4 maanden dip!?

Heeft iemand hier wel eens gehoord van de  4 maanden dip tijdens BV geven? Sarah is nu ruim 4 maanden (20 april) en het gaat sinds een maand minder met het geven van BV. Ze slaapt niet meer door (komt soms wel weer 2 x 's nachts), huilt aan de borst, is heel snel afgeleid. Daarnaast lijkt het of ik voor de eerste keer ongesteld ga worden. we hebben al geprobeerd om haar voor de nacht een halve liga te geven, maar dat helpt niet voor het doorslapen. Gisteren hebben we rijstebloem gedaan door een  flesje afgekolfde melk, maar dat lust ze niet...  Alle tips zijn welkom, want ik wil nog graag een poosje doorgaan met bv.

Groetjes van liset, mama van sarah 20-04-07

Je vraagt om tips omdat je graag door wilt gaan met de bv. Mijn tip is: op je tanden bijten en doorzetten. Dit klinkt inderdaad als de beruchte 4 maanden dip. En voor/tijdens je mentruatie kan je melk ook even iets minder zijn en anders smaken. Je dochter begint de werled te ontdekken en alles is nu even interessanter dan drinken.

Nadat mijn zoontje van week 13 tot week 18 heeft doorgeslapen begon hier de 'ellende' . 2x per nacht weer willen drinken, ook ongesteld geworden en in die periode echt dramatische kolfopbrengsten. Afgeleid tijdens het drinken, 3 slokjes en nemen, weer gaan spelen en een uur later weer willen drinken. Alleen 's nachts ging het drinken goed. Nu (26 weken) gaat het allemaal weer beter. Nachtvoedingen lijken weer minder vaak voor te komen, (vannacht heeft hij  doorgeslapen ). De afgelopen weken waren wel zwaar, maar ik ben blij dat ik heb doorgezet. Gelukkig kon mijn man me  goed bijstaan door 's nachts soms mijn zoontje bij me te brengen zodat ik nauwelijks wakker hoefde te worden voor de voeding.

Succes en het gaat echt weer goedkomen allemaal!

ik heb diezelfde dip ook gehad.

aanvullingen op pauwtje:

- rust , goed eten en drinken heeft gunstige invloed op voedingspatroon
- weer even extra goed opletten op het aanleggen, nml. na 4 maanden schijnt de melk wat minder hard uit de borst te komen en moet je kindje er harder voor werken (wellicht daardoor meer loslaten tijdens het drinken).
- zorg dat je zo comfortabel mogelijk zit / ligt tijdens het voeden zodat het niet zo vermoeiend is om keer op keer opnieuw aan te leggen...

over rijstebloem: dat vermengt niet goed met moedermelk, wellicht lust je kindje het daarom niet. Biobim (berkrijgbaar in natuurvoedingswinkels) mengt wel goed met bv.

veel succes.

Hoi Liset,

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn dochter. Zij is nu bijna vier maanden. Een maand lang kwam ze twee, soms drie keer per nacht terwijl ze daarvoor doorsliep. Ze wilde dan ook drinken. Aan de borst was ze erg onrustig.
Van het consultatiebureau kreeg ik de tip om haar te gaan inbakeren zodat ze 's nachts wellicht rustiger zou zijn. Ook kreeg ik het advies om minder voedingen in grotere hoeveelheid te gaan geven. Dit kun je in het begin doen door je voeding een dag of twee af te kolven zodat je zeker weet dat ze genoeg drinkt.  Ik gaf haar per fles ongeveer 180 cc. Nu drinkt  ze weer aan de borst.  Met deze twee tips sliep ons kindje binnen twee dagen weer lekker door.

Misschien heb je er wat aan!

Groetjes Joan

PS: bij nachtelijke onrust is het ook handig om te kijken of er wellicht iets anders aan de hand is. Ons kindje bleek ook oorpijn gehad te hebben zonder dat we dat wisten....

Terug
Bovenaan