Ik had eerder bij een ander topic een aantal tips neergezet. Ik heb ze gekopieerd en hopelijk heeft iemand er wat aan. Schaadt het niet, dan baat het niet.
Vermijd caffeine + theine (groene + zwarte thee) minimaal 5 uur voor het slapen gaan. Ook chocolade niet in de avond eten. Kamille thee is dan juist wel weer goed, valeriaan thee of ‘goede nachtrust’ thee zou ik vermijden aangezien de effecten van valeriaan tijdens zwangerschap onvoldoende gegevens over zijn.
(Veel) suikers kan je het beste na de middag vermijden.
Een ontspanningsoefening voor het slapen gaan, kan ook goed helpen een diepere nachtrust te krijgen. Of voor het slapen gaan een warme douche, klein stukje wandelen (hond uitlaten), boek lezen. Vermijd intensief sporten laat in de avond.
Als je in de nacht toch wakker wordt, vermijd je bed niet te lang. Loop een klein stukje (naar wc en terug), probeer daarna toch dmv ontspanningsoefening of boek lezen de ontspanning te vinden die je nodig hebt. Het zal altijd meer energie geven dan dat je bezig blijft.
2 uur voor het slapen gaan geen flitsende beelden (tv/mobiel). Wil je toch graag op je mobiel, dan kan je een blauw filter aanzetten. Leg je apparaten zo ver mogelijk bij je vandaan tijdens het slapen, vooral als ze in de oplader zitten. Ook een modem of router kan je het best niet te dicht bij de slaapkamer hebben staan.
Je hebt het ook over piekeren. Het heeft mij geholpen om een piekerboekje naast mijn bed te leggen. Als ik in de nacht ga piekeren, dan schrijf ik mijn piekergedachtes op. Daarna mag ik ze loslaten, want dan heb ik ze opgeschreven en kan ik er overdag reëler over nadenken.
Succes!