37 weken= voldragen

Hoi hoi

Mijn zoontje is met 37 weken thuis geboren, hij was dus niet te vroeg, zoals velen zeggen, maar 3 weken voor de uitgerekende datum geboren.
Het was een hele verrassing, heb niet zitten 'wachten'. voor het zelfde blijven ze 3, 4 of 5 weken zitten. Wel een gek idee was het dat dat ook nog gekund had. Was wel beter geweest, want hij was nog niet echt van deze wereld en had veel starterskwaaltjes, heel onschuldig hoor. Hij sliep zooooo veel. Net 6 pond, bevalling was gruwelijk lang en een dikke hel. Ik kijk er nog steeds zo op terug.
Mijn dochter daarintegen, is precies op de uitgerekende datum geboren, zo even in 4 uurtjes!
Dikke 8 pond. Deze bevalling was ook weer hels, maar maar 4 uren, das toch niks dan. Daar kijk ik prima op terug.
Maar, nog even voor de duidelijkheid: vóór de 37 weken zijn ze te vroeg. Dus als ze 3 weken te vroeg zijn, is het kind met 34 weken geboren. Daar bestaan vele misverstanden over. Soms hoor je: hij was 6 weken te vroeg (met 34 weken geboren dus) ze rekenen dan tot 40 weken.
Met 37 weken kun je al thuis bevallen.

Groeten tp

hallo

je hebt helemaal gelijk hoor,
mijn zoontje is met 36,4 weken geboren en iedereen zei 4 weken te vroeg, hij was ook bijna 6 pond en helemaal gezond,
was hij 3 dagen later geboren had ik gewoon thuis kunnen bevallen

groetjes rebecca

En dus is 41 weken niet over tijd.

Mijn man zei al dat ze beter een uitgerekende periode (5 weken) kunnen geven dan uitgerekende datum. Als je dan "over" tijd loopt, voelt het anders. Die tijd voelde voor mij destijds heel lang.

Verder: dus altijd doorvragen wat iemand bedoelt met zo veel weken te vroeg. Hier op het forum lees je het ook heel vaak: met 39 weken bevallen, dus 1 week te vroeg.

Ik ben het dus met je eens, maar het rekent wel makkelijk.

Groetjes,
Tamar

Ben het ook helemaal met je eens!
Een baby wordt geboren tussen de 3 weken vóór tot 2 weken ná de uitgerekende datum.

Moet persoonlijk zeggen, omdat je het zo ingestampt krijgt die "40 weken" dat het ook in mijn hoofd zit hoor. 29 dec. is mijn uitgerekende datum, máár ik moet er telkens tegen mezelf bij zeggen dat dat niet zo is, het kan eerder of later...

Als ik tegen iemand zeg dat ie wel eerder geboren mag worden, krijg ik steeds commentaar dat dat niet zo hoort en dat ie gewoon 40 weken moet blijven zitten...
Nou, van mij mag ze wel een week of misschien twee eerder komen!
Zelf ben ik 8 weken te vroeg geboren (wel weer een érg extreme vergelijking hihihi...) en mij mankeerde ook niet veel, tja couveuse en dat willen we nou ook weer niet.

Ik ken iemand die de baby kreeg 4 dagen voor de 37e week. Nou, die was helemaal gefixeerd op, dat haar baby véél te vroeg was geboren, blablabla....

En als ie blijft zitten tot de 42e week, vind ik t ook prima hoor! (lekker rustig in januari... heerlijk!)

Hi,

Te vroeg, te laat... maakt het iets uit? Ik zeg altijd: ik ben rond 20 februari uitgerekend, omdat je nooit weet wanneer het geboren gaat worden. En soms (als ik dat nodig vind) zeg ik er bij dat het ook vroeger of later kan zijn, als ik denk dat de mensen te gefixeerd zijn op de datum. Maar ik zeg ook altijd dat mijn zoon bijna drie weken te vroeg was, gewoon omdat de meeste mensen dan ook snappen dat hij met 37 weken geboren is. In de volksmond blijft 37 weken te vroeg en 42 weken te laat. Daar doe je niks aan, ook al is het medisch gezien heel normaal.

Omdat de eerste zo vroeg geboren is, houd je er rekening mee dat het bij de tweede ook kan. Ik was net klaar met alles toen ik al moest bevallen. Was al wel drie weken met verlof, maar was er nu echt aan toe om "vakantie" te vieren. Dat heeft ie vast gevoeld. In mijn achterhoofd houd ik er nu in zoverre rekening mee, dat ik nu ook weer 6 weken voor de datum met verlof ga. Ik vind dat ik die weken echt nodig heb om goed uit te rusten en lekker te kunnen genieten. Mocht de kleine in maart komen, dan is het ook prima, maar je merkt dat veel vrouwen tot 4 weken doorwerken en dan nog niet klaar zijn als ze met 37 wkn bevallen.

Gr. Tamara.

Wat grappig Jessica, ik was afgelopen jaar op 29 december uitgerekend. Ook ik dacht: van mij mag hij/zij wel 1 of 2 weken eerder komen, (ook met de feestdagen in de buurt). Dus ik heb vanaf half december echt zitten wachten, was wel klaar met zwanger zijn..

En dan wordt je zoon pas op 12 januari geboren, haha :) Dat waren 4 hele lange weken! Maar (zeker achteraf) zooo het wachten waard. En ook al was ik de zwangerschap zat, en superblij dat hij er eindelijk was, de eerste paar weken heb ik het ook weleens gemist, die kleine in mijn buik. Het besef dat je met z'n tweeen bent, zo bijzonder!

Een fijne zwangerschap en goede bevalling voor iedereen gewenst!

groetjes
Linda

ik hou er ook wel iets rekening mee dat het eerder of later geboren kan worden.
de uitgerekende datum is wel handig heb je een beetje een datum waar je rekenschap mee kan houden. waarvan je weet dat het rond die tijd geboren kan worden.
ik zei eerst vaak ook mijn dochter is 2 weken te vroeg geboren. maar de laaste tijd zeg ik me dochter is 2 weken eerder geboren dan de uitgerekende datum en me zoontje 5 dagen eerder.
we zullen zien wat deze gaat doen.
je hebt dus helemaal gelijk hoor dat van 37 weken tot 42 weken normaal is.
groetjes marielle.

Ik baal ook een beetje van die uitgerekende datum, tenminste, dat ik het aan mensen heb verteld. Aanstaande donderdag is die datum en ik word echt sufgesmst en ge-hyved met vragen van mensen. Maar ja, moet er maar rekening mee houden dat dat nog twee weken kan duren haha. Terwijl ik zelf echt het gevoel heb dat de baby nog wel even zal blijven zitten, zeg ook steeds tegen mensen dat het nog even kan duren maar ja. Aan de andere kant ook wel leuk dat ze meeleven, maar als ik nu een dagje mn gezicht niet heb laten zien op hyves dan worden ze gek :D

Inderdaad is het gewoon normaal van 37-42 weken, maar het is ook wat Tamara zegt, veel mensen zijn erg gefixeerd op die uitgerekende datum, en dat te vroeg of te laat geboren krijg je er moeilijk uit...

Groetjes lin

Terug
Bovenaan