4 maanden na keizersnee zwanger

<p>Hoi allemaal,</p><p>4 Maanden geleden is ons lieve zoontje ter wereld gekomen met 39 weken middels een keizersnede. Heerlijk ventje, en nooit gedacht dat ik zo veel van een kindje kon houden!</p><p>Echter kwam mijn menstruatie steeds maar niet op gang, heb 3 maanden borstvoeding gegeven en sinds een maand kunstvoeding. In die tijd hebben ik en mijn man gemeenschap gehad, altijd beschermd, alleen een keer een beetje te laat erbij gepakt..</p><p>Nu heb ik net een test gedaan omdat ik het toch wel lang vond duren mijn ongesteldheid, en tot mijn grote schrik zag ik twee streepjes! Dit had ik absoluut niet verwacht... Wel erg moe de laatste tijd, maar hee, met een jonge baby verwacht je ook niets anders toch.</p><p>Ik vraag me af of er mama's zijn die ook kort op de voorgaande keizersnede weer zwanger zijn geworden?  Wat zijn de ervaringen op gebied van gezondheid (kan je lichaam dit wel aan zo snel na een keizersnede?) en op gebied van je andere kindje (kan je deze dan wel genoeg aandacht geven?) Ik heb geen idee hoelang ik dit nu ben. </p><p>Dat het van die ene keer waarin we dus wel voorbehoedsmiddelen hebben gebruikt maar iets later al is gebeurd,, ik kan er met mijn pet niet bij.</p><p>Groetjes, een moeder die erg in de war is </p><p> </p>

Dit hoor je wel vaker hoor. Een keizersnee is een risico maar als het goed is moet je dit wel aankunnen. 
En als de baby er is zal je je aandacht goed moeten verdelen.. Als je je goed voor bereid en er misschien eens goed in verdiept moet dat toch wel goed komen ? Het zal zwaar worden maar niet onmogelijk , dat lukt echt wel! Als het geboren word weet je teminste nog precies hoe alles werkt ?

Oeps te vroeg verzonden. Maar ik heb hierover gesproken met een vriendin van mij die gynaecoloog is. Het is een risico, maar het is ook weer geen enorme ramp. Met andere woorden: het wordt niet aanbevolen in principe, maar als het gebeurt is het ook niet per definitie een dealbreaker. Wel moet je opletten of het niet in het litteken zit ingenesteld, maar daar gaan ze als het goed is naar kijken bij je echo (en dat geldt altijd voor een zwangerschap na een keizersnede).
Ik vond het zelf wel heel lastig en moet persoonlijk nog steeds nogal schakelen dat er straks een baby bij komt na 13 maanden ongeveer al. Ik geloof wel dat het goedkomt, ik denk dat zoiets altijd wel op zijn pootjes terechtkomt als het nou eenmaal gewoon gebeurt. Maar had het er toen ik er net achter was wel moeilijk mee, zeg ik eerlijk, omdat ik eigenlijk (dit klinkt misschien egoïstisch, maar zo is het wel) andere plannen had voor mezelf dit jaar na een 'jaar' zwangerschap.
Wat ik zo lees is het bij jullie (ook) een ongelukje. Hoe reageerde je partner? En hebben jullie een kinderwens voor een tweede, was dat überhaupt al besproken ooit? (hier was dat namelijk niet met zoveel woorden echt gezegd, maar voor mij wel altijd een zekere wens op termijn).

Dank voor de reacties.

Patricialk; Dank voor je opbeurende bericht. Inderdaad, je weet wel meteen nog hoe alles werkt haha, en ik ben uiteraard wel gemotiveerd om de aandacht zo goed mogelijk te verdelen. Ik weet ook goed dat ik niet de enige ben, maar aangezien we hele zware maanden achter de rug hebben (bleek dat m'n zoontje een allergie heeft) dacht ik ineens, wat als dat volgende kindje dat nou ook heeft!?! heb ik dan nog wel aandacht voor nr 1? Maar ik weet nu de signalen dus dat moet wel lukken :) 
Kinderwens was er zeker voor nr 2, maar hadden het altijd over 'later'. oftewel 1 tot 2 jaar er tussen voordat we er weer aan zouden beginnen zegmaar. Heb het m'n man vandaag verteld, heerlijk hoe hij reageerde; heel erg blij en zei; 'je bent nu zo een pro moeder, dit kan jij! (wij)'. Dus dat was wel heel fijn haha. Hoe reageerde jouw partner? 

MikkieX: dank voor je uitgebreide reactie ! Jij zit dus in hetzelfde schuitje :) Vind het niet egoïstisch klinken wat je zegt hoor. ik keek ook weer uit naar m'n lichaam 'terug' hebben enz. maar wat je zegt, het zal allemaal wel op z'n pootjes terecht komen. Ons zoontje was ook een prachtig verassinkje (heel erg gewenst maar niet zo snel verwacht) en het mooiste geluk, zou het nooit anders gewild hebben. En zelfs toen zag ik nog beren op de weg, die zul je altijd blijven zien, maar dat houd je ook gemotiveerd om je best te blijven doen natuurlijk! 

Terug
Bovenaan