4 jaar leeftijds verschil.

Hallo,
Op dit moment zijn we ruim 19 weken zwanger van de 2e. Onze eerste zoon wordt een maand voor de geboorte 4 jaar. Wie heeft er ervaring met 4 jaar verschil tussen de kinderen. Hoe gaat het samen?

hoi,

ik heb er geen ervaring meer maar ik ben nu 6 weken en 3 dagen zwanger en mijn zoon is 8 vlak na de geboorte word hij 9 dus het verschil bij jou valt dan nog mee hahaha,
volgens mij is het juist wel leuk, je eerste gaat dan naar school en dan heb je voor de baby best veel tijd. plus dat ze alles heel goed meekrijgen en beleven is natuurlijk ook erg leuk.

mij lijkt het juist erg leuk al heb ik hier natuurlijk niet bewust voor gekozen hihi voor de duidelijkheid

groetjes

Hoi dames,

Ook ik heb er nog geen ervaring mee,
Ik ben 7 weken zwanger van mijn tweedeben eind november uitgerekend
en mijn zoontje wordt begin janauri 2010 6 jaar, dus bijna 6 jaar verschil.

Maar dat vind ik helemaal niet erg, want ik heb in die jaren wel veel kunnen doen.
Bijvoorbeeld, rijbewijs gehaald,

en de belangerijkste is de Nederlandse-taal, Ik ben een buitenlandse vrouw en moest dus de taal leren.

Maar ik woon inmiddels 8 jaar hier,

Succes allemaal,

Groetjes, Fatje

hoi
bij mijn zoons is het verschil 5 jaar. het is in een woord GEWELDIG! de oudste was bij de bevalling (ben in bad bevallen, thuis)en ook dat was super. het eerste wat hij zei was dat ie heel paars was..
nu zijn ze 1,5 en 6,5 en het lijkt alleen maar leuker te worden. het enige nadeel is dat het moeilijk is om met zn allen iets leuks te doen. naar het pretpark bv is niet zo euk want de kleinste mag er niet in. naar de kinderboerderij is ook niet heel leuk want dat vindt de oudste saai. En het is wel oppassen geblazen want jongste denkt dat ie kan wat de oudste ook kan. maar dat zal bij elk verschil in leeftijdwel zijn, dus die telt niet mee.
Dus, bijna alleen maar positieve dingen. en een leuke bijkomstigheid: de oudste helpt heel goed mee als je wat niet kunt tillen ofzo.. ben nu 36 weken zwanger van de derde en de oudste helpt goed en wordt snel zelfstandig..
veel plezier met je koters!

Hallo,

Dit is natuurlijk allemaal erg persoonlijk. Zelf ben ik nu zwanger van de tweede en mijn eerste is 17 maanden als de 2e komt. Wij hebben bewust voor weinig verschil gekozen (voor zo ver je het voor het zeggen hebt, heb 2 miskramen gehad voor de eerste en daardoor duurde het 2 jaar voor de 1e geboren werd).

Mijn man en zijn zus schelen ook 1 1/2 jaar en hebben altijd leuk contact gehad. Ikzelf daarentegen scheel 5 1/2 en 9 jaar (ik ben de oudste) met mijn zusjes en heb nooit heel veel met mijn zusjes kunnen delen, we zitten allen totaal in een andere levensfase. Ik ging bijv. ook al snel niet meer mee met het gezin op vakantie, omdat mijn zusjes altijd dingen wilden doen waar ik me al te groot voor voelde. Nu we wat ouder zijn (19, 22 en 28) komen er wel eens momenten dat we iets samen doen, maar nog steeds niet veel. Wel passen ze graag op onze dochter, maar zelf zullen ze voorlopig (waarschijnlijk) nog niet aan kinderen beginnen.

Nu denk ik wel dat het heel verschillend is per kind en hoe je er als gezin mee omgaat.

Succes met je zwangerschap, geniet ervan!

Groeten,
Karin

Maar of je nu een klein of groot leeftijdsverschil hebt, het is nooit een garantie dat ze met elkaar goed op kunnen schieten. Zowel mijn man en zwager, als ik met mijn zus schelen allebei maar 2 jaar met elkaar en elkaars beste vrienden zijn we nog steeds niet. Sterker zelfs, het was de 1e 18 jaar alleen maar oorlog tussen ons.

Dus dat argument bij sommige dat als je je kinderen gauw na elkaar krijgt dat 'ze dan wat aan elkaar hebben' of 'dan hebben ze een vriendje', zou ik maar niet van uit gaan.

Zelf hoop ik ook 4 jaar tussen mijn kinderen als leeftijdsverschil te hebben.

Hoi,

Ik heb er geen ervaring mee met eigen kinderen, ben nu in verwachting van de 1e.
Maar mij broer en ik schelen 4.5 jaar en we hebben het allebei altijd als super positief ervaren!
We hebben altijd, ook vroeger, een hele goede band gehad. Natuurlijk is dit niet alleen door het leeftijdsverschil hoor!  
Ik kan me herinneren van vroeger dat er veel dingen goed gaan zonder discussie. Bijvoorbeeld dat kinderen willen toch altijd kunnen wat de ander kan maar zo'n leeftijdsverschil maakt zaken wel echt makkelijker.  
Het is  voor jezelf als kind ook vanzelfsprekend, de een kan iets wel en de ander nog niet is misschien niet altijd leuk, maar wel logisch de een is veel groter dan de ander.

En vooral ook het feit dat mijn moeder altijd heel veel tijd had voor ons, apart van elkaar is echt fantastich. Ik ging naar school, en mij broer kreeg net zo veel aandacht als ik toen ik kleiner was.
Echt super. Ik heb er zelf zo'n goede ervaringen mee dat ik graag even wil wachten na de eerste en bewust wil kiezen voor een wat groter leeftijdsverschil.

Heel veel succes en geluk,

Brinn

Hoi,

ik ben ook zwanger van de eerste en heb dus met eigen kinderen geen ervaring. Wel schelen ik en mijn broertje 3,5 jaar en met mijn zusje 5 jaar.
Ik weet dat ik er vroeger geen problemen mee had. Ik vond het heel leuk een klein zusje en broertje. Echter, toen ik in de pubertijd kwam, merkte ik het leeftijdsverschil wel. Dit merkte ik dan voroal in de interesses in tvprogramma's, uitgaan e.d.
Nu merk ik niet veel verschil meer. Het is zelfs zo dat mijn broertje en ik beter met elkaar op kunnen schieten, dan mijn broertje en mijn zusje.
Ik denk dus dat het vooral met  de karakters te maken heeft en met de opvoeding die je als kind hebt gehad.
Ik zou me dus niet zo heel veel zorgen maken als er een wat groter leeftijdsverschil tussen zit.

groetjes

Terug
Bovenaan