40% kans op zwangerschap in 1 jaar hoe groot is de kans?

Gisteren heeft de gynaecoloog een kans berekening voor ons gemaakt. Deze kwam uit op 40% procent over 1 jaar tijd. Is dit weinig? De gynaecoloog heeft hier verder geen uitleg bijgegeven, dus ik dacht dat het wel goed zo zijn. Alleen bij thuiskomst en wat te hebben gegoogled lijkt het of dit wel heel weinig is. Wat is normaal? Ik kan het helaas niet meer aan de gynaecoloog vragen, die is namelijk nu 2 weken met vakantie. Wij zijn beide 32 jaar. Zaad is onderzocht en ik zelf ook. Op basis daarvan is de arts uit gekomen op 40 procent. Is dit normaal? En zijn er meer mensen die met deze kans berekening binnen 1 jaar zwanger werden?
 
https://www.antoniusziekenhuis.nl/geboortezorg/zwanger-worden#:~:text=De%20meeste%20stellen%20die%20graag,jaar%20is%2090%20procent%20zwanger.
Dit is inderdaad weinig. Is er niet verteld waarom dit zo laag is? Zijn de testuitslagen niet gegeven?
Maar 40% betekent nog wel dat de kans aanwezig is. Dus in die twee weken dat gynaecoloog weg is, hoef je niet bij de pakken neer te zitten. Succes!
 
40 procent is inderdaad niet veel in vergelijking met wat als normaal gezien wordt zegmaar. Maar ik moet zeggen, dat wij als normaal gezien worden en ik al 2 jaar wacht op een positieve test. Dit kan dus net zo goed andersom. Je hebt wel degelijk kans! Het blijft ook gewoon een groot deel geluk hebben. Ik zit in een traject en heb vanalles opgezocht, wij hebben geluk dat ze hier (we zijn geemigreerd) je meteen doorsturen. In Nederland (had ik op gezocht) wordt er vaak bij een kans van >30 procent gezegt dat je nog een jaar zelf moet proberen omdat er dan toch best wat mensen zijn die in dat jaar zelf zwanger worden.
Ik kan me voorstellen dat iets meer informatie en uitleg wel fijn kan zijn. Maar ik denk dat je best 2 weken kan wachten. In die tussentijd natuurlijk zelf gewoon lekker verder proberen. 
Ik duim voor je dat het gewoon toch lekker snel een positief resultaat geeft!!
 
Dit klinkt als de hunault score. Dat is wel wat anders dan de gemiddelden over grote groepen mensen waarnaar hierboven gerefereerd wordt. Dat 80% van de stellen binnen een jaar zwanger is, betekent niet dat al die stellen individueel ook 80% procent kans over een jaar hadden.
In de hunault berekening wordt onder andere jouw leeftijd, de beweeglijkheid van het zaad, of je al eens zwanger geweest bent en hoe lang je het al probeert meegenomen. Ik ga er dan ook vanuit dat je al een tijdje probeert zwanger te worden en daarmee bij een gynaecoloog terecht bent gekomen?
Volgens mij is 40% niet zo laag hoor. Ter vergelijking: bij ons waren alle uitslagen 'goed' en toch was onze score maar 30%. In Nederland wordt bij een percentage van >30% doorgaans inderdaad nog niet meteen behandeling aangegaan, omdat de kans op zwangerschap na een traject (bijv. IUI) ongeveer op 30% ligt. 
Uiteindelijk blijft het kansberekening, er zijn mensen met hogere percentages die niet zwanger worden en mensen met lagere percentages bij wie het wel lukt.
Zeker even met je gynaecoloog checken als deze terug is van vakantie maar ik denk dus dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken over dit percentage.
 
Terug
Bovenaan