4 weken en toch nu maar een echo doen?

Hoi mama's,

Mijn zwangerschap is waarschijnlijk nog maar erg pril ( het is een heel ingewikkeld verhaal, maar dat zal ik jullie voor nu even besparen!) 4 weken en een paar dagen nu.
Omdat ik zelf erg twijfel hoe lang ik zwanger ben en de verloskundige het eigenlijk ook niet goed weet krijg ik mijn eerste echo al met 6,5 week, maar nu heb ik de keus gekregen om de echo ook eerder te laten doen.
Het nadeel daarvan is dat ze dan niet kunnen zien of het babytje leeft,en dan moet ik wachten tot 10 weken ongeveer voor een volgende echo ( of nog langer). Bij 6,5 week is de kans veel groter dat ze eventueel een hartje zien/ horen.
Ik twijfel erg wat ik moet doen, nog 2 weken geduld hebben, of een afspraak maken voor aankomende week?? Willen jullie meedenken? En dan nog een vraag; kan het zo zijn dat het vruchtje niet meer leeft, maar toch zonder enig teken in je baarmoeder blijft? Dat ze dat dan bijvoorbeeld na een aantal weken pas op de echo kunnen zien?
Ik hoop op reactie!

groetjes Dinah

hoi hoi

tja lastig..
als eerste gefeliciteerd natuurlijk!

ik moet zeggen dat ik het vreemd vindt , dat ze adviseren om nu al een echo te doen.
Ze kunnen nog heel weinig zien..persoonlijk denk ik dat je er niet veel aan zal hebben. ...
het zou mij veel logischer lijken als je rond een week of 10 zeg 9 een echo doet.
Ik dacht namelijk ook dat de hartaktiviteit pas rond week 8 en 9 goed op gang kwam./ goed te zien was...

Het is inderdaad ook mogelijk dat het vruchtje niet leeft ..en dat je lichaam wel denkt   dat je zwanger bent. Dus   alle kwaaltjes   zijn aanwezig alleen blijkt dan het vrucht je gaandeweg gestopt te zijn met groeien..
missed abortion?? zoiets heet dat gelooof ik.
Ik weet natuurlijk niet of je een andere bijzondere reden heb om zo snel een echo te gaan doen..maar ik zou het in mijn situatie niet doen. Heb met het afspreken voor een echo voor mijzelf ook een week later gevraagd , met het idee dat je dan meer ziet.

Je moet het natuurlijk zelf weten...maar stel je voor dat je bij die vroege echo niet echt iets ziet dan zit je evengoed in de zenuwen.
Maar dat heeft eigenlijk iedereen. We zitten allemaal te wachten op de hartonen bij de vk of het zien van de echo.
De een heeft een echo met 8 weken...en de andere met 10 of 11...
Ze kunnen omdat het vruchtje ook nog heel klein is heel moeilijk meten hoe groot het is..dus de kans is groot dat ze er naast zitten met de data..

groetjes marjolijn!!
en succes ermee...

Hoi Marjolijn,

Dank je voor je reactie! Dit is mijn eerste kindje ja! het zit zo, ze hebben een vroege echo gepland omdat het niet zeker is dat ik pas 4 weken een 4 dagen zwanger ben, het kan namelijk ook al langer zijn. Vanaf 6 weken is er hartactiviteit te zien, dus vandaar dat mijn echo met 6,5 week gepland staat.
Ik heb er zelf ook   nog een dag over nagedacht en denk dat ik toch gewoon afwacht tot die 6,5 week. Dan is er meer kans op een kloppend hartje en dan duurt het niet zo verschrikkelijk lang meer tot de volgende echo.
En niet dat ik tekenen heb van Missed abortion ofzo, maar ik vroeg me gewoon af of dat uberhaupt wel kan, dat er een vruchtje een paar weken 'dood'in je baarmoeder zit, terwijl je dat zelf niet weet, en ze dat pas op een echo zien. Want ik bedoel dan zou het helemaal geen zin hebben om nu al een echo te doen, ze kunnen dan niet eens zien of het vruchtje 'leeft'   en wie weet zit het dan tot de volgende echo ( met 12 weken) niet levend in je buik, terwijl je dan in die tussentijd  juist iedereen gaat vertellen dat je zwanger bent. ( ik ben me er wel van bewust, dat het altijd mis kan gaan) Snap je het nog?
Dus moet nog even geduld hebben en ik hoop dat ze dan een kloppend hartje zien, en anders heb ik dan wel duidelijkheid over hoe lang ik zwanger ben, want ik vind dat toch erg onzeker!

groetjes Dinah

en bij mij gaat het niet om een precieze datum, maar over een verschil van ongeveer 4 weken, dus die onzekerheid kunnen ze in ieder geval altijd wegnemen. Als ze nog bijna niets zien, weet ik dat ik 4 weken zwanger ben en anders kunnen ze al wel wat zien natuurlijk..

Hoeveelste kindje word dit bij jou? En hoever ben je?

Hoi,
Ik zou inderdaad ook even wachten tot de 6.5 week. Als je dan het hartje hebt gezien dan weet je zeker dat het goed is. De kans dat het misgaat als je het hartje klopt is vrij klein. als je nu gaat en je bent inderdaad pas 4 weken moet je nog een hele tijd wachten tot je meer zekerheid hebt dat het goed zit.
Veel succes met het wachten!
Groetjes Lucielle

Ik zou de echo dan rond de 6,5 week doen.
Mijn eerste echo krijg ik morgen, ben dan 5w4d. Ik moet namelijk zodra het 100% zeker is direct met medicatie beginnen. Mijn gynaecoloog zegt dat je vanaf 5,5 / 6 weken het hartje kunt zien met een inwendige echo. Ik heb ook al de toezegging dat wanneer ze het morgen niet kunnen zien ik vrijdag al weer terug kan.

voor de 5,5 week zie je blijkbaar echt niet veel, wellicht een vruchtzakje maar je kunt niet zien of er iets in zit !

Veel succes met je echo en het wachten erop !

Groeten

quote: anoniem2008 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-08-2008 12:21:39'));
En niet dat ik tekenen heb van Missed abortion ofzo, maar ik vroeg me gewoon af of dat uberhaupt wel kan, dat er een vruchtje een paar weken 'dood'in je baarmoeder zit, terwijl je dat zelf niet weet, en ze dat pas op een echo zien. Want ik bedoel dan zou het helemaal geen zin hebben om nu al een echo te doen, ze kunnen dan niet eens zien of het vruchtje 'leeft'   en wie weet zit het dan tot de volgende echo ( met 12 weken) niet levend in je buik, terwijl je dan in die tussentijd  juist iedereen gaat vertellen dat je zwanger bent.

Ja, dit kan. Ik heb het meegemaakt. Ik had bij m'n vorige zwangerschap een eerste echo met 10 weken. Ging er helemaal vanuit dat het goed zat. Voelde me goed, geen bloedverlies, krampen of wat dan ook gehad. En bij de echo bleek dat het vruchtje al rond 6-6,5 week gestopt was met groeien. Dit heet inderdaad een missed abortion. Je lichaam heeft dan nog niet door dat het mis is gegaan en houd de zwangerschap nog in stand, incl. alle mogelijke bijkomende zwangerschapsklachten. Ik heb er toen voor gekozen om af te wachten tot een spontane miskraam. Dit gebeurde ruim een week later.
Wij hadden familie ook al verteld dat ik zwanger was. Ik heb het toen als heel fijn ervaren dat iedereen er van op de hoogte was.

Terug
Bovenaan