34 weken en slapeloze nachten

<p>Hallo,</p><p>Ik zoek voornamelijk tips. Ben 34 +5 wk. En heb al een week last slapeloze nachten. Hoort erbij zeggen ze. Ik slaap echt super licht in de eerste helft van de nacht. Dan wordt ik wakker om te plassen en dan vervolgens of weer heel licht slapen of gewoon niet meer.  </p><p>Ik heb geen last van enge dromen of andere kwaaltjes. Pieker soms wel maar dat is dan meer omdat ik niet kan slapen. Zou zo graag weer even die diepe nachtrust hebben.  </p><p>Iemand tips? </p>

Och wat vervelend! 
Ik ben zelf nu ook 34 weken en slaap de ene dag heel goed en de andere dag juist weer heel slecht.
Ik zelf zorg voor veel ventilatie. Ik merk dat omdat ik steeds wat benauwder wordt hier ook wat meer behoefte aan heb. 
Slaap je 's middags ook? Zelf stap ik mijn bed in in de middag. Vaak lukt het me wel om dan even te slapen en zo heb ik wel wat extra te pakkken.
Verder heb ik een voedingskussen tussen mijn benen en enkels. Dit ligt veel beter dan gewoon.
Verder heb ik geen tips en is het bij mij soms ook gewoon zo. Ik probeer me er niet te druk om te maken, maar dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan :)

Jaa probeer in de middag ook te rusten ene keer kan ik wel slapen andere keer niet.
Ik heb t ook erg warm en bij ons staat altijd t raam open. Ik slaap nog steeds met een laken. 
Voedingskussen heb ik ook. Helpt wel om wat beter te liggen maar wel irritant met draaien haha.   
Maak me er niet echt druk om maar t slaap gebrek breekt me op merk ik.  En wil nog zoveel doen!  Wel even bedacht wat belangrijk is en wat nog kan blijven liggen. 
Vroeger pakte ik een glaasje wijn haha.  Of een valeriaan maar dat durf ik nu niet.  
Ach misschien na vele slapeloze nachten dat het went. De nacht duurt alleen zo lang en is zo saai. Bedankt voor je reactie

Ik ben komende zaterdag ook 34 weken en ik slaap al weken slecht. Wat voor mij helpt is opstaan en beneden even wat drinken. Daarna ga ik meestal op de bank liggen en slaap hier dan verder. 

Ik had eerder bij een ander topic een aantal tips neergezet. Ik heb ze gekopieerd en hopelijk heeft iemand er wat aan. Schaadt het niet, dan baat het niet. 

Vermijd caffeine + theine (groene + zwarte thee) minimaal 5 uur voor het slapen gaan. Ook chocolade niet in de avond eten. Kamille thee is dan juist wel weer goed, valeriaan thee of ‘goede nachtrust’ thee zou ik vermijden aangezien de effecten van valeriaan tijdens zwangerschap onvoldoende gegevens over zijn. 
(Veel) suikers kan je het beste na de middag vermijden.
Een ontspanningsoefening voor het slapen gaan, kan ook goed helpen een diepere nachtrust te krijgen. Of voor het slapen gaan een warme douche, klein stukje wandelen (hond uitlaten), boek lezen. Vermijd intensief sporten laat in de avond. 
Als je in de nacht toch wakker wordt, vermijd je bed niet te lang. Loop een klein stukje (naar wc en terug), probeer daarna toch dmv ontspanningsoefening of boek lezen de ontspanning te vinden die je nodig hebt. Het zal altijd meer energie geven dan dat je bezig blijft. 
2 uur voor het slapen gaan geen flitsende beelden (tv/mobiel). Wil je toch graag op je mobiel, dan kan je een blauw filter aanzetten. Leg je apparaten zo ver mogelijk bij je vandaan tijdens het slapen, vooral als ze in de oplader zitten. Ook een modem of router kan je het best niet te dicht bij de slaapkamer hebben staan.
Je hebt het ook over piekeren. Het heeft mij geholpen om een piekerboekje naast mijn bed te leggen. Als ik in de nacht ga piekeren, dan schrijf ik mijn piekergedachtes op. Daarna mag ik ze loslaten, want dan heb ik ze opgeschreven en kan ik er overdag reëler over nadenken. 

Succes! 

Bij mij hielp een lekker warm bad voor het slapengaan en het omhoog leggen. Bijvoorbeeld met een kussen eronder. Helpt ook bij kramp in je benen overigens, maar het deed mijn nachtrust ook goed op één of andere manier.

Terug
Bovenaan