4 jr jaloers/raar gedrag sinds broertje geboren is

Onze oudste zoon is 4 jaar en heeft sinds 7 weken een broertje. Hij vind het broertje helemaal het einde en kan de hele dag wel knuffelen en kussen geven. Wel wat hard handig maar dat hoort wel een beetje bij onze oudste.
Maar nu vertoont ie echt raar gedrag als je hem bijvoorbeeld aanspreekt op het hard handige. Als je dan zegt van je broertje vind het niet fijn als je zo hard doet,dan geeft ie gerust nog een duw en zelf kan ie dan heel luid worden of gooit zich zelf gillend op de grond. Maar ook uit uitproberen/grenzen verleggen met niet toe laatbaar gedrag wat ie alleen maar vertoont als de jongste beneden is. Als ik hem vraag wil \je asjeblieft stil zijn want je broertje slaapt. dan gilt ie gerust het hele huis bij elkaar.
Ik ben als de kleinst in bed ligt te slapen met de oudste gaan zitten en veel aandacht gaan geven samen kleuren spelletjes doen. Echt alleen met hem. Dat moment duurt gerust 2-3 uur als we de tijd hebben en dan nog als ik de jongste 5 minuten geef door even naar boven te gaan om te kijken hoe hij er bij ligt dan komt direct dat onuitstaanbaren gedrag naar boven.
In eerste instantie dacht ik dat het aan mij lag als moeder zijnde. Maar gelukkig wat heet gelukkig doet ie het ook bij zijn vader maar ook opa en oma als ze maar met de jongste bezig zijn.
Ik denk zelf dat ik niet nog meer postitieve aandacht kan geven dan ik nu al geef.
Zijn er ook mensen diet dit herkennen en hoe hebben jullie dit overwonnen???
Ik hoop echt dat iemand me verder kan helpen want dit kost zoveel energie. Die ik nu nog niet terug heb.
 
hallo,

Ik heb dit niet zelf meegemaakt dus kan alleen advies geven naar mijn gevoel. Mijn dochter is 4 jaar en wil mij met alles helpen dus kan me zo voorstellen dat jou zoon dat ook wil.

Het zou misschien kunnen dat je je oudste iets meer moet betrekken bij de verzorging van je kleinste.
Helpen met in bad doen haartjes wassen buikje wassen.
Misschien helpen met de fles geven helpen met luier omdoen , billen schoon maken [ nadat jij de ergste poep heb verwijdert] etc etc.

ik hoop dat het helpt.

succes

groet marianne
 
hoi

Mijn zoontje is 4,5 jaar en zijn broertje 13 weken. Hardhandig is hij ook en stil zijn als zijn broertje slaapt kan hij ook niet. Het is ook nogal wat zo'n indringer in je leven. Ik laat het maar een beetje gaan. En op een ander moment heb ik er een goed gesprek met hem over. Want dat kun je op deze leeftijd best proberen. Dan vraag ik hem wat hij vindt van zijn broertje, of hij het leuk vindt. En dan zeg ik ook dat mama soms denkt dat hij het niet leuk vindt omdat hij zo wild doet of gilt. En dan krijg ik hele verhalenvan hem. Mijn zoontje is wel een enorme praatjesmaker en uit zo'n gesprekje haal ik heel veel. Hij vindt bijvoorbeeld leuk om samen met mama grappen uit te halen met de baby. We liggen dan samen helemaal dubbel van de lach. En als we met zn tweeen iets doen zeg ik tegen hem dat ik het leuk vindt met hem samen. Hij glundert dan helemaal. Dus mijn tip is veel praten met je grote knul. Vaak doen wij dat als hij naar bed gaat. Dan liggen we lekker samen in bed te kletsen. Of 's ochtends vroeg als we als eerste beneden zijn.

Succes
Groet
Lies
 
Hallo,
Mijn zoon is net vier en mijn dochter 3 maanden. In het begin werd hij heel erg druk. Vaak nam ik dan de tijd voor hem alleen of ging een boekje lezen/ liedjes zingen als ik aan het voeden was en hij er naast. Ook hebben wij heb vragen gesteld over hoe hij het ervaren heeft een zusje erbij en dat het soms wel heel moeilijk kan zijn. Toen het kon ook weer alleen met hem naar buiten en dingen doen. Eigenlijk is het vanzelf overgegaan en is hij nu nog trotser dan hij was. Maar zo extreem als jullie beschrijven hebben wij het niet gehad.
Sterkte ermee. Komt van zelf goed.
 
mijn dochtertje is nu 4 jaar en haar broertje wordt morgen 1 jaar. Ik heb ook momenten dat ze in eens heel druk wordt en als ik met haar broertje bezig ben moet juffie net aandacht hebben of opgetild worden. Ik heb haar uitgelegd als mama met je broertje bezig is, dan moet je effe wachten, soms gaat het oke. Maar ze is gelukkig niet gemeen naar haar broertje toe, wel hardhandig af en toe. Nu gaan we ook af en toe eens met haar alleen weat doen ze moet al zoveel delen dan gaan we samen zwemmen zonder broertje. Even afschakelen alleem met mama of papa. Dat werkt goed en haar goed belonen als ze goed geholpen heeft.
 
Terug
Bovenaan