36 + moeders, extra screening?

20 weken echo is denk ik bij alle leeftijden van de moeder hetzelfde. Ze kijken dan zowieso naar alles bij de baby: benen, armen, hoofdje, hartje, navelstreng, buikje, lengte echt alles en meer. in totaal rond de 27 punten waar ze op letten ofzo...

Hoi griebelbaby,

Ik ben geen 36+ (33 jr), maar we hebben wel gekozen voor de prenatale screening (PNS) (nekplooimeting). Ik ben geadopteerd en heb geen achtergrond van mijn biologische familie. Deze screening is wat anders dan de 20 weken echo, die krijgt iedereen.

Ik heb gisteren bloed laten afnemen (na eerst de termijnecho te hebben gehad) en volgende week heb ik weer een echo en dan gaan ze de nekplooi meten. Zoals ik het begrepen heb wordt met de uitslag van het bloed, de nekplooimeting en mijn leeftijd een kansberekening gedaan voor chromosomenafwijkingen, onder meer syndroom van down (en nog twee afwijkingen). Als de kans 1:200 is kom je in aanmerking voor een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Die test kan je echt uitsluitsel geven.

De prenatale screening wordt standaard aangeboden aan vrouwen van 36+ in NL geloof ik. Ik zal een kleine (eigen) bijdrage moeten leveren, maar daar heb ik me verder niet mee bezig gehouden. Dat zie ik volgende week wel.

Hoi Zayde,

Wij gaan gezien leeftijd ook voor de nekplooimeting. Ik heb i.v.m. leeftijd in het ziekenhuis een voorlichting gekregen over deze meting en wat er eventueel daarna mogelijk is.
Bij mijn vorige zwangerschap (6 jaar geleden) had je standaard een nekplooimeting en ik moet zeggen dat ik toen dat gewoon deed. Geen indicatie toen.
Nu doen we het i.v.m. leeftijd. Hier ook al bloed laten prikken en volgende week de echo.

We besluiten o.b.v. die uitslag wat verder te doen.

ik ben 37, in april word ik 38. Ik kreeg eerst een combinatietest; dus bloed werd er afgenomen en een echo voor de nekplooimeting. Met het resultaat hiervan kunnen ze zien of je kindje syndroom van down heeft. Mocht het resultaat een verhoogd risico hebben, kun je daarna een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie laten doen. Aangezien bij mij de kans op syndroom van down 1 op 80 was, wilde ik met behulp van een vlokkentest wat meer zekerheid hebben. De vlokkentest heb ik vandaag ondervonden wat dat is en het resultaat ontvang ik volgende week. Ik heb nu alleen een beetje buikpijn, maar dat zal binnen 2 dagen over zijn zeiden ze. Het voelt als een menstruatiepijn. Spannend allemaal, ik ben blij met al die goede voorlichting van mijn verloskundige.

Inx, hoe is het verder?

Bij ons was de combinatietest goed. Dus wij doen geen verder onderzoek. Grappige was (ik ben 38) dat de echoscopiste zei: Kijk eens je bent 15 geworden :) Test kwam zo uit dat ik nu het risico heb als een 15 jarige. Was wel weer grappig.

Ben wel heel blij dat ze dit kunnen doen en dat als het niet goed is dat je je kunt voorbereiden.

Terug
Bovenaan