33 weken en kindje te klein

Hoi allemaal.

Vandaag voor de tweede groei echo bij de verloskundige geweest. Drie weken geleden was de vorige echo en toen liep de groei van de buik 9 dagen achter, wat geen kwaad kan. Maar vandaag liep de groei 14 dagen achter en zijn we doorverwezen voor een controle bij de gynaecoloog in het ziekenhuis. Ik vroeg mij af of anderen dit ook hebben meegemaakt en hoe dit is afgelopen? De verloskundige begon namelijk ook over het scenario inleiden (wanneer ons kindje te klein blijft).
Het hoofdje en de benen liggen wel mooi op schema en ons kindje is wel erg actief. Wat positief is natuurlijk. Daarnaast is mijn bloeddruk en ijzerwaarde ook nog steeds perfect.
Gelukkig kunnen we woensdag al in het ziekenhuis terecht, maar ik maak mij toch zorgen.

Hoi! 
Zelf geen ervaring hiermee (mijn kleine was aan de grote kant;-)), maar bij een vriendin en mijn zus werd ook steeds gezegd dat het kindje aan de kleine kant was. Extra echo's en dergelijke gehad. Beide vorig jaar bevallen van twee ontzettend gezonde meiden. Gewoon goed gewicht (niet overdreven laag, gewoon gemiddeld) en alles goed. Soms kan het dus zijn dat ze denken dat het kindje aan de kleine kant is, maar valt dat dus heel erg mee..
Maak je maar niet teveel zorgen. Als het nodig is je zorgen te maken is het dan vroeg genoeg.. en het is fijn dat jij en de kleine in de gaten gehouden worden en blijf lekker vooral lekker genieten!

Hee,
Ik heb dit ook gehad tijdens m'n zwangerschap. Bij 31 weken groeiecho gehad en bij 33 weken weer, net als jij, omdat ons kindje aan de kleine kant was. Ons kindje bleef achter lopen in groei, curve leek af te buigen, waardoor we ook doorgestuurd zijn naar de gynaecoloog.
Deze heeft 3 keer een echo gemaakt, steeds met 2 weken er tussen. Hij vroeg ook hoe ons kindje was in m'n buik. Nou, daar kon ik duidelijk over zijn, heel de dag feest in m'n buik! Dat was een heel goed teken! Echo's waren goed, doorbloeding van placenta ook, maar ons kindje bleef erg klein. Bij 37 weken laatste echo gehad bij de gynaecoloog. Ons kindje groeide wel en bleef op hetzelfde lijntje zitten. Weliswaar het onderste lijntje maar verder was gewoon alles goed.
Toen weer terug gemogen naar eigen verloskundige! Super fijn! Wel nog keer extra controle gehad omdat ik ons kindje minder goed voelde maar alles bleek ook toen weer goed te zijn.
Met 39+6 ben ik bevallen van een gezond kleun meisje. Ze woog 2620 gram, erg weinig voor een bijna voldragen kindje, maar niet té weinig. 
Ondertussen is ze 16 weken oud en zit ze nog steeds op het onderste lijntje. Het is gewoon een heel fijn meisje waar niks mis mee is!
Ik hoop dat dit je wat gerust kan stellen! Zoek vooral niet te veel op op internet, ik kon mezelf daar echt gek mee maken.. Maar dat bleek dus helemaal niet nodig te zijn.
De bewegingen van ons meisje hebben mij altijd wel vertrouwen gegeven dat het goed zat dus probeer je daar aan vast te houden! Geniet nog van je zwangerschap!

Heel erg bedankt voor de geruststellende reacties! De verhalen op internet wel al gelezen, maar hecht daar nooit heel veel waarde aan omdat ik weet dat daar ook uiterste gevallen bij zitten.
met die bewegingen zit het wel goed en dat stelt mij inderdaad ook erg gerust :)

Hi mijn kleine was eerder dan de 20weken echo te klein en ook met gewicht liep ze achter. Ze had ook nog een ernstige hartafwijking etc en ben jk met 23 weken bevallen van mn sterrenkindje Jenayah.. dus iedereen is anders kwa groei etc!!

In het ziekenhuis hebben ze eerst een ctg gemaakt van een half uur. En daarbij de bewegingen van de kleine in de gaten gehouden. Dat zag er allemaal prima uit. Daarna een echo bij de gyneacoloog, daar hebben ze gekeken naar de doorbloeding van de navelstreng en de hersenen. Ook weer gekeken naar de grootte van ons kindje en de hoeveelheid vruchtwater.
Uit al deze dingen kwam niks bijzonders of iets waar ze zich zorgen om maken. Aankomende donderdag gaan ze nogmaals naar de doorbloeding van de navelstreng en de hersenen kijken en volgende week dinsdag kijken ze nogmaals naar de groei van ons kindje. Dan krijgen we ook te horen of we weer terug onder controle mogen bij onze verloskundige.
Omdat ze niks bijzonders hebben gezien maak ik mij ook een stuk minder zorgen. Ook blijft de kleine volop bewegen dus ben benieuwd of hij ook lekker blijft groeien!

Terug
Bovenaan