41 weken zwanger: hoe zit het met de controle's bij gynaecoloog??

Hoi hoi,

Ik heb even een vraagje:

Morgen ben ik 41 weken zwanger.
Vandaag bij ik op controle geweest bij de gynaecoloog, en bij het inwendig onderzoek bleek dat ik nog steeds 2 cm ontsluiting heb. Dit had ik met 40 weken ook al, dus er was totaal geen verandering.
Helaas heb ik nu ook nog een blaasonsteking gekregen (waardoor ik ontzettend veel pijn heb in mijn onderbuik), waarvoor ik een antibioticakuur van 7 dagen heb gekregen.

Nu moet ik aanstaande dinsdag (ben dan dus 41 weken en 5 dagen) pas weer op controle komen. Ik krijg dan ook een CTG.

En als er dan nog niks is geboren, moet ik donderdag weer komen. En als er dan nóg niks is geboren, gaan ze me pas op vrijdag 11 april inleiden. Dan ben ik dus al 42 weken en 1 dag.

Nu vroeg ik me af:
1.        Is het normaal dat je vanaf de 41e week gewoon pas na 1 week de volgende          
            controle krijgt? Ik dacht namelijk dat je vanaf de 41 weken vaker op controle          
             moest komen.
2.        En zou ik dan niet eens een echo moeten krijgen om te kijken of de  
             hoeveelheid  vruchtwater nog voldoende is?
             De laatste keer dat ze dat met een echo hebben gecontroleerd was met 34
             weken.

Ik vind het ontzettend eng om zolang over te lopen, zeker als er zo weinig controle's plaatsvinden. Ook mijn bloeddruk is iedere keer aan de hoge kant, en ook dit wordt dan dus pas over 6 dagen weer  gecontroleerd. Ik snap er eigenlijk niks meer van.

Ook heb ik hem nog aangegeven dat ik ontzettend veel rugpijn heb, waardoor ik bijna niet meer kan slapen. Zijn antwoord was hierop: "ja, dat is erg vervelend", en daar moet je het dan maar mee doen?

Hoe gaat dat bij jullie vanaf de 41e week? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

groetjes van een ongeruste Sanneke

Hoi Sanneke,

Ik kan alleen maar zeggen doe wat jezelf goed dunkt. Maak ze gek in dat ziekenhuis als jij vind dat het te lang duurt!!!! Jij en je kind zijn belangrijk!!!! Ik zal het nooit meer zover laten komen. Als jij zelf vast houd bij jouw principes moeten ze naar jou luisteren!!!! Als niet willen luisteren bel je ze gewoon iedere dag dat je het niet meer houd. Dan ben je vervelend en wordt misschien wel eerder geholpen.

claudia

Hoi!

Vervelend he! Ik ben uiteindelijk 10 dagen te laat bevallen. Ik ben zelfs nog nooit bij de gyn geweest. Vanaf 40 weken moest ik ook gewoon naar een week weer terug komen. Toen ik 41 weken was, moest ik  4 dagen later terug komen om bij de verloskundige getript te worden. Hielp dit niet, dan ging ik door naar de gyn. Met 41 weken en 3 dagen ben ik bevallen. Ik ken zelfs verhalen dat ze je tot 3 weken laten door lopen. Je moet duidelijk aangeven wat JIJ wil. In het mediciwereldtje zijn ze nog wel eens geneigd om over jeh een te lopen. Mijn moeder zegt altijd..."overdrijven maakt de zaak duidelijk!" Als ik jou was zal ik de vk opbellen en de vragen die je hier steld, aan hun stellen. Vooral je bezorgdheid laten blijken en je pijn! Goed voor je zelf opkomen! Mothers know best!!!

Hoi Sanneke,
wat vervelend dat je al zo lang overtijd bent en dat je klachten niet bepaald serieus genomen worden. ik zou ook gewoon de vk opbellen en je vragen aan haar stellen en duidelijk aangeven wat het je te zwaar wordt. ze zijn er voor jou en niet andersom.
hopelijk zal je kleine niet veel langer meer op zich laten wachten. kan me goed voorstellen dat je het wel gehad hebt met alle toestanden en vooral dat slechte slapen.

Succes ermee!

Groetjes,
Sara

NU OPBELLEN!!!!

gewoon zeggen dat je je onwijse zorgen maakt, desnoods zegt dat je de kleine minder voelt, jezelf sterretjes ziet en misselijk bent....
Laat ze nu maar een ctg maken en een echo om te bekijken hoe je vruchtwater is...
Zeg dat je kapot gaat van de zenuwen omdat je maar piekert of het wel goed gaat daarbinnen...

Meid echt waar, lekker overdrijven, dan moeten ze wel!!!!

Hoop dat het lukt en je snel je wondertje in armen hebt...

Liefs Randy
mama van Ninthe* 18-11-'06 en nu 32wk+3dgn zwanger

een week overtijd is toch niks bijzonders? Gebeurt aan de lopende band en vanaf 2 weken overtijd gaan ze je pas op z'n vroegst inleiden...
Wel vervelend dat het nog niet komt, maar er zal wel een goede reden zijn dat het te laat is, :) Mijn nichtje werd met 3 weken te laat geboren, een dag voordat ze het zouden gaan inleiden...
Het is niks om je zorgen over te maken, maar snap wel dat je het er nu wel eens uit wilt hebben, :) Maar er zit echt niks anders op dan geduld hebben! Als je kindje gewoon spontaan geboren kan worden, is dat echt veel beter dan het maar te stimuleren: je kindje 'weet' meestal wel wanneer het eruit moet, :)

Ik wil je niet ongerust maken, maar de opmerking van hierboven vind ik niet reeel, je hoort heel vaak dat kindjes die zo veel te laat komen exht duidelijk te laat zijn en dat het dan ook mis gaat. Je voelt je kindje ineens niet meer, of het vruhctwater is op, enz. Dus ik zou wel extra controles willen, iedere dag als het moet, als dat jou gerust stelt moet je het eisen. Maar helaas is het heel erg ziekhuis/gyn./vk afhankelijk. In Stadkanaal had ik dat probleem ook. Ik was 41 +6 en kon over een week weer komen, tenzij ik het kindje niet meer voelde( dan is het al te laat, lekker!) Ik ben toen naar Duitsland gegaan, en ben daar meteen opgenomen, niet om in te leiden, maar wel om onder controle te zijn, en dat gaf gewoon een heel goed gevoel. Nederland schijnt laks te zijn als het gaat om controles, de hele zwangerschp, maar vooral het begin en eind. Maar ik zou echt om meer CTG's vragen, dat stelt je als het goed is gerust, desnoods een opname in het ziekenhuis, al zou het alleen al voor jezelf zijn...

Janine

Hoi,

Het gaat me er niet om dat ik langer moet wachten voordat de baby er is, maar het gaat me om erom  dat er niet extra  controle's plaatsvinden vanaf de 41e week. En dat je eigen conditie blijkbaar niet meetelt voor een gynaecoloog, terwijl me dat toch ook erg belangrijk lijkt, aangezien je wel nog moet gaan bevallen!
Zeker gezien mijn vorige zwangerschap, waarbij ik met 38 weken zwangerschapsvergiftiging kreeg.

En inderdaad, en gaat echt wel vaker mis als je overtijd loopt. Ik heb het van dichtbij meegemaakt met een vriendin die met 41 weken nog op controle was geweest. Ze hadden het hartje nog laten luisteren en alles was goed.
2 dagen later voelde ze geen leven meer, en toen ze in het ziekenhuis aankwam bleek dat het kindje overleden was. Oorzaak: de placenta functioneerde niet meer en er was bijna geen vruchtwater meer.

Ik kon geen verloskundige bellen om advies, want die heb ik niet. Ik ben al vanaf het begin van de zwangerschap onder controle bij de gynaecoloog (vanwege mijn vorige zwangerschap).
Vandaag voelde ik erg weinig leven en had veel last van mijn onderbuik.
Om 17.00 uur hebben we de verloskamers gebeld, en uitgelegd dat ik blaasonsteking heb en de hele dag al niet veel leven gevoeld had. Ik moest zo snel mogelijk komen.
Ze hebben meteen een CTG gemaakt en een echo om de hoeveelheid vruchtwater te bepalen. Gelukkig is alles goed met het kindje, maar ik voel minder leven door de antibiotica. En de buikpijn is ook afkomstig van de blaasonsteking.
Ik heb ook nog aangeven dat ik totaal niet meer kan slapen van de pijn in mijn rug en buik, en nu hebben ze me een slaaptablet gegeven voor komende nacht. Hopelijk dat ik dan weer een beetje kan bijslapen.

Morgenvroeg moet ik weer naar het ziekenhuis komen en gaan ze nog een keer een CTG maken.

Ik ben nu wel weer gerustgesteld, en op de verloskamers zeiden ze ook: voor ons is het een kleine moeite om een CTG en echo te maken, en als we daar iemand mee gerust kunnen stellen doen we dat graag! En als je het niet vertrouwd, we hebben liever dat je een keer teveel komt dan één keer te weinig.

groetjes Sanneke

Terug
Bovenaan