39 weken zwanger, op echo baby groot lijf (40 wk), maar klein hoofd (33wk), maak me zorgen...

Hallo allemaal,
Gister op een gewone controle bij VK. Tot nu toe een super zwangerschap, nergens last van.
Ik vroeg aan VK hoe groot de baby ongeveer zou zijn bij geboorte? Hij moest dat voor me uitrekenen en deed dat met zijn echo-apparaat. Hij meette het hoofdje, en toen de omvang van de buik en de lengte van het bot van een beentje.
Hij maar meten en meten. En toen zei ie: Ik snap het niet, ik snap het niet.
De verhouding buik-been, komt niet overeen met het hoofdje. Buik en benen zijn van een flinke baby zo rond de 40 weken. Maar het hoofd is ter grootte van een baby van 33 weken.... Hij had zoiets nog nooit in zijn praktijk gehad. Toen ging hij de dienstdoende gyn. bellen voor advies. Die zei direct, dat die dat wel vaker had, hij had het zelfs net nog meegemaakt, en zei dat er zeker geen reden tot bezorgdheid was.
Op zich stelt me dat wel redelijk gerust, maar toch, je gaat toch denken...
Heeft iemand hier enig ervaring mee. Bij ons in de fam. is verder niks bekend over kleine hoofdjes. Zeker in mijn vriends fam. is iedereen vrij groot.
Groetjes en alvast bedankt voor de reacties

Hoi Hoi,

Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, maar volgens mij maken ze het best vaak mee.
Hoeveel gram wordt je kindje geschat?

Jaimey was 4100 gram en een klein hoofdje, weet alleen niet hoeveel weken.
De gyn zei toen tegen mij, ja hij heeft een klein rond hoofdje dat gaat eruit, maar weet niet hoe het zit met de schouders... (was ook een ... van een vent)

Maar goed hier hebben we allemaal een kleine hoofdomtrek, maar het wil trouwens ook niet zeggen dat alles klopt met wat ze opmeten.

Succes met je bevalling en laat je het nog even weten hoe het allemaal gegaan is.

gr kaat

maak je niet druk, mijn zoontje was 4600gram bij de geboorte en had wel een klein hoofdje. Maar joh.. hij is nu 8 en een half en heeft een normaal hoofdje hoor. Dus tis niet echt niets om je druk over te maken.

Blijf positief!

Grt. Sandra

Hoi,

Ik heb geen ervaringen met het verschil tussen het hoofdje en het lichaam van de baby, maar weet wel uit ervaring dat de metingen lang niet altijd kloppen!
Toen ik 39 + 1 zwanger was en op controle was bij de gyn, schatte hij m'n zoon op max. 7,5 pond.
Zoonlief is 3 dagen later geboren en woog 9 pond!!
Baby's komen aardig aan de laatset weken, maar een pond per dag?!

Ik zou me proberen niet te druk te maken zolang de kleine het goed doet.
Bovendien hadden ze vast wel uitgebreider onderzoek gedaan als ze het zelf ook niet vertrouwen.
Succes ermee!

groetjes
Cora

Heey,

Bij mij kloppen al de metingen van het hoofdje en de beentjes met het aantal weken,
maar bij mij is het buikje juist te klein. De gyn meette met 36 weken 32 weken van het buikje. Het word gewoon een klein kindje zei hij. Verder is het allemaal goed. Niet ieder kind kan even veel wegen. Die metingen doen ze ook maar aan de hand van een gemiddelde hoor. Zou me zeker niet te druk maken. Ieder kind heeft een ander hoofdvorm enz. waardoor de metingen ook anders uit komen.

Veel succes met de laatste loodjes.

groetjes Pien mv Daan en 36,6 weken zw

Ik heb afgelopen week een groeiecho gehad in het ziekenhuis, omdat onze vent erg klein is. Dat was geen verrassing, want onze dochter was en is  ook erg klein en pappa en mamma zijn ook niet groot.

Tijdens deze laatste meting  zat het dijbeen en de schatting van het gewicht nog ver onder de onderste curves en kwamen dus niet overeen met het hoofdje en het buikje. Ik kan me voorstellen dat het iets enger klinkt als het hoofdje kleiner is, maar zoals hier boven als is gezegd hoeft het niets te betekenen.

Zie het zo, ze sturen je niet voor niets zo naar huis. Als ze echt dachten dat er iets mis was, zouden ze zeker actie ondernemen!

Groetjes, Marisa

Hallo,

Toen ik nog zwanger was zei de gyn dat het hoofdje op schema zat,maar haar rompje veelste klein was,ik was toen 38 weken zwanger,daar schrok ik ook best van.
2 januari ben ik ingeleid,ivm te hoge bloeddruk en weinig vruchtwater,maar het geheel klopte precies hoor.
5 januari was ik uigerekend.
Heb ik me helaas de laatste paar weken voor niets zo n zorgen lopen maken!
Maak je geen zorgen meid,wacht eerst maar es af of het wel klopt wat ze hebben gezien op de echo.
Succes met de bevalling.

gr Caro

Terug
Bovenaan