4/5 werken

<p>Ik typ dit even anoniem </p><p>Dilemma : 4/5 werken of niet?</p><p> </p><p>Ik heb een zelfstandige zaak die heel goed draait, ik zit van s'ochtends tot savonds altijd volzet en doe mijn job heel erg graag. Maar binnenkort verwacht ik mijn eerste kindje en dat lijkt me het mooiste wat er is in het leven.</p><p>Daarom twijfel ik om 4/5 te gaan werken na mijn bevallingsverlof, zodat ik meer tijd heb om met mijn kind bezig te zijn.</p><p> </p><p>Financieel zou dit haalbaar zijn maar is natuurlijk wel een drastische beslissing voor mijn job.  Ik weet dat dit een keuze is dat je zelf moet maken maar ik wou even bij ervaren mama's nahoren of jullie dat echt een meerwaarde vonden om van voltijds naar 4/5 te gaan? Welke dag hebben jullie dan gekozen?</p><p> </p><p>Bedankt voor jullie antwoord! ?</p>

Ik heb tot mijn verlof ook 36 uur/4/5 dagen gewerkt en ga na mijn verlof 32 uur werken (wel met wisselende diensten, avond nacht weekend).

Merk dat veel mensen in mijn omgeving dit toch erg veel vinden. Helaas heb ik een huis wat nog verbouwd moet in fases dus financieel niet de mogelijkheid om minder te werken. Ik heb 2 dagen kinderopvang en 2 dagen dat de oma’s gaan oppassen. Mijn moeder heeft dat ook zo gedaan toen ik klein was dus denk dat het zeker wel haalbaar is.

Als het mogelijk is zou ik dit zeker doen. En heel eerlijk vind ik (als je partner ook fulltime werkt) zelfs 4 nog wel veel. Bij mijn eerste kindje ben ik 3 dagen gaan werken. Had dan de woensdag en vrijdag vrij omdat dit op de basisschool ook de korte dagen zijn. Toen de 2e geboren werd ben ik zelfs naar 2 dagen werk gegaan. Tijdens mijn werkdagen gaan de kindjes naar oma

Wat ik belangrijk vond is dat ik (en partner) het grootste gedeelte van de week zelf voor de kindjes zorgen. Werk komt voor mij echt op de 2e plek. Ik heb nu ook wat grotere kinderen en zeker nu speelafspraakjes, sporten, zwemles er allemaal bij komt is het bijna niet te doen als je beiden fulltime werkt.

Voor ons is belangrijk dat onze dochter meer thuis is dan op de opvang of opa en oma.
Dus zijn wij beiden 4 dagen gaan werken na haar geboorte. Zij gaat nu 1 dag naar opa en oma, 2 dagen naar de opvang en is 4 dagen thuis (met papa of mama, incl weekend)
Omdat wij beiden lange dagen maken (10-11) uur van huis, hebben we een schoonmaakster zodat we op onze vrije dagen alle tijd voor elkaar en onze dochter hebben.
De 2e is nu onderweg en ik ga vanaf 15 weken zwangerschap terug naar 3 dagen werken. Dit vooral omdat de werkdagen zo lang zijn en ik er klaar mee ben om super vroeg op te staan, en laat thuis te zijn (had ik gewoon een 9-17 uur baan was ik 4 dagen blijven werken).

Dus het valt hier gewoon samen in de keuze:
-kind(eren) meer dagen per week thuis dan elders.
-lengte vd werkdagen.
-en natuurlijk wil ik zoveel mogelijk van mijn kinderen meemaken, ze zijn maar 1 keer klein.

Oh poeh, dat is zo persoonlijk. Ligt er helemaal aan hoe je kindje is en hoe je er zelf in staat. 
Ik weet wel dat ik 4 dagen werken al teveel vind. Mijn man werkt 4 dagen en vindt dit wel prima. Hij geniet wel erg van zijn pappadag. Ik werk 3 dagen en zou het liefste gewoon thuisblijfmoeder zijn. Had ik voor de bevalling nooit aan zien komen. Maar de tijd gaat zo snel en ze wordt zo snel groter. Nu komt er een zusje aan. Ik wil er gewoon zo min mogelijk van missen.
En ik merk ook wel dat mijn dochter het dan wel erg leuk heeft op haar 2 dagen kinderopvang, maar die zijn ook erg vermoeiend voor haar. Ze moet er echt even van bijkomen de dag erna. Ze is prikkelgevoelig, altijd al geweest. Dus 4 dagen opvang zou ik haar niet graag aan doen. Al zijn die 2 dagen wel heel goed voor haar ontwikkeling moet ik zeggen. Nu ze bijna 2 is heeft ze ook wel echt buddies op de opvang waar ze graag mee speelt. Maar mijn dochter doet het goed bij ritme en regelmaat. Steeds weer ergens anders opgevangen worden en slapen... Nee dat past niet bij haar.
Ze is ook gewoon graag bij pappa en mamma natuurlijk. En als ik 5/7 dagen haar enkel een uurtje na mijn werk zie (ze gaat 19 uur op bed)... Ik zou een beetje dood gaan van binnen. Zij ook denk ik. 
Maar zoals ik zei. Zo voel ik me. Het is gewoon heel persoonlijk. 

Ik werk zelf 5 dagen en partner 5 dagen. En dit zal ook zo blijven. Ik zou het liefst 3 dagen gaan werken en dat was ook de bedoeling . Maar met de boodschappen en gasprijzen e.d is het niet haalbaar om minder te gaan werken.

Het is wel goed te doen hoor?

Dit is inderdaad zo persoonlijk! Ik werk vier dagen en wil absoluut niet minder werken. Door die vier dagen ben ik er die vijfde dag en het weekend helemaal thuis. Ik ben wel in loondienst, minder werken betekent voor mij ook evenredig minder werklast. Ik weet niet hoe dat is als je je eigen zaak hebt.
Hoe dan ook, ik ben geen geboren thuisblijfmoeder, maar geniet op deze manier absoluut van mijn vrije dag met de kinderen (zeker nu ze wat ouder zijn, ik ben ook geen geboren babymoeder?). En wat je kindje zelf betreft, je merkt vanzelf hoe die veel dagen opvang beleeft. Ligt er ook aan wat je partner van plan is qua werk.

Terug
Bovenaan