4 jaar en meedoen aan het verkeer...!

Vandaag weer voor het eerst naar school. Nu kan onze grote meid van 4,5 sindskort zonder zijwielen fietsen en wil dus graag op de weg fietsen naast mij. Maar je houdt je hart vast, ze steekt zo over terwijl ik zeg dat ze moet wachten, hoort mij niet meer roepen maar rijdt gewoon door, vlak voor een auto langs! Het zal maar voor je ogen gebeuren...
Nu mag ze dus echt alleen maar op de stoep en als ze dan nog niet luistert moet ze gewoon weer achterop de fiets. Helaas snapt ze volgens mij nog niet waarom je zo boos en angstig doet...
Is er iemand die dit herkent?
 
Ja hoor, heel herkenbaar, hoewel mijn dochter misschien iets voorzichtiger is.
Zij is ook ruim 4,5 en mag sinds vandaag ook op de fiets naar school. In de vakantie flink geoefend en ze doet het hardstikke goed. Maar inzicht...nee, dat heeft ze niet en verwacht ik ook nog niet op deze leeftijd.
Ik blijf ook heel de weg tegen haar praten dat ze goed op mama moet letten en moet doen wat ik doe.
Dat neemt niet weg dat ze soms toch dingen doet die mijn hart doen overslaan.
Maar ik vind dat ze het toch moet leren en ga zoveel mogelijk met haar fietsen.
Sil
 
Ik stel het met mijn dochters (4,5) nog even uit. Ik nam ze voor de vakantie steeds mee op mijn eigen fiets: 1 voorop en 1 achterop. Voorop was geen gezicht en ik vroeg me ook steeds af hoe lang het stoeltje het nog zou houden!
In de vakantie hebben we geoefend met naar school fietsen. Ze doen het keurig, maar door het gebrek aan inzicht durf ik het nog even niet. Ik zou ze sowieso niet allebei naast me nemen. Gewoon 1 achterop en 1 fietsen. Als tussenoplossing heb ik  nu zo'n aanhangfietsje gekocht. Ze hebben nu ook het idee 'echt' mee te fietsen en ik kan het zo nog even uitstellen.
Ik heb trouwens wel eens gelezen dat buitenspelende kinderen pas vanaf een jaar of 8 te vertrouwen zijn v.w.b. zomaar oversteken e.d. Voor het meefietsen op de weg zal dit ook wel gelden denk ik. En dan heb je nog met veel meer dingen te maken dan wanneer je op straat speelt.

Groetjes,
Mariane
 
Maar het meefietsen vind ik niet te vergelijken met op straat spelen, dat doen ze immers alleen en naar school fietsen niet.
Ik geloof wel dat het inzicht pas over een aantal jaar komt. Maar als ze met mij meefietst kan ik nog ingrijpen.
Het scheelt ook wel dat wij in een rustig dorp wonen, waar nog rekening wordt gehouden met fietsers.
Ik zou er overigens niet aan moeten denken om er 2 naast me op de fiets te hebben.
Sil
 
Nee, inzicht hebben ze zeker nog niet en het scheelt idd of het druk of rustig op de weg is. Wij kruisen van links en rechts fietsende moeders en kinderen en veel auto's  dus vaak is het nogal druk op de 'schooltijden'. Maar als ze maar luistert scheelt het al een hoop! Vanmiddag ging het bijv. heel goed, gelukkig.
Spelen mogen ze alleen achter bij ons, daar is een soort pleintje met garages dus komt maar af&toe een auto. Maar alleen oversteken e.d. mag ze zeker nog niet hoor!
 
hallo allemaal

vanaf het moment dat mijn dochter in de buggy kon zitten heb ik haar betrokken in
het verkeer. als we ergens wandelde en ik moest oversteken heb ik iedere keer
gevraagd "komt er een auto aan". nee dan kunnen we oversteken. niet dat ze dat op
dat moment begreep, maar later riep ze enthousiast AUTO. nou dan wachten we nog ff.
zodra ze uit de buggy was en zelf meeliep moest ze dus ook meekijken. ik heb haar
eerst in de straat laten oefenen met oversteken. we wonen in een doodlopende straat
met weinig verkeer. en weer later alleen naar de speeltuin. ook weer een doodlopende straat oversteken, ze is nu ruim 4 jaar maar als enigste kijkt ze dus wel of het kan.
kinderen van ruim 8 jaar vliegen hier zo de straat over, ik heb er zelf bijna een op mijn moterkap gehad. en dan rij ik nog met een gangetje van 15 km. moeder witheet op
mij, leer ze ff uitkijken ja??!! een kind van 8 moet dat wel een beetje kunnen. ik heb mijn
dochter ook heel hard verteld dat als ze onder een auto komt dat ze richting ziekenhuis raakt. want van een auto kan je het niet winnen!!! sinds kort gaat ze op
de fiets zonder zijwielen en dit gaat ook weer goed. mevrouw zegt zelfs tegen andere
kinderen dat ze moeten kijken voordat ze oversteken. want ja we letten gerust wel
op in de auto, maar je moet er niet aan denken dat er een kind onverwachts
oversteekt ,want dan ben je te laat!!! en wie krijgt de schuld en de trauma.
juist de automobulist.

veel liefs hopvrouw
 
Terug
Bovenaan