36 jaar

hoi,
ik ben moeder van al 2 kinderen, en ben nu op mijn 36 ste zwanger. heeft iemand ervaring met een nekplooi echo en eventueel vruchtwaterpunctie?

ik be van de week eerste keer op onderzoek geweest en ze adviseren mij vanwege mijn leeftijd dit te laten doen, ik vind het een beetje eng, kan mij iemand hierover adviseren? en zijn er misschien meerdere van mijn leeftijd?

dankjewel voor reactie.

grt. jessica
 
hoi ik ben ook 36 ben 31 weken zwanger,ik heb niks gedaan .de 12 weken echo was goed en ik dacht als het het syndroom van down is zou ik het ook gewoon laten komen.nou heb ik al meerdere echo s gehad en alles ik gelukkig goed.
maar je zou ook de combinatietest laten doen [bloedprikken+nekplooimeting]daar kom je wel voor in aanmerking.
gr cinderella
 
Je zou inderdaad een nekplooimeting kunnen laten doen. Er wordt dan een echo gemaakt en in combinatie met je bloed komt er een kansberekening uit. Voorheen werd er alleen op syndroom van down onderzocht, maar sindskort wordt er ook gekeken naar trisomie 13 en 18. Mocht je een verhoogd risico hebben, dan kun je er vervolgens nog voor kiezen om een vruchtwaterpunctie te laten doen. Je hebt dan wel een klein risico dat je een miskraam krijgt. Ik heb zelf ooit een punctie moeten laten doen, vanwege een slechte 20-weken echo. De punctie op zich valt mee, maar het wachten op de uitslag duurt heel lang. Gelukkig was alles goed.
Wat wel belangrijk is, is dat je vooraf goed nadenkt over wat je zou doen als je een slechte uitslag krijgt. Ondanks dat de kans heel klein is, kan dit wel gebeuren. Kies je dan wel voor verder onderzoek of niet. Het kan nl. wel zorgen voor extra stress in de zwangerschap. Veel succes met het maken van een keuze!
 
ik wil ook idd een bloedonderzoek met nekplooi meting laten doen, ik heb de echo over anderhalve week, ik wacht eerst de uitslag af van die tesen , en overleg dan wat ik verder zou doen, dankjewel voor de reacties alvast.
 
Ik heb ook een boedonderzoek en nekplooi laten doen en had met 1 week al de uitslag. Dus daar hoef je niet zo heel lang op te wachten. Gelukkig was alles bij ons goed. Ben ondertussen alweer bijna 21 wkn zwanger.
 
ik ben 40 en28 weken zwanger van ons 2e kindje wy hebben die nekplooi echo en vruchtwater functie
niet laten doen omdat er kleine kans op miskraam was en ik al 2 miskramen heb gehad hebben wt er voorgekozen om het niet te laten doen dit ook omdat we tegen abortussen zyn en een kindje met down syndroom by ons ook van harte welkom is
 
Ik ben zelf bijna 40 en wij gaan wel voor de vlokkentest. Dit is voor ieder heel persoonlijk dus ook voor jou. Je moet kiezen waar je achter staat. Het wordt onze 4e en willen toch heel graag weten of het kindje geen chromosomenafwijking heeft, omdat je hier gezien je leeftijd het meetse kans op hebt. De kansberekening op basis van leeftijd,bloed en nekplooi valt bij mij dan toch al hoog uit en blijf je onzeker. Succes met je beslissing!!
 
De kans op een miskraam bij een vlokkentest of punctie is 1 op 300. De combintie test is risicovrij dus doe die eerst en dan kan je altijd nog kiezen om een verdere test te doen. Bij mij op mijn 37e kwam er 1 op 1800e kans uit en dus heb ik er nu vrede mee. Het is wel een hele geruststelling.
wat ik niet wist is dat ze dan ook testen op 2 andere ziekten; Patau en Edwards. Deze 2 ken ik niet en zijn ook zeldzaam maar weet iemand hier meer van? ik had ook daar gelukkig een hele kleine kans op (1 op 5000) dus maak ik mij geen zorgen. maar ik ben wel nieuwsgierig.
liefs, Marieke
 
Terug
Bovenaan