4 of 5x Kunstvoeding bij 5 weken oud?

Hallo,

Mijn zoontje is nu 5 weken oud. Hij slaapt nu regelmatig van 22:30 tot 7:00 uur door. Dit is heel fijn voor mijn nachtrust maar ik kom overdag wel in de knoei met de voedingen. Voor heen kwam hij namelijk al  om 5:00 uur en kreeg hij om de 4 uur een voeding.
5:00 140 ml
9:00 140 ml
13:00 140 ml
17:00 170 ml
21:00 170 ml       totaal 760 ml

Een baby heeft volgens het consultatiebureau 150 ml per kg lichaamsgewicht nodig. Hij weegt nu ruim 5 kg en heeft dus 780 ml per dag nodig.

Als hij om 7 uur komt drinkt hij  zijn flesjes niet leeg als ik er overdag minder dan 4 uur tussen laat zitten. Hij komt dan niet aan de 760 ml per dag. Als ik de laatste voeding om 23:00 uur ga geven schuift meneer de ochtend tijd gewoon op en als ik hem moet wakker maken voor een voeding. Drinkt hij helemaal slecht.

Heeft iemand hier tips voor hoe ik dit kan oplossen.

Hoi,

Die 150 ml is een richtlijn voor een gemiddeld kindje.
Als je kleintje het verder goed doet zou ik er mij nog niet te veel zorgen om maken.
Sophie heeft ook een periode gehad waarin ze minder dronk.

Ik heb toen voor haar grotere flesjes gemaakt en liet haar drinken zoveel ze wilde.
Ik hield een lijstje bij waarop ik de tijd (6.00 uur, 10.00 uur, enz) en de hoeveelheid schreef die ze dronk, zo had ik een overzicht en kon exact zien wanneer ze meer dronk en wanneer minder. Toen ik de hoeveelheden bij elkaar optelde zag ik dat ze wel aan de totale hoeveelheden kwam.
Voor een goed overzicht wel een week of 2 een lijstje bijhouden.

Bij haar geboorte zat ze op de -2 lijn met haar gewicht en met haar lengte op het gemiddelde.
Nu zit ze inmiddels met haar lengte op +1,5 en haar gewicht op het gemiddelde.

Ik zou er overdag niet te lang tussen laten zitten.
Toen Thomas en Sophie 5 weken oud waren hield ik een strak schema aan, elke 3 uur een flesje.
Pas na 12 weken zat er 4 uur tussen, nu krijgen ze inmiddels al fruit en groente dus zitten we al weer op een heel ander schema.

Maar elke kindje is anders, je moet gewoon uitproberen wat het beste is voor je kindje.

Succes!

Groetjes Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)

hoi hoi,
mijn meisjes zijn inmiddels 21 weken oud en zitten op de 170 ml per flesje. De een weegt 6 kilo en de ander 6,6. ik geef op vraag de flesjes  en over het algemeen zit er 3 uur tussen de flesjes. soms ook 2,5 en soms halen ze makkelijk de 4 uur. ze zitten dus op 6 flesjes (soms zelfs 7) per dag wat neer komt op rond de 1000 ml per dag (soms dus ook gewoon meer). ze komen toch netjes tussen de 100 en de 150 gram per week aan dus te veel krijgen ze niet. het ene kind heeft gewoon meer of minder nodig dan de ander. ik kijken gewoon wat de meisjes me zeggen. de ene keer drinken ze het niet op en de andere keer wel. als ze aangeven dat ze meer willen/aankunnen, doe ik er  om de 3 dagen 5 ml water  bij. (bij elke 10 ml 1 gram extra melkpoeder)

wij gaan morgen kijken of ze een beetje wortel willen hebben. hoe we het in het schema gaan plaatsen weten we nog niet. bij ons is er nog geen duidelijk schema te bekennen.

succes ermee.

Groetjes,
Petra

Hoi,

Ik heb het gecombineerd.  Myrthe kreeg redelijk flesvoeding op verzoek, maar ik liet er ook niet te lange tijd tussen.
Toen ze nog zo jong was kreeg ze 6 flessen van 90 ml. Dit dronk ze nog niet eens op. Het was te weinig volgens cb, maar meer wilde ze gewoonweg niet. Ze heeft nooit veel behoefte aan flesvoeding gehad.
Op een gegeven moment kwam ze ook zelf niet meer voor een voeding, dus ben ik er zelf een schema in gaan bouwen, want ze komt gewoon niet voor eten.
Ik heb er voor de rest nooit een probleem van gemaakt. Ik begon met de fles wanneer zij wakker werd, wat de ene keer om 7.00u was en de andere keer pas om 9.00u. Verder probeerde ik er wel 3u tussen te laten zitten, maar sliep ze een keertje 's middags  dan kreeg ze de fles als ze wakker werd.
Het is gewoon uitvogelen waar je kindje het beste op doet.
Je mag in ieder geval niet meer dan 1000ml in 24u geven, dat is teveel vocht. Kom je daar overheen, dan moet je eens denken aan voeding voor hongerige babies.

Verder is het allerbelangrijkste dat je kindje helder uit zn ogen kijkt, niet slap is en voldoende plasluiers heeft. Als dat het geval is dan gaat het goed.

Liefs Reneke en veel succes

hoi,

zo te lezen heb je al een gulzige zoon met een aardig gewicht. indd niet te veel vast pinnen op die 150 per kg. zolang je niet boven een liter uit komt.
mijn dochter had ook al snel 5 flessen met 6 wk ongeveer. en ze dronk toen nog niet zoveel als jou kleintje. elke baby bepaald zelf wat hij nodig heeft.
als ik lees dat een baby van 12 weken nog om de 3 uur krijgt, vind ik dat erg snel en veel, maar goed die zal dat wel nodig hebben en ik weet niet beter, omdat mijn dochter gewoon vanaf der geboorte om de 4 uur krijgt.
Eigenlijk op verzoek, want mevr. komt altijd om de 4 uur overdag, maar wil wel eens schuiven.
Een baby van 5 wk is nog op zoek naar een ritme, je zal zien als hij door heeft elke naccht door te slapen, dan komt ie vanzelf op een vaster tijdstip en overdag ook. met 8 wk ong. moet het goed komen, maar ook dat geld niet voor iedere baby.
Maak je niet druk over de hoeveelheid, hij pakt echt wat ie nodig heeft, anders zal hij laten merken dat ie honger heeft.

succes.
gr bambi

Terug
Bovenaan