3e keer gezakt voor gehoortest

Hallo,
Gisteren heeft onze dochter van bijna 14maanden haar 3e gehoortest gehad. Weer gezakt. Ze hoort de lage tonen niet. Wel als ze het volume harder zetten.
Maar goed, gelukkig is ze niet doof... We hebben nu half juni een afspraak met een KNO arts in het ziekenhuis.
Wie o wie heeft hier ervaring mee? Wat wordt er bv.gedaan met je kindje? is dit pijnlijk?(haha mama angsthaas is er weer). Ik hoor ook zoveel over uitspuiten/buisjes etc.etc. wat in vredesnaam zijn buisjes en wat heeft het voor zin?
Hoop dat iemand mij iets meer kan vertellen hierover. Het is tenslotte heel belangrijk voor het spraakontwikkeling (poe, babbel de babbel is het hier de hele dag...maar nu dan toch twijfel).
Ik hoop snel wat reacties te krijgen zodat we weer wat meer te weten komen hierover.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Chris
 
Hallo Chris,
Ikzelf heb nog geen ervaring met de gehoortest van na 9 maanden, maar ik hoor wel in mijn omgeving niks anders dan klachten over die test.
Je wordt als ouder zijnde verschrikkelijk ongerust gemaakt en zodra je bij de KNO arts komt is er niks aan de hand.
Mijn eigen kraamhulp vertelde dat ze zelfs na 2 keer niet meer naar de test is gegaan, omdat ze wist dat haar  dochter goed hoorde. Aan de andere kant heeft haar zoontje wel buisjes in een oor, maar dat ging prima en haar kind hoort nu heel goed.
Nu wil ik natuurlijk niet beweren dat er niks aan de hand is, maar ik wil je wel geruststellen dat de kans groot is dat alles ok is. Ik hoor echt ontzettend veel verhalen van ontevreden ouders. Hun kind is soms niet oplettend of heeft gewoon geen zin om mee te doen.

Mijn zoontje is 7 maanden en hij heeft na 5 dagen (na de geboorte) al een test gehad. Beide oortjes waren onvoldoende. Nou, ik heb me een partij zorgen gemaakt. Allemaal onnodig, want de test erop was het goed. Deze elektronische test lukte niet, omdat er wat oorsmeer/huidsmeer in beide oortjes zat! Succes en laat even weten hoe het afloopt bij de KNO arts.
 
Wat gek: mijn zoon is nu 15 maanden en heeft alleen gelijk met het hielprikje een gehoortest gekregen. Met van die hele fijne prikkelingen in de oortjes.
Daarna nooit meer een test gehad.
Zou het regiogebonden zijn ofzo?
Wij wonen in Noordholland.

Groetjes 1976
 
Hoi 1976,

Die test die jouw kindje heeft gehad wordt de nieuwe standaard.
In een heleboel regio's werken ze daar al mee, maar er zijn dus nog steden/ plaatsen waar ze nog de oude test toepassen. Met 9 maand moet je dan met je kindje naar het CB en terwijl die bij je op schoot zit krijgt hij/ zij geluidjes te horen uit boxjes naast de stoel.

Het commentaar hierop is dat heel veel kindjes onterecht zakken. Of ze zijn teveel afgeleid, of verkouden of hebben (te)veel oorsmeer. Allemaal factoren die de test kunnen beïnvloeden. Bij een onvoldoende moet je nog 1 of 2 keer terugkomen en eventueel dus naar de KNO-arts. Daar blijkt dan maar een heeeel klein deel echt iets te hebben aan de oortjes. De rest blijkt niks te hebben en 'gewoon' al lichtelijk oostindisch doof te zijn.

Onze zoon heeft nog wel deze oude test gehad en is gelukkig in één keer geslaagd. Inmiddels zijn ze hier ook over naar de nieuwe mehtode waarbij direct na de geboorte/ bij de hielprik getest wordt.....en zo zal langzamerhand overal in Nederland getest gaan worden.

Groetjes,
Marije
 
Terug
Bovenaan