35 weken stuitligging

<p>Hallo</p><p>Ik ben 35 weken zwanger en de baby ligt nog steeds in stuitligging.<br />Ze gaan volgende week een draaipoging proberen, heeft iemand hier ervaring mee bij een eerste zwangerschap? De gynaecoloog zei dat het meestal niet lukt bij een eerste zwangerschap..</p><p>Anders wordt het sowieso een keizersnede en dit zou ik wel heel jammer vinden.</p><p>Bedankt alvast voor jullie reacties!</p>

Geen ervaring bij een eerste zwangerschap. Mijn tweede lag in stuit en de verloskundige had haar in 2 minuten gedraaid. Normaal doen ze dat met twee mensen maar het lukte haar alleen. Het ligt er vooral aan hoe soepel je buik is en je moet proberen zoveel mogelijk te ontspannen. Ik hoop voor je dat het lukt! Bij mij deed het geen pijn, was even een beetje ongemakkelijk maar vond het niet pijnlijk.

Wel ervaring mee en bij ons is het draaien idd niet gelukt. Kijk persoonlijk heel positief terug op mijn keizersnede. Vond het wel echt even schakelen mentaal toen ik me realiseerde dat het een keizersnede zou worden, maar probeerde het positieve ervan te zien en dat lukte uiteindelijk aardig.
Ik ken ook verhalen van mensen bij wie het draaien (ook bij een eerste zwangerschap) wel gelukt is trouwens hoor. Het hangt geloof ik ook af van je baarmoeder en hoeveel vruchtwater je hebt. Ik had relatief weinig vruchtwater en een kleine buik, en heb vrij stevige buikspieren en hoge spierspanning, wat het volgens de gynaecoloog ook lastiger maakte.
Ik hoop voor je dat het lukt, maar weet ook dat een keizersnede niet het einde van de wereld is!

Bij mijn hebben ze ook een versie geprobeerd. Helaas niet gelukt. Het is goed te doen als je maar goed blijft door ademen en probeert ze ontspannen.
Ik kijk ook positief terug op mijn keizersnede en misschien zelfs als ik zou mogen kiezen bij de 2de dat ik ook een keizersnede zou willen.

Die van mij lag ook in stuit en de versiepoging is ook bij mij niet gelukt. Ik ben echter overgestapt naar een ander ziekenhuis waar ik toch vaginaal mocht proberen te bevallen, onder begeleiding van een gynaecoloog die hier wel meer ervaring mee had (wel tot 41 weken, dan zou het alsnog een geplande keizersnede worden, maar gelukkig braken de vliezen met 40+3). Dat ging helaas niet zo soepel als gehoopt (en wel noodzakelijk is voor een stuitbevalling), dus het is alsnog een keizersnede geworden met 40+4, maar ik kijk heel positief terug op de bevalling, ben heel blij dat mijn zoontje toch zelf heeft mogen aangeven wanneer hij er klaar voor was om geboren te worden en dat we samen toch eerst een hele bevalling meegemaakt hebben als overgang tussen de zwangerschap en het hebben van een kindje. Bij een volgend kindje zou ik wel graag weer vaginaal proberen al kijk ik nu veel minder negatief naar een evt keizersnede als dat weer nodig mocht zijn, maar mijn droom van thuisbevallen is wel voorgoed van de baan. Ook als je kindje dus in stuit blijft liggen heb je misschien toch nog keuze (al ligt dat wel een beetje aan hoeveel ziekenhuizen er bij jou in de buurt op bereisbare afstand zijn natuurlijk en hoeveel ervaren mensen ze in huis hebben). 

Overigens bij een vriendin van mij is de versiepoging bij haar eerste  kindje wel gelukt.

Ik heb laatst een versie gehad met 35.4 weken en dit is mijn eerste zwangerschap. Hij lag met zijn voetje in mijn bekken, maar trok deze tijdens de draaiing gelukkig in en het is dus gelukt! Inmiddels ben ik 38.3 weken zwanger en ligt hij lekker diep met zijn koppie in mijn bekken. Volgens de vk is de kans dat hij nu terug draait erg klein.

Ik ging al helemaal uit van een keizersnede, want ik hoorde ook voornamelijk verhalen dat het niet lukte of dat de baby terug draaide na de versie. Ik had nooit verwacht dat ik nog een kans zou krijgen op de thuisbevalling die ik zo graag zou willen. Nu is die optie er gewoon weer, zo fijn! Wie weet lukt het bij jullie ook en anders kunnen ze het eventueel een tweede keer proberen. Het enige andere wat wij nog geprobeerd hebben is trouwens voor 10 dagen elke avond moxa therapie (één keer door iemand anders, daarna thuis door mijn vriend). Het hielp niet tijdens de moxa, maar het schijnt de kans op een geslaagde versie te vergroten. Geen idee of het gewerkt heeft, natuurlijk. Maar wie weet!

Veel succes!!

Terug
Bovenaan