4 jaar en alleen naar school

hoi   ik ben kimme
moeder van 2 kids 1 van 5 jaar en 1 van 2 half jaar oud
mijn oudste zoontje van  5   jaar wil   tussen de middag en om 15;30 alleen naar huis en naar school
hij is 12 april  5 geworden
hoe denken jullie daar over om een kind van 5 jaar alleen naar school te laten gaan .

groetjes kimme klijn
 
Hoi Kimme,

Mijn dochtertje wordt in September 6 maar ik zou haar echt niet alleen naar school of naar huis laten lopen. Ik denk dat ze daar nog veel te klein voor zijn met 5 jr er gebeurt tegenwoordig zoveel ik denk dat het niet verstandig is.
Ik denk dat het beter is nog een paar jaar te wachten, maar je moet het natuurlijk zelf beslissen.

Succes gr Ellen
 
Hoi,

Ligt eraan. Is de school vlakbij? Moet hij ergens oversteken? Hoe is hij in het verkeer? Speels of erg verantwoordelijk?

Als ik zelf mijn kind naar school zou laten lopen, dan zou ik dat als belangrijke factoren laten gelden. Hoewel ik 5 jaar erg jong vind. Maar als de school in dezelfde straat is, hij niet hoeft over te steken en zich aan de regels houd zou ik er geen moeite mee hebben. Want dan kon ik hem zien vanaf het moment dat hij het huis / de school verlaat, tot hij binnen is.

Hier zou dat niet kunnen. Onze zoon (4)  moet meerdere straten oversteken en is nog erg speels. Wel kijkt hij goed uit bij het oversteken.  Die word echt nog een aantal jaren door mij weggebracht!

Groetjes, Cathy
 
 hoi

Iederen zijn eigen meinig,
mijne is dat je je eigen aangst overdragt aan kind, jouw jongen heeft het aangevoeldt, dus van daar wou die niet mee, zo onthou jij hem iets leuks en ondernemend in zijn leven, vind ik egoistich.
Hoe meer kinderen zien en meemaken , bedole ik in zijn posetiefe....tussen de leeftijd 0 tot 5......dat is hun koffer voor de leven er te wachten staat, dus hoe meer gezien en ervaardt hoe beter staat u kind ervoor.

Dus, naam ik mijn dochter overal mee, en zelfs allen met vrienden op de vleigtuig gezet op reis naar opa en oma in de verre land. Zij was nog geen 2 jaar oud.
Zij zwaaiede toen ze richting vliegtuig liep maar ik hield niet op met tranen laten vliegen beneden mijn wangen, maar wij zijn erallebij erg sterk van gewoodrden, zij is nu bijna 10 jaar en zelfverstandig en toch erg mamma meisje.
Wat wil je meer.
Ja toen ze 4 jaar was ging ze ook mee op schooreisje is maar paar uurtjes.
Maar volgens mijn ging ik mee toen ze in groep  1 was, en 2, maar dat vond ik zelf leuk, maar wel goed tegen haar verteld dat ze niet aanme mocht hangen.
Vraag dan te minsten of je ermee mag, als hulp mama.
Gaaf haar zekerheid, en mijn een plezier........met haar.
Probeer de middelweg loop niet weg en laar je kind niet jouw emoties overdragen....is ergste wat je doet voor je kind.
Voor later hé. wat ze vroeger meemaken heeft inpekt op later...denk er aan.

gr mutta
 
zo dom ben je mutta je plaatst een bericht bij iets waar die helemaal niet hoort hoe kan je nou op 2 heel verschillende vragen 2 precies dezelfde andwoorden geven!!
 
Hoi Kimme,

die van mij mag absoluut nog niet alleen naar school en dan weer naar huis. Ik zie hem namelijk elke dag als ik hem ophaal lopen als een kip zonder kop. Paaltjes ziet hij niet, laat staan een weg. Juist voor de school is een doorgaande weg waar men niet rekening houdt met het feit dat er een school bij is. Mijn zoon heeft nog niet het overzicht om in te schatten hoe hard een auto rijdt en hoeveel tijd hij heeft om over te steken.

Het zal mij voorlopig nog veel tijd kosten om hem op te halen en voor zijn zus betekend dit dat zij om de ritjes heen moet slapen.

Zou de school aan het einde van de straat zijn of zou die drukke weg voor ons huis liggen dan zou het best een overweging kunnen zijn om hem over te zetten en verder zelf te laten lopen. Al zou ik dan best wel eens de boel in de gaten willen houden om te kijken of hij er geen potje van maakt.

mamaraf
 
ook die van mij mag absoluut niet alleen naar school hij is nog niet eens
vertrouwd om alleen voor het huis te spelen op het pleintje wat we voor het huis hebben laat staan 5 tot 10 minuten alleen naar school fietsen over een drukke weg!
moet er niet aan denken jeetje zou de hele dag niet rustig kunnen zitten
weet ook zeker dat hij helemaal niet heel overkomt!!

maar ja het ene kind is het andere niet en dat is met moeders precies zo
en ook al wil je kindje dat wil nog niet zeggen dat je het toe moet laten
als je kind alle dagen een kadootje wil in de winkel doe je ook niet denk ik dus dit
precies zo! jij bent de baas en de veiligheid van je kind gaat voor toch???

groeten mama van 1 zoon!
 
Hoi Kimme,

Je zoontje is eigenlijk nog maar net 5 geworden, en ik (je vroeg naar andere meningen) zou het absoluut nooit doen. Natuurlijk ligt het aan de situatie hoe de weg van huis naar school loopt, en vice versa. Waarschijnlijk is  jullie huis niet aan een drukke weg gesitueerd, anders had je het er wel bij vermeldt, denk ik.
Ik ben als moeder vrij makkelijk in de omgang met mijn kinderen. Er zijn weinig regels, maar een "nee" is ook "nee". Toch zou ik het niet aandurven mijn zoon (6) alleen naar school te laten gaan. Dat kan bij ons ook niet, want we moeten een stuk fietsen (20 min) of met de auto (7 min.)

Echter,  ons buurjongetje van nu 8  zie ik  altijd alleen op de fiets naar school gaan, met een sleutel om zijn nek. Erg vind ik dat. Pa en ma hebben geen zin in het naar school brengen. Hoe moet zo'n kind zich voelen, als alle andere ouders wel hun kinderen naar school brengen en nog even met de juffrouw iets bespreken of met andere ouders het hebben over de dingen die je bezighoudt als moeder of vader. Altijd alleen! Ook op het gebied van verkeer: Het is ontzettend druk 's ochtends op de weg. Er is laatst een  man  aangereden. Dit kan natuurlijk ook met een kind van 8 gebeuren, die kans acht ik trouwens nog groter.

Ik werk bij de gemeente, afdeling Verkeer. Hoe vaak ik brieven tegenkom waarin gemeld wordt dat er weer een kind is (dood)gereden. En dat klasgenootjes een brief schrijven aan de burgemeester, of er iets gedaan kan worden aan het te hard rijden van automobilisten op een oversteekplaats.

Gr. Vera
 
Terug
Bovenaan