35 weken en groeiachterstand

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik 35 weken en heb mijn echo net gehad. Ze weegt nu 2100 gram. De verloskundige zei dag ze een groei achterstand heeft. Nu moet ik over twee weken terug komen om te kijken hoeveel ze gegroeid is.

Ik ben er een maand geleden achter gekomen dat mijn suikerwaardes niet goed zijn. Nu zit ik aan een speciaal dieet en nu zijn mijn waardes wel gewoon goed.  Ik dacht altijd dat door zwangerschaps suiker baby's vaak te groot zijn.

Hebben meer mensen dit gehad?
Ik vroeg aan mijn verloskundige wat gebeurt er als ze nou niet doorgroeit? Maar die vraag ontweek die een beetje

Liefs larissa

Hoi Larissa,

Ik ben nu 35.5 week zwanger en weet al een aantal weken dat ons kindje (te) klein is. 4 weken geleden voor het eerst gemeten en toen was ze aan de kleine kant, 2 weken geleden bleek dat de groeicurve verder zakte. Omdat mijn bloeddruk ook aan hoge kant was, ben ik doorgestuurd naar het ziekenhuis voor bloedonderzoek, urineonderzoek, ctg en controle echo. Ze bleek 2 weken achter te liggen qua groei (+/- 1800 gram bij 33 weken). Voor de rest doet ze het gelukkig super!

Ondertussen heb ik al heel wat bezoekjes gebracht aan de gynaecoloog en bij de laatste echo zei hij dat hij zich niet zoveel zorgen maakte over de groei. Helaas kunnen ze overigens pas na 2 weken echt zeggen of er verminderde groei is of niet (omdat een baby in 1 week tijd niet zoveel groeit). 

Het enige wat je eigenlijk kunt doen nu is rust houden, hopen dat hij/zij een groeispurt krijgt, en niet teveel zorgen maken. Mocht je het toch niet vertrouwen zou ik je vk gewoon eens bellen om je zorgen te uiten.

Weet je trouwens hoe hoog je bloeddruk was?

Hoi.
Bij mij was ook zwangerschapssuiker geconstateerd met 28 weken. Ik heb het ook met mijn eetgewoontes onder controle weten te houden. 
Met 36 weken kwamen ze er bij mij ook achter dan mijn kindje niet meer goed groeide. Daarna een aantal keer voor controle geweest de week erop en uiteindelijk ben ik met 37 weken ingeleid omdat ook mijn bloeddruk hoger werd. Ons kindje werd geboren met een gewicht van ruim 2400 gram. Een klein ukkie dus het kan wel dat het kindje aan de kleine kant kan zijn met zwangerschapssuiker. 

@emsieB

Ja mijn bloeddruk is eigenlijk al die tijd goed geweest. Ze hebben met de echo dat niet gedaan. Heb nu aankomende woensdag weer controle en die week erop weer een echo.

@xxbb

Ja ik heb nu een speciaal dieet gekregen alleen blijf al een hele maand op het zelfde gewicht hangen. Vraag me dan af of dat dieet wel zo goed is aangezien ineens de kleine niet meer groeit. Maar hun zullen er wel verstand van hebben.

We gaan het over twee weken wel weer zien hoe ze het doet!

@larissaelina
Ik ben mijn hele zwangerschap vrijwel niet aangekomen en onze kleine heeft altijd netjes op gewicht gezeten tot aan de 36 weken. Met 33 weken heb ik nog een groeiecho gehad. 

Bij mijn eerste kwamen met 33 weken er achter dat hij met 27 weken gestopt was met groeien. Foutje van de verloskundige... Direct opname in hey zh en 24 per dag plat... Met 37 weken is hij met spoed gehaald. 1985 gr en 37 cm.... Nu een gezonde knul...
Dus maak je geen zorgen... En neem rust...

Terug
Bovenaan