5 + 3 weken zwanger

Ik ben vandaag voor de eerste keer naar de verloskundige geweest. En kreeg te horen dat ik 5 + 3 weken zwanger ben van onze wondertje. Mij de vraag is klopt het dst je bij inwendige echo nog niks kan zien? Alleen de vruchtenzakje? Maak me best wel zorgen erom dat er iets fouts kan gaan... over 2 weken weer een echo
 
Pas vanaf een week of 6 kun je mogelijk iets zien, inclusief een kloppend hartje, maar zelfs dan is het nog heel klein. Het eerste trimester is gewoon lastig, er kan op elk moment iets mis gaan zonder dat je daar zelf invloed op hebt. Gelukkig gaat het vaak gewoon goed!
 
Het ligt echt heel erg aan hoe jouw baarmoeder er precies bijligt (bedenk even hoe verschillend vrouwen zijn als het gaat om bijvoorbeeld beenlengte en vorm, dat is niet anders bij baarmoeders, alleen zien we dat niet van buitenaf) en aan de echoapparatuur die gebruikt is, en ook nog een beetje aan hoe goed de echoscopist is (de een vind sneller een helderder beeld dan de ander). Ik heb zelf ook ooit een echo gehad waarbij ik ook 5+3 zou zijn, daar was ook al een kindje met een kloppend hartje te zien, dat nog heel traag klopte omdat het pas net was opgestart. Maar dat schijnt dus echt zeldzaam te zijn dat het op die termijn al opgestart is, en later in die zwangerschap werd ik dus ook nog vooruit gezet waardoor ik achteraf gezien op dat moment dus al 5+6 was (naar eigen inschatting op basis van ovulatietesten zou ik gegokt hebben op 5+4, maar uiteindelijk is de termijnecho leidend). En het is dat er op de foto pijltjes stonden om wat de baby moest voorstellen en dat de echoscopist tijdens de echo inzoemde op die ene knipperende pixel (die ze 4x moest aanwijzen voor mijn man en ik hem herkenden), ik kon er echt niets in herkennen en zag ook geen overtuigend verschil met delen van de dooierzak. 

Tot ongeveer 6,5 weken is het in elk geval niks om je zorgen over te maken als ze nog geen kloppend hartje vinden, dat is heel normaal, waarbij het bij 6,5 week uiteraard dus wel vrij normaal is, terwijl het hoe vroeger hoe zeldzamer is dat ze iets zien. Het helpt natuurlijk ook voor of dit normaal is als je zelf denkt dat de termijn klopt of kan kloppen (omdat je weet dat je ongeveer 3,5 week geleden een eisprong had of omdat je geen idee hebt van je cyclus maar maximaal 2-2,5 weken of korter geleden een positieve test in handen had). Als je zelf al ongeveer 4 weken weet dat je zwanger bent is de kans groter dat het niet goed zit, dan wanneer je denkt dat de termijn ongeveer zou kunnen kloppen zegmaar.

Wat ze als het goed is wel hebben kunnen zien is of de zwangerschap op de juiste plek zit, wat natuurlijk al heel wat is. Verder zal het gewoon afwachten zijn of het goed gaat. Maar zelfs als deze echo wel een kloppend hartje had laten zien biedt dat helaas geen garantie voor een goede afloop. Het enige wat je kunt doen is je zo aan de adviezen houden voor zwangere vrouwen (denk niet roken/drinken/drugs/bepaalde voeding niet of in beperkte mate eten etc.), maar dan nog kan je pech hebben als je ze allemaal naleeft en ook als je ze allemaal negeert kan je geluk hebben. Probeer je je er geen zorgen over te maken, want je hebt er echt maar heel weinig invloed op. 

Hopelijk gaat het gewoon allemaal goed en heb je over 2 weken een mooie nieuwe echo!
 
Als je zo vroeg een echo hebt kunnen ze de termijn nog helemaal niet nauwkeurig vastleggen. Maar het hartje moet ergens tussen de 6 en 7 weken gaan kloppen. Een echo is daarom op z'n vroegst meestal vanaf 7 weken. 
Je moet dus maar zo denken, je hebt net zo veel (of beter gezegd: weinig) kans dat het mis gaat als een vrouw die niet zo vroeg een echo heeft gehad. Spannend maar inderdaad gaat het gelukkig meestal goed!
 
Terug
Bovenaan