4-jarige en driftbuien

Hi allemaal,

Onze oudste is een vierjarig meisje en zij begint aardig tegen ons in te gaan om haar grenzen te verleggen. Het drijft ons soms tot wanhoop. Bijvoorbeeld wanneer wij zeggen dat ze vanavond geen snoep mag (omdat ze smiddags al wat lekkers heeft gekregen), dan blijft ze er zo'n tien keer om vragen en jengelen. Nu met Sinterklaas op komst zeggen we dat ze moet ophouden met vragen omdat ze anders misschien geen kado krijgt van Sinterklaas. Maar wat doen jullie normaal gesproken met dit soort dingen? Hoe snel zetten jullie je vier-jarige op de gang? Soms doet ze ook respektloos tegen ons, zoals tong uitsteken of na-apen, en dan moet ze na twee waarschuwingen op de gang.
Dankbaar voor antwoord....
Groetjes,
Susanne
 
Hoi,

Breek me de bek (sorry) niet open, mijn zoontje van 3,5 is echt onhandelbaar en gewoon niet te straffen, grote mond, op de muur tekenen, alle schampoo en douchegel in het bad spuiten, op de keuken klimmen en de snoep pakken ,stiekem opeten in een hoekje, pepernoten in de vissenkom gooien, op de bank en tafel springen, het is af toe net een buitenaards wezen joh.. enz enz enz...en ik ben echt consequent maar hij zit gewoon met een lach zijn straf uit en begint vervolgens weer opnieuw, ben nu weer alles om aan het draaien, slecht gedrag negeren(als dat kan) goed gedrag belonen,, hoop dat dit snel vruchten af gaat werpen.. ik weet het echt niet meer!!
Maar hij kan ook zo lief zijn..hij is heel lief en knuffelig en beleefd maar alleen als het hem uitkomt!
Dus ook hier zijn tips welkom..

Een moeder met nog weinig haarhihi

Gr MJ
 
hoi hoi,

ik ben moeder van 3 meiden (hihi wordt nog wat later). een dame van bijna 7, eentje van bijna 4 en eentje van 8 maanden.

wij hadden (en hebben momenteel weer) ook zo'n heerlijk driftige dame. echt wanhopig werd je er inderdaad van. schreeuwen, krijsen echt helemaal over de rooie. het enige wat hielp was vasthouden en wachten tot ze instortte. want dat deed ze. het vergde zoveel energie van haar dat ze totallos in slaap viel op schoot.
en de reden van zo'n driftbui??? tja, de tv of de verkeerde lakens of een regendruppel... kortom alles kon haar op weg helpen. we hebben ook gesprekken gehad met het consultatieburo. inderdaad om te vragen wat te doen, want wij zijn natuurlijk ook begonnen met op de gang etc.. maar dat hielp dus gewoon niet.
onze dame blijkt een nogal gevoelig dametje te zijn. wij kunnen nu met haar lezen en schrijven hoor en op school gaat het super, maar een vreemde mag haar niet zomaar troosten of vasthouden. je moet wel eerst wat hindernissen overwinnen.

de tweede is heel anders hoor. die gaat later het toneel op. wat een portret. inderdaad grote mond in haar houding (ze scheld niet of zo gelukig) maar staat wel heel bijdehand voor je,. stemmetjes kan ze nadoen als de beste en al vraag je iets 10 keer, als mevrouw geen zin heeft doet ze het niet.
ook al is ze heel wijs en groot...ze blijft mijn kleine meisje...vanmiddag toen de sint aankwam wilde piet haar wat pepernoten geven... zo mooi je had het moeten zien. ze heeft nog nooit zo hard gegild en gerend....prachtig. zo'n stoere meid die denkt dat ze de wereld bezit die zo bang is voor zwarte piet!!!

De jongste wordt vast de ergste...ze is pas 8 maanden maar als je de afstandsbediening binnen bereik legt en vervolgens nee zegt en hem afpakt dan is het hek van de dam. boos dat ze kan worden...poeh he. nu lach ik er nog om, maar hoe is dat straks???????

sterkte met je meisje. een troost.. het wordt minder, maar ja dan gaan ze weer puberen..krijgen we liefdesverdriet
 
Ik was laatst op een bijeenkomst over communiceren met kinderen (georganiseerd door mijn dochters school) en een ding in de bijeenkomst is me bijgeleven dat mogelijk kan helpen. Er werd verteld dat je kinderen in twee groepen kan delen: sommige reageren sterker of staffen en anderen op belonen.

Bij een kind die gevoeliger is voor belonen, zal straffen snel niet werken.

Daarna volgde een voorbeeld van een grote bak met snoepjes (veel verschillende). Zet de bak midden in de kring, laat kinderen een voor een een snoepje uitkiezen. De kinderen die snel een snoepje uit de bak halen zijn op zoek naar een snelle beloning, diegene die blijven zoeken in de bak en de verschilende snoepjes inspecteren voordat ze een keuze maken, zijn bang om de verkeerde keuze te maken en zijn daardoor gevoeliger voor straffen.

Geen oplossing voor driftige peuters, maar mogelijk een interessante gedachte om na te gaan hoe het aansluit bij je eigen situatie (dat vond ik in ieder geval wel)
 
hallo allemaal,
nou, ook dit had ik zelf kunnen schrijven hahahaha.
wat herkenbaar allemaal.
onze zoon van 5 is de laatste tijd ook(weer)onhandelbaar. niks is goed, slaat zijn zusje van 2 die dit gedrag weer van hem overneemt.
hij steekt ook zijn tong uit naar ons, zegt "stomme mama" als hij zijn zin niet krijgt en ga zo maar door.
wij weten afentoe ook niet meer wat te doen. zoals gisteren gaf hij mijn dochter een harde klap(ik zag dit niet)en ik vroeg wat hij had gedaan. hij zei heel ontspannen dat hij haar een klap had gegeven. dus ik stuurde hem naar zijn kamer.
kwam even later weer naar boven om sorry te zeggen.
ik zei; oke, excuses aanvaardt maar jij mag vandaag niet naar vriendjes, en er komen ook geen vriendjes hier.
dat begreep hij wel, heb vervolgens een (goed)gesprek met hem gehad over zijn gedrag dat dat niet kan.
toen ging het redelijk goed de rest van de dag, maar de dag erna is het weer het zelfde liedje. hij is volgens mij jaloers op zijn zusje. weet zijn plek niet, of is nu al aan het puberen.
want daar lijkt het soms op, alsof het een puber is....
dacht hier zelf een tip te kunnen geven maar heb er zelf ook wat   nodig hihi
 
Terug
Bovenaan