4e sprong

<p>hoi allemaal</p><p>mijn zoon is nu ruim 13 weken. Hij is 10 dagen over tijd geboren. Hij zou dus nu 15 weken zijn. </p><p>sinds een paar dagen is alles zo rommelig. hij wilt de hele dag bewegen en aandacht. slapen ho maar en drinken snel een paar slokken voor de ergste honger en dan weer door met zijn lichaam ontdekken. snachts komt hij om het uur drinkt een paar slokken en valt weer in slaap.</p><p>Nu zag ik dat sprong 4 komt vanaf 14,5 week. Zou hij daar dan nu al in kunnen zitten? </p><p>ik hoor graag jullie ervaringen </p><p>Liefs, Manon</p>

Ik lees hier vaak over de befaamder sprongetjes. Op de één of andere manier blijven die maar terug komen terwijl jaren geleden al is aangetoond dat deze niet bestaan. De betreffende onderzoeker is zelfs voor dit onderzoek ontslagen... Even googelen en je vindt er veel info over, bv hier: https://samendewereldontdekken.nl/de-oei-ik-groei-onzin/ 
Wat me wel logisch lijkt is dat kinderen af en toe gefrustreerd zijn omdat ze dingen aan het leren zijn. Wanneer dit is, is echter voor ieder kind anders. Gelukkig zit niet iedere baby dezelfde week in dezelfde fase. Het grootste gevaar van de theorie over de sprongetje vind ik dat het een verklaring kan zijn voor bijna al het veranderende gedrag van een baby, terwijl er misschien wel iets heel anders aan de hand is (ziek, pijntjes of ander ongemak). Vandaar dat ik toch even reageer op je topic. Het is echt niet als kritiek bedoeld, maar ik hoop dat het mensen de sprongentheorie iig met een grotere korrel zout laat nemen. Kijk gewoon naar het gedrag van je kindje en probeer uit waar hij behoefte aan heeft. Een extra slaapje, andere voeding of veel knuffels!

bedankt voor je reactie.
ik maak deze topic juist aan vanwege dat al het andere het gedrag niet veranderd (of zeer tijdelijk zijn)
en ja natuurlijk krijgt mij zoon alle knuffels die hij nodig heeft en nee hij hoeft niet door te slapen, maar ik merk dat hij niet komt voor voeding maar meer voor de mama honger.
oja.. een extra slaapje terwijl hij sowieso niet slaapt??‍♂️ik kijk naar zijn behoefte . niet naar de klok.
welke voeding zou je adviseren? ik gebruik dit moment borstvoeding (en nee niet een tekort eraan). 
hoor je tips en ideeën graag!

Zo dan, wat een pissige reactie! Volgens mij was duidelijk dat ik in het algemeen reageerde op het sprongen verhaal. Ik probeerde je alleen mee te geven om dat wat meer los te laten, omdat aangetoond is dat ieder kind zich op zijn eigen manier ontwikkelt. In heb in mijn directe omgeving gezien dat ouders lang dachten dat er sprake was van een sprong, terwijl er iets veel ernstigers aan de hand was. Zonder verder op details in te gaan, sindsdien lees ik de theorie over sprongen met veel wantrouwen en zoals ik zei, ik vind het zelfs gevaarlijk omdat het een verklaring kan zijn voor allerlei signalen.  Maar Hey, blijkbaar zit je op zulk advies niet te wachten! 

Oh, ik hoop uiteraard wel dat hij snel weer beter in zijn vel zit en dat je nog wat adviezen krijgt waar je wel iets aan hebt.

Klinkt zeker als een sprong. Daar kunnen ze ook een week eerder al inzitten of een week later. 
Als de sprongetjes onzin zijn vind ik het wel vreemd dat rond de periode van een sprong mijn dochtertje duidelijk anders is dan normaal. 
Helaas kun je er niets aan doen en maar gewoon met zijn ritme meegaan en hopen dat het snel weer  voorbij is. Het onrustige drinken past hier namelijk helemaal bij. Ik las ook dat veel moeders daardoor stoppen met de borstvoeding geven. 
Is het snachts echt honger of zou je hem ook met bijv een speentje weer verder kunnen laten slapen? 

ik vraag inderdaad naar ervaringen. niet perse een advies. Want het advies is namelijk het uitsluiten van andere 'kwalen' en.. het is een fase .. het is een fase.
ik vraag het puur uit nieuwsgierigheid juist omdat ik ' de zogenaamde sprongen' niet herken van mijn oudste kind.
Met je reactie geef je een ander het gevoel niet goed te hebben gekeken naar zijn of haar kind. En nouja.. dan zijn moeders (met zeer weinig slaap) nogal fel?. 

Dat was absoluut niet mijn bedoeling, vervelend dat je het wel zo ervaarde. Succes met je zoontje, hopelijk is hij snel de oude!

Terug
Bovenaan