achter op wat gemiddeld is. Hoofdomvang en lengte van de benen was gemiddeld of zelfs iets erboven.
Wij werden doorgestuurd naar de gynaecoloog, daar werd gekeke naar de bloed doorstroming van de navelstreng en de hersenen. Ook keken ze naar de hoeveelheid vruchtwater. Dit zag er bij ons allemaal heel goed uit, wat ons al deels gerust stelde. Twee weken later zouden we terug moeten komen, voor dezelfde soort controle. Ook toen was de buikomvang nog steeds klein, maar omdat hij nog steeds twee weken achterliep werd geconcludeerd dat hij op zijn eigen lijn wel voldoende groei had doormaakt. Ik kon vanaf toen weer de controles bij mijn eigen verloskundige laten doen.
Uiteindelijk ben ik met 38+6 bevallen van een gezond mannetje van 2980 gram. Aan de kleine kant, maar zeker niet te klein. Na 1 maand zat hij al op het gemiddelde qua gewicht en was er niet veel meer van dat kleine mannetje over. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ieder kindje zijn eigen groei aan houdt. Zolang ze op hun eigen lijn doorgroeien hoef je je niet zo snel zorgen te maken, dus ook niet te veel doen!
Geniet nog van je zwangerschap.